Bij een zuigende borstwond (geluid bij het in en/of uitademen) is naar mijn beste weten de eerste hulp die je zou kunnen verlenen (vanuit algemeen geacepteerd medisch oogpunt) het 3 zijdig afplakken van de wond met een luchtdicht materiaal of het plaatsen van een chestseal.
Je kunt dit eventueel wel (tijdelijk) verwijderen wanneer je vermoed dat de toestend van de patient als gevolg van deze actie verslechterd (opbouw spanningspneu)
Nu deed ik dat laatst bij onze herhalingsles EHBO ook (het 3 zijdig afplakken dus) maar volgens de betreffende kaderinstructeur was dat helemaal fout, je moest volgens haar 4 zijdig afplakken, eventueel verwijderen bij het verlechteren van de toestand van de patient was helemaal niet bekend.
Mijn vragen
1. Is dit inderdaad het standpunt van het Oranje Kruis, men zegt "Dek de wond af met een snelverband" (blz 101 24e druk)
2. Welke redenatie/motivatie zit hier achter ?
(De motivatie voor het 3 zijdig afplakken is mij geheel duidelijk)
Het gaat er bij deze vragen dus niet om of de ehbo'er dit mag, of het een voorbehouden / risicovolle handeling, of je ook zuurstof moet geven, wie die seals levert etc, etc
.
Jacques