Ik ben nog niet klaar
Is het uberhaupt een probleem voor de brandweer dat tijdens het op de normale wijze blussen van een autobrand sporen verloren gaan? De brandweer wordt geroepen om een autobrand te blussen, en doet dat op de gebruikelijke wijze door middel van water. Dat er daardoor eventueel sporen verloren gaan is denk ik niet het probleem van de brandweer.
Waar kwam de bijnaam sporenvernietigingsteam ook alweer vandaan?
Volgens mij werken we met z'n allen samen in de hulpverlening, dus als we elkaar kunnen helpen dan moeten we dat vooral doen. Deze mindset wekt bij mij niet echt de "samenwerkingsdrang" op.
Want het zou betekenen dat de brandweer duur moet investeren voor het belang van alleen de politie. In de eerste posting uit 2007 is al te lezen dat 1 deken bijna 1500 euro kost. En het is nog steeds niet bekend hoe vaak een deken gebruikt kan worden. Kan hij maar eenmaal gebruikt worden betekend dit dat er weer een nieuwe deken moet worden aangeschaft.
Ik las bij een van de leveranciers dat zo'n deken 10 inzetten mee gaat en daarna vervangen moet worden. Laten we dat gemakshalve even halveren, en dan kost het 300 euro per inzet. Wat kost het om de TS aan te vullen met water? (of gebeurd dat nog steeds op straat op kosten van waternet)
En dan heb je ook nog een stukje milieuschade wat je voorkomt. Ik zeg niet dat het goedkoper is om op deze wijze te blussen, maar je moet dan wel kijken naar het totale kostenplaatje en alles tegen elkaar af zetten.
Want laten we wel wezen, wat afstand houden van een brandende auto kan tegenwoordig helemaal geen kwaad.
Eens. Het verschil is wel dat je zo'n deken er in een paar seconden overheen legt en dat het dan redelijk snel voorbij is. (de meeste filmpjes gaat het om seconden voordat de meeste vlammen eraf zijn) terwijl het blussen met water qua tijd toch wat langer duurt. En ook bij het blussen sta je niet op 10 meter afstand de auto vol te hozen, ik zie de meeste brandweermannen ook aardig dichtbij komen.
Maar goed, dat zijn waarnemingen als leek. Er zijn altijd voorbeelden te vinden (ook in dit topic) waarbij het mis gaat of er gevaren zijn. Maar dat geld net zo goed voor het blussen met water. Ik zeg ook niet dat je dit middel altijd en overal moet inzetten....