Autobrand blussen met blusdeken

Auteur Topic: Autobrand blussen met blusdeken  (gelezen 26675 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2008, 12:37:39
En hier nog een paar

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #21 Gepost op: 19 mei 2008, 14:34:05
Het lijkt mij dat men gebruikt maakt van een crossauto waarbij alle brandbare spullen zoveel mogelijk zijn verwijderd.
wat is hier dan nog in de brand gestoken??

op foto 6 lijkt de auto nog wel te branden en op foto 7 is het uiteindelijk toch uitgemaakt met een straal hoge druk.

Maar ik moet ook toegeven dat het meerendeel van de brand uit was. Nu testen in een parkeerkelder

AMK

• Senior gebruiker
  • VPK io
Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2008, 19:31:22
Even ter verduidelijking  :)

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 16 november 2010, 14:28:20
Blussen met een deken

Test van brandweer Helmond. Ik weet niet of men er mee werkt ondertussen.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 16 november 2010, 14:35:03
Blussen met een deken

Test van brandweer Helmond. Ik weet niet of men er mee werkt ondertussen.

In Vucht dus wel.  :) Zie onderstaande foto:

(...)

[img width=700 height=401]http://www.thuisinhetnieuws.nl/bues/books/19059/1.jpg

(...)

Edit: bron van de foto's en enkele staan daar nog meer op http://www.thuisinhetnieuws.nl/artikel/19059/weer-auto-s-in-brand-gestoken-in-vught.html

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 16 november 2010, 14:47:51
I know i know, bedoelde meer of brandweer Helmond (als beroepskorps) er ook het nut van inziet.

Voor zover ik weet heeft men het in Vught aangeschaft om sporen niet door bluswater te wissen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de prijs en hoevaak deze deken te gebruiken is. Ik kan me voorstellen dat de functionele werking van de deken na een volledig in brand staande auto afgedekt te hebben aardig aangetast wordt.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 16 november 2010, 14:54:23
Lijkt mij een goede zaak dat ze de deken hiervoor gebruiken. De werkwijze wordt zo wat gemakkelijker vast te stellen.  O0

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 17 november 2010, 13:11:44
Nog een filmpje

Tignis by Firetexx

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 17 november 2010, 13:33:48
I know i know, bedoelde meer of brandweer Helmond (als beroepskorps) er ook het nut van inziet.

Voor zover ik weet heeft men het in Vught aangeschaft om sporen niet door bluswater te wissen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de prijs en hoevaak deze deken te gebruiken is. Ik kan me voorstellen dat de functionele werking van de deken na een volledig in brand staande auto afgedekt te hebben aardig aangetast wordt.

Dat waren mijn gedachte ook.
- Een keer gebruiken en weggooien, of herbruikbaar
- Wat zijn de kosten om zo een deken op de TS te leggen

Simpel gezegd; Als je op iedere TS zo een ding legt en het is eenmalig bruikbaar is het duur. Combineer dit met eventuele andere blusmiddelen en het wordt echt een rijdende marktkraam (Blusdekens, blusbommen, hogedruk haspel, lagedruk slangen, schuim, armaturen, Cobra systeem, en wat we allemaal nog gaan bedenken.........)

Pragmatiek t.o.v. Effectiefste middelen :)

Los daarvan ziet het er handig en snel uit. Beetje theorie van vlam in de pan. Afsluiten, afkoelen en klaar (Incident meester!!)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 17 november 2010, 19:35:10
Citaat
Los daarvan ziet het er handig en snel uit. Beetje theorie van vlam in de pan. Afsluiten, afkoelen en klaar (Incident meester!!)
Bijna goed, als je een vlam in de pan hebt moet je de blusdeken ongeveer 20 min laten liggen wil je heronsteken voorkomen. De olie koelt heel langzaam af.
Bij een autobrand exact hetzelfde.Testen in ons korps heeben aangetoond dat ondeskundig gebruik door niet opgeleide personen, en zonder beschermende kleding levensgevaarlijk is. Bij het plaatsen van de deken zal het vuur de laatste opening zbeken en dit kan tot steekvlammen leiden die onder de deken vandaan schieten. De rook van de gesmoorde brand is zo heet en vol met branddbare gassen dat deze makkelijk te onsteken is.
Pas na ca 20-30 min was de auto zover uit zich zelf zover gekoeld dat hij niet weer uit zich zelf begon te branden. Daarna nog veel water nodig om het wrak verder af te koelen. Voordeel van gebruik van de blusdeken nihil. Als je gelijk met een HD start met blussen ben je al klaar en terug in de kazerne als de deken nog op het wrak ligt. Dus wie ze hebebn wil ze liggen hier weg te rotten.

Enige nuttige toepassing is de foto van Brw Vught, een naast gelegen auto afschermen met de deken. Lijkt erop dat men weer een commercieel gat in de markt heeft gezien na de parkeergarage brand in Haarlem.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar