EHBO is EHBO. Mee eens.
Alle EHBO handelingen blijven dezelfde. Alleen door ze in volgorde van belangrijkheid uit te voeren de ABCDE, kun je levensbedreigende letsels en stoornissen eerder onderkennen. Het leerproces "leren denken en handelen in de ABCDE" moet je voor open staan en vooral willen. Met hardnekkig vast blijven houden aan "oude" EHBO methodieken zal je het nooit onder de knie krijgen. Mijn ervaring is ook dat niet iedereen geschikt om de ABCDE te hanteren, alleen voor diegene die er echt voor open staan.
De Overstap opleiding LPEV richt zich daarom niet op het aanleren van ehbo vaardigheden, maar puur op het leren denken en handelen in de ABCDE gebruikmakend van alles wat een EHBOer tot op heden heeft geleerd.
Dat maakt het voor mij als LPEV instructeur uitermate aantrekkelijk en voor cursisten is EHBO met de ABCDE nog nooit zo inzichtelijk gworden als met de ABCDE. LPEV is ook een landelijkte EHBO certificeerder dus mijn opdrachtgevers maakt het niet echt uit. Ze zijn tevreden met goed opgeleide en vooral na jaren allemaal dezelfde lesstof weer eens goed gemotiveerde werknemers.
Ik biedt daarom ook geen EHBO cursussen van het OK meer aan.