NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'

Auteur Topic: NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'  (gelezen 20194 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 24 februari 2015, 11:45:34
Fryske brânwacht hoecht net te besparjen

De Fryske brânwacht hoecht net te besparjen. Dęr is wat betizing oer, omdat de oare korpsen yn Nederlân 40 miljoen euro besunigje moatte. De Fryske brânwacht is űnderdiel fan de Veiligheidsregio Fryslân. Dy hat ferline jier al in miljoen euro op de begrutting fan goed 25 miljoen euro besparre. Dat hawwe se dien troch de organisaasje effisjinter wurkje te litten.

De Fryske brânwacht kostet yn trochsneed 43 euro de ynwenner, wylst de brânwachten yn de rest fan Nederlân 66 euro de ynwenner kostje.

Der wurdt no wurke oan in beliedsplan foar de kommende jierren, mar it is oan de gemeenterieden om út te meitsjen wat der fan de brânwacht ferwachte wurdt en wat it kostje mei.

Vertaling voor de niet-Friezen:

Friese brandweer hoeft niet te bezuinigen

De Friese brandweer hoeft niet te bezuinigen. Er is wat verwarring over, omdat de andere korpsen in Nederland 40 miljoen euro moeten bezuinigen. De Friese brandweer is onderdeel van de Veiligheidsregio Fryslân. Die heeft verleden jaar al een miljoen euro op een begroting van ongeveer 25 miljoen bespaard. Dit hebben ze gedaan door de organisatie efficiënter te laten werken.

De Friese brandweer kost gemiddeld 43 euro per inwoner, terwijl de brandweerkorpsen in de rest van Nederland 66 euro per inwoner kosten.

Er wordt nu gewerkt aan een beleidsdplan voor de komende jaren, maar het is aan de gemeenteraden om te bepalen wat er van de brandweer wordt verwacht en wat dat mag kosten.

Net voor @OmropFryslan uitgelegd dat er GEEN sprake is van bezuinigen bij @BrandweerFrl op dit moment Verkeerd geduide cijfers @VRFryslan

Wim Kleinhuis is de directeur van de Veiligheidsregio Fryslân.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2015, 15:27:44
Citaat van: vuurbal link=msg=1332924 date=1424731887
Ik wil graag mijn idee verder uitwerken indien hiervoor belangstelling is. groet Rob

Ideeën verder uitwerken klinkt fantastisch, maar in mijn optiek is daar toch wel enige kennis over de brandweer in Nederland voor nodig. Dit is een heel uitgebreid en onsamenhangend verhaal zonder dat er ook maar één probleem wordt opgelost. Lees, zoals 'Honderd' al keurig heeft opgesomd, eerst eens even de topics door waarin de door jou benoemde oplossingen worden besproken.

Om terug te komen op de oorspronkelijke discussie: de berichtgeving van de NOS is een beetje dubieus. In veel regio's lopen de bezuinigingsplannen al en wordt er onnodig extra onrust veroorzaakt door te zeggen dat er nogmaals 40 miljoen bezuinigd moet worden. Een aantal veiligheidsregio's heeft ook al keurig aangegeven dat de bezuinigingsmaatregelen al doorgevoerd zijn (of in de nabije toekomst doorgevoerd worden) en dat er dus geen aanvullende bezuinigingen nodig zijn.

Ik ben dan ook sterk van mening dat we de grens van wat mogelijk is aan bezuinigingen bereikt hebben. Van de bureaucratie gaan we niet af komen, zeker niet met de huidige wet- en regelgeving en dus blijven de kosten voor de 'koude kant' heel hoog. Dat verwoordt de NOS ook prima: er zijn, ondanks dat de brandweer twee keer zo duur is geworden, geen extra repressieve medewerkers bijgekomen. Volgens mij ook een mooie taak voor de RBC om eens met gestrekt been er in te gaan en een statement te maken dat verder bezuinigen simpelweg niet meer gaat. Waar we een paar jaar terug zouden zeggen dat grootschalige incidenten met veel (oudere)gewonden bij een binnenbrand een uitzondering vormen, zijn we nu aardig ingehaald door de realiteit. In een paar jaar tijd grote incidenten in Nieuwegein, Zeist, Rotterdam en Nijmegen waar het uiterste van de brandweer gevraagd wordt. Zelfredzaamheid houdt een keer op en met de steeds ouder wordende bevolking moeten we dat wellicht gewoon accepteren. Dus: preventief doen wat mogelijk is en de repressie sterk houden als vangnet. En gelukkig zijn er een hoop veiligheidsregio's die ook zo denken!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #32 Gepost op: 24 februari 2015, 16:29:36
Dan de vergoeding maar afschaven of minimaliseren van de brandweerlieden.
Als ik hoor wat een brandweerman soms krijg voor een inzet. :-X

ik dacht best lang dan de brandweer echt vrijwillig was en net als het rode kruis of clubvrijwilligers voor een paar euro onkostenvergoeding werkte...e050
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 24 februari 2015, 16:34:28
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1333057 date=1424791776

ik dacht best lang dan de brandweer echt vrijwillig was en net als het rode kruis of clubvrijwilligers voor een paar euro onkostenvergoeding werkte...e050

Je gaat hier toch geen brandweervrijwilliger, met alle bijbehorende opleidingen, vergelijken met een ehbo-ers na een cursus van nog geen 24 uur? Die vergoeding is keurig op z'n plaats zo. Indien het je om het geld gaat, dan kan je als je het slim speelt in de eerste hulp meer per uur vangen dan een brandweervrijwilliger tijdens een inzet. ;)

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #34 Gepost op: 24 februari 2015, 16:37:30
Citaat van: -Joost- link=msg=1333060 date=1424792068
Je gaat hier toch geen brandweervrijwilliger, met alle bijbehorende opleidingen, vergelijken met een ehbo-ers na een cursus van nog geen 24 uur? Die vergoeding is keurig op z'n plaats zo.
Ikzelf zit ook driemaal per maand een dinsdagavond in de lesbanken. Draai ook oefeningen mee en draai mee in weekenden op alle tijden die je maar kan bedenken. Dus in die zin die ik wel een vergelijking.

Qua gevaar zit er uiteraard een verschil, maar goed, die overweeg je toch? Een vrijwillige agent krijgt immers ook geen drol.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2015, 16:43:11
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1333061 date=1424792250
Ikzelf zit ook driemaal per maand een dinsdagavond in de lesbanken. Draai ook oefeningen mee en draai mee in weekenden op alle tijden die je maar kan bedenken. Dus in die zin die ik wel een vergelijking.

Qua gevaar zit er uiteraard een verschil, maar goed, die overweeg je toch? Een vrijwillige agent krijgt immers ook geen drol.
volgens mij kun je deze 2 groepen totaal niet vergelijken om diverse redenen. Oa de plichten van beide partijen verschillen nogal  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Red Cross Medic

• Senior gebruiker
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #36 Gepost op: 24 februari 2015, 16:45:56
Citaat van: pompbediende link=msg=1333062 date=1424792591
volgens mij kun je deze 2 groepen totaal niet vergelijken om diverse redenen. Oa de plichten van beide partijen verschillen nogal  ;)
welke? de Rode kruiser met de brandweerman of de agent met de brandweerman.?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 24 februari 2015, 16:51:58
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1333057 date=1424791776

Vergoedingen nog verder terug schroeven ???
Weet je uberhaupt wel waar je over praat, na een uitruk mag ik blij zijn als ik met een tientje thuis kom. Moet na die uitruk de wasmachine thuis een keer vaker draaien omdat m,n eigen kleren vuil zijn en stinken ben je dat geld alweer kwijt.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 24 februari 2015, 17:02:20
Citaat van: vuurbal link=msg=1332948 date=1424746111
. alles puur in theorie, ik mis nog wat vakinhoudelijke imput,
Dat zijn wel meer gedachtes die gebasseerd zijn op theorie, zodra het op vakkennis aan komt en de praktijk blijkt de theorie in nagenoeg alle gevallen er volledig naast te zitten. 998765

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #39 Gepost op: 24 februari 2015, 17:04:34
Citaat van: -Joost- link=msg=1333060 date=1424792068
Je gaat hier toch geen brandweervrijwilliger, met alle bijbehorende opleidingen, vergelijken met een ehbo-ers na een cursus van nog geen 24 uur? Die vergoeding is keurig op z'n plaats zo. Indien het je om het geld gaat, dan kan je als je het slim speelt in de eerste hulp meer per uur vangen dan een brandweervrijwilliger tijdens een inzet. ;)

Cursus van nog geen 24 uur binnen Rode Kruis? Sorry? Zoals Red Cross Medic zegt: elke dinsdagavond in de lesbanken. Herhalen, nieuwe dingen leren en noem maar op.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel