Zuigende borstwond

Auteur Topic: Zuigende borstwond  (gelezen 9176 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:06:48
Vreemde is dat het oranje kruis dit toen niet heeft overgenomen. Maar goed in de wetenschappelijke commisie hebben de cardiologen de overhand en meer stemrecht dan de traumatologen..  :-((

En dat twerwijl je bij een flinke spanningspneu juist circulatoir in de problemen kan komen...

Maar zijn/lezen er kaderinstructeurs die iets kunnen vertellen over de achtergrond en juisheid van het 4 zijdig afplakken ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:31:46
:-X


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:57:03
Je kan natuurlijk ook een formele reactie van de wetenschappelijke commissie vragen..  ;D

Ik het het OK een verzoek om commentaar gestuurd....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2005, 18:14:29
:-X


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2005, 21:55:09
Vertrouwen is goed, controlleren is beter he.. Jacques..

Ben benieuwd hoe snel je antwoord hebt...
"

Ach je moet nooit alles op 1 paard inzetten en als je parallel een paar acties uitzet leidt dat vaak tot sneller resultaat.
Het is vakantietijd, dus zal wel even duren denk ik
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2005, 22:15:02
En dat twerwijl je bij een flinke spanningspneu juist circulatoir in de problemen kan komen...

Maar zijn/lezen er kaderinstructeurs die iets kunnen vertellen over de achtergrond en juisheid van het 4 zijdig afplakken ?

Ik vrees dat het een kwestie is van niet verder kijken dan de neus lang is.

Men leert dat een dekverband aan vier zijden op de huid moet aan sluiten om onnodige besmetting te voorkomen. Bij een open botbreuk werd om dezelfde reden geleerd om het verband aan vierzijden vast te plakken.

Als er staat dat een doordringende borstwond afgedekt moet worden, dan is het voor de handliggend dat die ook vierzijdig moet worden afgeplakt.

wat men vergeet is het afwegen van risico's. Zou men dat doen, dan zou het risico van besmetting moeten worden afgewogen tegen het risico van een spanningspneu.

Op deze site wordt nog al eens vergeten dat de doelgroep van het OK boekje vooral de EHBO'er is die ad hoc op straat hulp wil verlenen, maar die het niet gaat opzoeken. Voor de groep die het wel wil opzoeken, is het alleen een springplank naar de hogere EH.

Maar terug naar het boekje en dus naar de doelgroep.

Je moet dan als instructeur de afweging maken wat je de EHBO'ers aanleert.  Ik leerde ook de driekanten afplakken aan, maar ik neig er steeds meer naar om het verband losjes op de wond te  laten leggen en hooguit met een paar stukjes tape vast te zetten. Dat alles omn te voorkomen dat er rommel invalt c.q. inwaait.

Ik ga er van uit dat de ambu bij een dergelijke melding niet op zijn dooie akkertje komt aanrijden. die willen terecht toch zien wat er onder zit  en dan is het alleen maar makkellijk dat het losjes vastgeplakt is.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2005, 22:58:39
Dat alles omn te voorkomen dat er rommel invalt c.q. inwaait.

Hoe groot is zo'n 'gat' dan meestal? Moet ik denken aan vuistgrote of vingergrote of nog groter/kleiner?
En als ik even voorzichtig mag samenvatten: afdekken (niet 4 kanten) heeft voor de spanningspneu op zich weinig nut, het voorkomt alleen het binnendringen van bacteriën etc. Klopt dat?

Christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:19:51
:-X


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2005, 23:43:08
Al een nagegaan wat de incidentie van een zuigende thoraxwond per Nederlandse EHV-er is?? Bijna nihil is mijn veronderstelling. Met 3 stroken een compres vastplakken op zo'n wond lijkt mij afdoende in de eerste hulp fase, we moeten er ook geen halszaak van maken voor EHV-ers. Onnodige ballast omtrent weinig voorkomende zaken is niet zo handig voor een gemiddelde EHV-er die niet zo vaak hulp hoeft te verlenen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2005, 09:39:22
Onnodige ballast omtrent weinig voorkomende zaken is niet zo handig voor een gemiddelde EHV-er die niet zo vaak hulp hoeft te verlenen.
Precies! En al die reanimatietrainingen en AED's zijn ook zonde van de tijd en het geld want een reanimatie is in een ehbo-carriere een zeldzaamheid.   :laugh: