Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67812 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #100 Gepost op: 8 juli 2015, 13:27:40
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1360933 date=1436354017
Jammer dat mijn opmerking "De ABCDE als toepassing voor leken zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen .....:" direct verkeerd wordt begrepen. Het gaat om de waarde en beslist niet in deze context om bewijsvoering.
Hier bedoel ik duidelijk dat ehbo opleidingen met de ABCDE zijn nut hebben bewezen. Deze ervaring heb ik als zorgprofessional.

Jammer dat er steeds weer op de letter en de man wordt gespeeld en niet inhoudelijk op een posting zelf.
@expert
IK denk dat je de context van de zin " De ABCDE als toepassing voor leken heeft zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen en ...." niet helemaal begrijpt.

Einde verhaal van mijn kant.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #101 Gepost op: 8 juli 2015, 14:19:22
Alle grote instanties en organisaties hebben de ABCDE methode...
Defensie, het Rode kruis en het oranje kruis leren hun 'personeel' deze methode aan.

Waarom krijgen 'leken' hulpverleners de wind dan van voren als blijkbaar de methode dusdanig zinvol is om voor de drie hiervoor genoemde organisaties aan te leren op BLS niveau.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #102 Gepost op: 8 juli 2015, 15:03:44
Ik ben persoonlijk sceptisch over het gebruik en de toepassing van de ABCDE-methode door lekenhulpverleners. Als er dan gevraagd wordt om inhoudelijke, onderbouwde argumentatie en bewijzen dat 'de ABCDE-methode in zowel binnen- als buitenland bewezen is' haakt iedereen af.

Ik ben ook sceptisch over het gebruik van de ABCDE-methode door RK en OK, maar ik discussieer nu met jullie en niet met het RK en/of OK.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #103 Gepost op: 8 juli 2015, 16:19:44
Maar hoe gaan de super EHBO-ers de ademweg vrijhouden?
Hoe gaan zijn de ademhaling controleren, behandelen?
Hoe gaan zij de circulatie beoordelen, behandelen?
Hoe gaan zij het bewustzijn/ neurologisch beeld beoordelen?
Gaan zij een secondary servey doen?
Gaan zij CWK beoordelen?

Als zij geen afwijkingen vinden in hun ABC, zijn de slachtoffers dan ABC stabiel?

Hier kan toch wel iemand antwoord op geven?


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #104 Gepost op: 8 juli 2015, 16:43:28
Citaat van: zwaailamp link=msg=1360957 date=1436365184
Maar hoe gaan de super EHBO-ers de ademweg vrijhouden?Hoe gaan zijn de ademhaling controleren, behandelen?Hoe gaan zij de circulatie beoordelen, behandelen? Hoe gaan zij het bewustzijn/ neurologisch beeld beoordelen? Gaan zij een secondary servey doen? Gaan zij CWK beoordelen. Als zij geen afwijkingen vinden in hun ABC, zijn de slachtoffers dan ABC stabiel?
Hier kan toch wel iemand antwoord op geven?
Jammer, super EHBOer is kennelijk een nachtmerrie voor sommige artsen en verpleegkundigen. De ABCDE is niet meer exclusief medisch domein.
Hoe zij bovenstaande handelingen uitvoeren? Go back to basics, met de huidige aangeleerde ehbo handelingen gestructureerd ingebed in de ABCDE. Verklaren dat een slachtoffer ABC stabiel is komt helaas door mijn eigen vakbroeders die net even te ver in de materie duiken. Ik waak daarvoor. Als LPEV instructeur leer ik mijn cursisten leren denken en handelen in de ABCDE en zuiver en alleen met de standaard gebruikelijke handelingen. Ik geef bovendien bewust geen demo's over voorbehouden handelingen!


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #105 Gepost op: 8 juli 2015, 16:43:57
Citaat van: zwaailamp link=msg=1360957 date=1436365184
Maar hoe gaan de super EHBO-ers de ademweg vrijhouden?  met de kinlift en voorwerpen die los in de mond zitten weg halen
Hoe gaan zijn de ademhaling controleren, behandelen? door te luisteren, kijken en op de borstkas voelen, behandelen kan alleen door iemand rustig te laten ademhalen( als dat nodig is) en indien de ademhaling afwezig is te beademen met mond op mond!
Hoe gaan zij de circulatie beoordelen, behandelen? wellicht een pols voelen als dat lukt, anders niet
Hoe gaan zij het bewustzijn/ neurologisch beeld beoordelen? aanspreken en licht de schouders schudden
Gaan zij een secondary servey doen?nee
Gaan zij CWK beoordelen? alleen als het slachtoffer aangeeft niks te voelen in lichaamsdelen en/of delen van het lichaam niet kan bewegen, verder niet

Als zij geen afwijkingen vinden in hun ABC, zijn de slachtoffers dan ABC stabiel?
als we geen afwijkingen vinden is voor ons het slachtoffer "stabiel" (wat je niet zo kunt noemen want wij kunnen niet verder kijken, wat de profs wel kunnen)

Hier kan toch wel iemand antwoord op geven?


Oftewel, hoe je het beestje ook noemt. Het zijn de standaard dingen die we doen. En wat maakt het nu uit hoe je het noemt. Als EHBO-er heb je een paar trucjes geleerd (hierboven genoemd) om de tijd dat de ambulance komt te rekken of om een kleinigheid te rekken.
Mijn tip, schoenmaker blijf bij je leest.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #106 Gepost op: 8 juli 2015, 16:51:53
een term als super ehbo'ers geeft meer aan over je eigen strepen waar je trost op bent dan diegene die hun best doen om het SO zo goed mogelijk te behandelen volgens een aangeleerde methode.  ;)
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #107 Gepost op: 8 juli 2015, 17:07:41
Citaat van: Achterkamp link=msg=1340930 date=1427887752
Dat "ABCDE sausje" is overigens alleen maar handig.
Inhoudelijk qua handelingen is de basis LPEV gelijkwaardig, echter qua wijze van handelen door de geintegreerde ABCDE scoort LPEV beduidend hoger dan rk en ok.

Super kan ook gebruikt worden om een verschil aan te geven met gewoon....
En geloof mij, een tern als super EHBO-er zegt helemaal niks over mij!!!!

Maar idd, de term super EHBO-er is hier niet op zijn plaats...... Het zijn gewoon EHBO handelingen die al sinds jaar en dag geschoold wordt!


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #108 Gepost op: 8 juli 2015, 18:10:47

Maar hoe gaan de super EHBO-ers de ademweg vrijhouden?

Obstructie wegnemen chin lift, jaw thrust of stabiele zijligging

Hoe gaan zijn de ademhaling controleren, behandelen?

Kijken voelen horen. Geen ademhaling is reanimeren.

Hoe gaan zij de circulatie beoordelen, behandelen?

Kijken naar shock verschijnselen en kijken voor grote bloedingen. Verbinden dichtdrukken.

Hoe gaan zij het bewustzijn/ neurologisch beeld beoordelen?

avpu fast test of het SO besef heeft van plaats tijd simpele vragen kan beantwoorden.

Gaan zij een secondary servey doen?

Als ABCD bedreigd zijn niet.
Wel eventueel uit vragen naar medicijnen allergie voorgeschiedenis want als het SO bewusteloos raakt kan hij dat niet meer zelf doen.

Gaan zij CWK beoordelen?

Ja door het ongeval mechanisme te lezen bij twijfel stabiliseren.

Als zij geen afwijkingen vinden in hun ABC, zijn de slachtoffers dan ABC stabiel?

Ja voor ons wel maar deze stappen worden herhaald tot de hulpdiensten aanwezig zijn mocht het slechter worden zie je dat en kan het alsnog door gebeld worden aan 112 zodat de aanrijdende ambulance dit ook meekrijgt.

Hier kan toch wel iemand antwoord op geven?



Dus gewoon EHBO handelingen meer niet.  De AVK neemt het over en doet zijn eigen ABCD.

Ik vind super EHBOers eigenlijk niet echt passend.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #109 Gepost op: 8 juli 2015, 18:24:23
Citaat van: jelte link=msg=1361006 date=1436371847
Maar hoe gaan de super EHBO-ers de ademweg vrijhouden?

Obstructie wegnemen chin lift, jaw thrust of stabiele zijligging

Hoe gaan zijn de ademhaling controleren, behandelen?

Kijken voelen horen. Geen ademhaling is reanimeren.

Hoe gaan zij de circulatie beoordelen, behandelen?

Kijken naar shock verschijnselen en kijken voor grote bloedingen. Verbinden dichtdrukken.

Hoe gaan zij het bewustzijn/ neurologisch beeld beoordelen?

avpu fast test of het SO besef heeft van plaats tijd simpele vragen kan beantwoorden.

Gaan zij een secondary servey doen?

Als ABCD bedreigd zijn niet.
Wel eventueel uit vragen naar medicijnen allergie voorgeschiedenis want als het SO bewusteloos raakt kan hij dat niet meer zelf doen.

Gaan zij CWK beoordelen?

Ja door het ongeval mechanisme te lezen bij twijfel stabiliseren.

Als zij geen afwijkingen vinden in hun ABC, zijn de slachtoffers dan ABC stabiel?

Ja voor ons wel maar deze stappen worden herhaald tot de hulpdiensten aanwezig zijn mocht het slechter worden zie je dat en kan het alsnog door gebeld worden aan 112 zodat de aanrijdende ambulance dit ook meekrijgt.

Hier kan toch wel iemand antwoord op geven?



Dus gewoon EHBO handelingen meer niet.  De AVK neemt het over en doet zijn eigen ABCD.

Ik vind super EHBOers eigenlijk niet echt passend.
 Bovenstaande handelingswijze zou ook ik hanteren.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge