Iemand die rechtens van zijn vrijheid is beroofd zoals voorkomt in art. 22 lid 1 Ai hoeft niet per definitie een verdachte te zijn als in Art. 27 Sv.
Dit kan ook gelegen zijn in andere vrijheid beperkende maatregelen die zijn opgelegd op basis van andere wetgeving zoals bijvoorbeeld de Wet Bopz of in een ander geval bijvoorbeeld een wanneer we het hebben over een veroordeelde.
Dit neemt de andere voorwaarden waaraan moet worden voldaan om te kunnen boeien natuurlijk niet weg. Als je werkt vanuit Art. 7 Pw dan werk je ook uit Art. 9 Pw die stelt dat er een AMvB (de Ai) wordt opgesteld waar lid 3 specifiek stelt dat er regels voor de uitvoering van art. (6 en) 7 Pw worden vastgesteld waaraan je als uitvoerder verbonden bent.
Met andere woorden, boeien is nog steeds alleen ter transport, en dit is niet per definitie een verdachte.
Dan is er nog het boeien bij art. 124 Sv wat naar mijn idee in zeker opzicht haaks staat op art. 22 Ai. Ook de Ombudsman heeft eerder gelijke conclusies getrokken.
Zie Beoordeling onder punt 9:
https://www.nationaleombudsman.nl/uploads/rapporten/20030377_2001.05372_.pdfUit lid 3 van art. 124 Sv zou je kunnen stellen dat als er aan de andere voorwaarden van de Ai wordt voldaan je kan boeien om hem te doen verwijderen c.q. verwijderen is transporteren. Maar er staat meer namelijk: "en tot den afloop der ambtsverrichtingen in verzekering doen houden", met de nadruk op "en". Het in verzekering houden is niet langer onderdeel van transport en op dat punt zullen de handboeien dus weer af moeten.
Ik snap natuurlijk dat dit in de praktijk op straat in zekere gevallen makkelijker gezegd is dan gedaan
. Ik denk dat het wel belangrijk is om onderscheid te maken tussen het wachten op transport en het wachten op het einde van de ambtsverrichting.