Ik wil graag mijn idee verder uitwerken indien hiervoor belangstelling is. groet Rob
Ideeën verder uitwerken klinkt fantastisch, maar in mijn optiek is daar toch wel enige kennis over de brandweer in Nederland voor nodig. Dit is een heel uitgebreid en onsamenhangend verhaal zonder dat er ook maar één probleem wordt opgelost. Lees, zoals 'Honderd' al keurig heeft opgesomd, eerst eens even de topics door waarin de door jou benoemde oplossingen worden besproken.
Om terug te komen op de oorspronkelijke discussie: de berichtgeving van de NOS is een beetje dubieus. In veel regio's lopen de bezuinigingsplannen al en wordt er onnodig extra onrust veroorzaakt door te zeggen dat er nogmaals 40 miljoen bezuinigd moet worden. Een aantal veiligheidsregio's heeft ook al keurig aangegeven dat de bezuinigingsmaatregelen al doorgevoerd zijn (of in de nabije toekomst doorgevoerd worden) en dat er dus geen aanvullende bezuinigingen nodig zijn.
Ik ben dan ook sterk van mening dat we de grens van wat mogelijk is aan bezuinigingen bereikt hebben. Van de bureaucratie gaan we niet af komen, zeker niet met de huidige wet- en regelgeving en dus blijven de kosten voor de 'koude kant' heel hoog. Dat verwoordt de NOS ook prima: er zijn, ondanks dat de brandweer twee keer zo duur is geworden, geen extra repressieve medewerkers bijgekomen. Volgens mij ook een mooie taak voor de RBC om eens met gestrekt been er in te gaan en een statement te maken dat verder bezuinigen simpelweg niet meer gaat. Waar we een paar jaar terug zouden zeggen dat grootschalige incidenten met veel (oudere)gewonden bij een binnenbrand een uitzondering vormen, zijn we nu aardig ingehaald door de realiteit. In een paar jaar tijd grote incidenten in Nieuwegein, Zeist, Rotterdam en Nijmegen waar het uiterste van de brandweer gevraagd wordt. Zelfredzaamheid houdt een keer op en met de steeds ouder wordende bevolking moeten we dat wellicht gewoon accepteren. Dus: preventief doen wat mogelijk is en de repressie sterk houden als vangnet. En gelukkig zijn er een hoop veiligheidsregio's die ook zo denken!