En dat twerwijl je bij een flinke spanningspneu juist circulatoir in de problemen kan komen...
Maar zijn/lezen er kaderinstructeurs die iets kunnen vertellen over de achtergrond en juisheid van het 4 zijdig afplakken ?
Ik vrees dat het een kwestie is van niet verder kijken dan de neus lang is.
Men leert dat een dekverband aan vier zijden op de huid moet aan sluiten om onnodige besmetting te voorkomen. Bij een open botbreuk werd om dezelfde reden geleerd om het verband aan vierzijden vast te plakken.
Als er staat dat een doordringende borstwond afgedekt moet worden, dan is het voor de handliggend dat die ook vierzijdig moet worden afgeplakt.
wat men vergeet is het afwegen van risico's. Zou men dat doen, dan zou het risico van besmetting moeten worden afgewogen tegen het risico van een spanningspneu.
Op deze site wordt nog al eens vergeten dat de doelgroep van het OK boekje vooral de EHBO'er is die ad hoc op straat hulp wil verlenen, maar die het niet gaat opzoeken. Voor de groep die het wel wil opzoeken, is het alleen een springplank naar de hogere EH.
Maar terug naar het boekje en dus naar de doelgroep.
Je moet dan als instructeur de afweging maken wat je de EHBO'ers aanleert. Ik leerde ook de driekanten afplakken aan, maar ik neig er steeds meer naar om het verband losjes op de wond te laten leggen en hooguit met een paar stukjes tape vast te zetten. Dat alles omn te voorkomen dat er rommel invalt c.q. inwaait.
Ik ga er van uit dat de ambu bij een dergelijke melding niet op zijn dooie akkertje komt aanrijden. die willen terecht toch zien wat er onder zit en dan is het alleen maar makkellijk dat het losjes vastgeplakt is.