Die deken erop, en laten liggen is toch gewoon een optie? Door goed af te dekken kan het vuur geen kant op? Als de zuurstof op is, dan gaat het vuur uit. En als het vuur uit is, koelt het vanzelf af.
Dit vind ik een flauw argument. Zeker in de brandweer wereld worden er nog ieder jaar enorme stappen en ontwikkelingen gemaakt in brandbestrijding. De topics hier op het forum staan er vol mee. Het ene middel zal daarbij beter werken als het andere. En soms mislukt iets volledig... Maar dat neemt niet weg dat je een idee niet op deze gronden bij voorbaat moet afschieten. Hebben ze zich ook uitgesproken over dit blusmiddel? Of ging dat over autobranden in het algemeen.
Een brand zoals in dit filmpje is totaal vernietigend, daar vindt je geen kunststof deeltje meer in terug. De vlammen eraf betekend nog niet dat de brand uit is, trek te snel de deken er weer van af en het feest begint weer overnieuw. Wachten tot de boel is afgekoeld, hoe lang wil je erop wachten? Daar ben je wel een half uurtje mee bezig als je het al red met een half uurtje. De praktijk zal al snel zijn dat het allemaal te lang gaat duren en er alsnog nageblust kan worden.
Flauwe opmerking? Dagelijks branden er auto's finaal uit, de ene onder verdachte omstandigheden de ander door domme pech of kortsluiting. De forensische recherche is er duidelijk over. Als een auto zodanig is uitgebrand kunnen we er weinig meer mee, en maakt de wijze van blussing echt niet meer uit. Een autobrand wordt pas interessant als er misschien een band of een gedeelte in brand heeft gestaan, waardoor je kunt herleiden hoe die in brand is gestoken. Dan is het handig om voorzichtig te blussen.
En ik vraag me af of de politie wel zoveel belang heeft in dw wijze waarop een auto is geblust. In de keren dat ik bij een autobrand ben geweest hebben ze er nooit een probleem van gemaakt dat er gewoon met water is geblust. En daar waren toch diverse autobranden bij die als verdacht stonden aangemerkt, ook omdat er toendertijd in deze regio een rare snuiter rond liep. Nog nooit is er een probleem over gemaakt dat er water was gebruikt. Als ze al belang bij de auto hadden namen ze hem in beslag, en werd hij elders nagelopen.