Autobrand blussen met blusdeken

Auteur Topic: Autobrand blussen met blusdeken  (gelezen 26669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2007, 09:30:09
Een blusdeken is een effectief blusmiddel, alleen in combinatie met andere blusmiddelen, metname om de temparatuur van het object nog naar beneden word gebracht...

Het kan helpen in sommige situaties om de vlammen te beperken en verstikken, alleen je kan dus niet al een opzich zelf staand blusmiddel..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2008, 08:51:43
'Het doek valt voor de brandweer'
Steenwijk - Brandweerkorpsen wereldwijd zijn altijd op zoek naar een ‘wapen’ dat hen helpt bij brandbestrijding. Incidenten waar de brandweer regelmatig mee te maken krijgt zijn autobranden. Veelal worden deze branden geblust met alleen water of een schuimvormend middel dat aan het bluswater wordt toegevoegd.
Het bedrijf Firetexx, opgericht door Poly- Nederland uit Steenwijk, heeft onlangs de TIGNIS op de markt gebracht. De TIGNIS werkt als het ware verstikkend, net als een blusdeken, die als het goed is ook bij u thuis voorhanden is. Het bedrijf heeft deze blusdeken nu zo ontworpen dat een autobrand op een snelle en veilige manier kan worden gedoofd. Aanleiding voor het ontwerp was de destijds vele duizenden autobranden bij rellen in Frankrijk, aldus een woordvoerder van het bedrijf.
De TIGNIS is gemaakt van een brandwerend textiel en is samengesteld uit een glasvezel met een brandwerende coating. Het textiel is extreem brandwerend. De warmtestraling door het doek is uitzonderlijk laag en bij autobranden meerdere malen te gebruiken.
Eén van de voordelen is dat de blusmethode milieuvriendelijk is omdat de brandweer geen grote hoeveelheid water hoeft te gebruiken dat in de meeste gevallen in het riool wegloopt. Maar ook op lastige locaties waar blusvoertuigen moeilijk kunnen komen, zoals in parkeergarages, tunnels en files, is het doek een uitkomst.
In de werkplaats van autobedrijven kan men bij brand snel de Tignis over de auto trekken. Helaas komt het maar al te vaak voor dat een autobedrijf geheel wordt verwoest door brand. Er is meestal weinig tijd om alle auto's snel naar buiten te rijden. Door het afdekken met de TIGNIS kan men de schade beperken.
Inmiddels hebben een aantal brandweerkorpsen de deken in gebruik.

www.blikopnieuws.nl

Wie heeft er ervaring mee?


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #12 Gepost op: 21 april 2008, 14:21:33
Afgelopen zaterdag weer een demo geweest, dit keer bij ism brandweer Zwartewaterland. Artikel en foto's op

http://www.zwartewaterkrant.nl/index.php?actie=artikel&x=15116

en op de site van korps Zwartewaterland:
http://www.brandweer-zwartewaterland.nl/zwartewaterland/pages/nieuwszwartewaterland.php?id=612
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #13 Gepost op: 22 april 2008, 22:50:10
Nog maar eens de beelden bekeken. Opvallend is wel dat men steeds een brand in de auto neemt en geen autobrand in de motorruimte met brandende vloeistoffen, banden en een geheel in brand staande passagiersruimte. En ik wil niet opscheppen, maar met 1500 liter water in de tank lukt het echt wel om een autobrandje binnen 10 min te blussen. Dus ik zie het voordeel en nut niet van deze deken. Maar gelukkig de jongens van Zwartewater wel, mogen ze volgend jaar bij ons op 31 dec autobranden komen blussen, hebben ze gelijk wat ervaring. ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 april 2008, 10:11:22
Nog maar eens de beelden bekeken. Opvallend is wel dat men steeds een brand in de auto neemt en geen autobrand in de motorruimte met brandende vloeistoffen, banden en een geheel in brand staande passagiersruimte. En ik wil niet opscheppen, maar met 1500 liter water in de tank lukt het echt wel om een autobrandje binnen 10 min te blussen. Dus ik zie het voordeel en nut niet van deze deken. Maar gelukkig de jongens van Zwartewater wel, mogen ze volgend jaar bij ons op 31 dec autobranden komen blussen, hebben ze gelijk wat ervaring. ;)
Het nut wordt genoemd in de artikelen op beide sites:
"De deken is bijzonder goed inzetbaar voor branden in een parkeergarage of voor een autobrand op een weg waar niet zo snul bluswater voor handen is, of doordat een brandweervoertuig er niet bij kan komen. Denk daarbij aan bv. files."


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #15 Gepost op: 27 april 2008, 22:21:20
Citaat
branden in een parkeergarage of voor een autobrand op een weg waar niet zo snul bluswater voor handen is, of doordat een brandweervoertuig er niet bij kan komen. Denk daarbij aan bv. files
KIjk en nu blijkt maar weer eens dat de blusdeken commercieel is en niet uit de behoefte van de brandweer is ontwikkeld.
Autobrand in parkeergarage, als er geen ventilatie is, de meest smerige klus die er is, zicht nul, hitte enorm, heb ik liever een HD straal om te koelen als een grote deken onder mijn arm. Ga eens geblindeerd de deken over een brandende auto leggen, in een parkeergarage. (ik daag de spuitgasten van Zwartewater bij deze uit  8) )
Is er wel ventilatie, zit er ook vaak een stijgl(blus)leiding, dus heb je ook zo water beneden.
Files, als je door de drukte niet met de TS bij de brand kunt komen, hoe komt het brandweerpersoneel en de deken er dan? En als de Ts er kan komen heb je voldoende water voor een autobrand, dus ik zie nog steeds het nut niet.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #16 Gepost op: 27 april 2008, 22:49:04
Autobrand in parkeergarage, als er geen ventilatie is, de meest smerige klus die er is, zicht nul, hitte enorm, heb ik liever een HD straal om te koelen als een grote deken onder mijn arm. Ga eens geblindeerd de deken over een brandende auto leggen, in een parkeergarage.

kan je geblindeerd dan wel zien waar je spuit?  :D


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #17 Gepost op: 29 april 2008, 21:50:43
Citaat
kan je geblindeerd dan wel zien waar je spuit
Verwacht je daar nog een serieuze reactie op? Zeker nog nooit binnen geweest bij een parkeergarage brand?
Nou om je het even te vertellen, nee nauwelijks. Je vindt de brand eigenlijk door de hitte, en als je heel laag blijft zie je de oranje gloed, en daar staat(n) dan dus de brandende auto('s). Oja ook herkenbaar aan de stukken beton die om je heen naar beneden vallen. Voldoende duidelijk  ;)
Wat zeker niet aan te raden is om te gaan staan om bijvoorbeeld een overmaatse blusdeken over de auto te leggen. Dit kan alleen door papieren brandweermensen verzonnen worden :o
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #18 Gepost op: 29 april 2008, 21:59:55
Verwacht je daar nog een serieuze reactie op? Zeker nog nooit binnen geweest bij een parkeergarage brand?

Nee en nee :D


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2008, 12:36:28
BRW van Barneveld hield een demo met onderandere het branddeken