Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 69602 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #110 Gepost op: 8 juli 2015, 18:53:53
Maar concreet doet een gewone EHBO-er dan toch niet anders, of meer, dan een
standaard EHBO-er???
Dus waarom dan er een andere ( verwarrende ) naam aan geven??

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #111 Gepost op: 8 juli 2015, 18:57:41
Citaat van: zwaailamp link=msg=1361021 date=1436374433
Maar concreet doet een gewone EHBO-er dan toch niet anders, of meer, dan een
standaard EHBO-er???
Dus waarom dan er een andere ( verwarrende ) naam aan geven??
EHBO is EHBO. Mee eens.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

lpevinstructeur

• avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #112 Gepost op: 8 juli 2015, 19:34:53
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1361022 date=1436374661
EHBO is EHBO. Mee eens.
Alle EHBO handelingen blijven dezelfde. Alleen door ze in volgorde van belangrijkheid uit te voeren de ABCDE, kun je levensbedreigende letsels en stoornissen eerder onderkennen. Het leerproces "leren denken en handelen in de ABCDE" moet je voor open staan en vooral willen. Met hardnekkig vast blijven houden aan "oude" EHBO methodieken zal je het nooit onder de knie krijgen. Mijn ervaring is ook dat niet iedereen geschikt om de ABCDE te hanteren, alleen voor diegene die er echt voor open staan.
De Overstap opleiding LPEV richt zich daarom niet op het aanleren van ehbo vaardigheden, maar puur op het leren denken en handelen in de ABCDE gebruikmakend van alles wat een EHBOer tot op heden heeft geleerd.
Dat maakt het voor mij als LPEV instructeur uitermate aantrekkelijk en voor cursisten is EHBO met de ABCDE nog nooit zo inzichtelijk gworden als met de ABCDE. LPEV is ook een landelijkte EHBO certificeerder dus mijn opdrachtgevers maakt het niet echt uit. Ze zijn tevreden met goed opgeleide en vooral na jaren allemaal dezelfde lesstof weer eens goed gemotiveerde werknemers.
Ik biedt daarom ook geen EHBO cursussen van het OK meer aan.

zwaailamp

• Forum gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 8 juli 2015, 20:00:45
Het is mij duidelijk, EHBO = EHBO, en er worden geen andere handelingen aangeleerd.
Wat een eindeloze discussie en een hoop bombarie eigenlijk dan!

lpevinstructeur

• avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #114 Gepost op: 8 juli 2015, 20:17:11
Citaat van: zwaailamp link=msg=1361041 date=1436378445
Het is mij duidelijk, EHBO = EHBO, en er worden geen andere handelingen aangeleerd.
Wat een eindeloze discussie en een hoop bombarie eigenlijk dan!
Het kost soms moeite om fabeltjes en onwaarheden te ontkrachten. Niet om gelijk te halen maar puur voor het delen van ervaringen van nieuwe ontwikkelingen in het Nederlandsche EHBO landschap.

Kost mij ook nog steeds moeite om opdrachtgevers te overtuigen dat goed gestructureerde EHBO volgens de ABCDE zeer vele voordelen biedt tov de klassieke EHBO.
Eenmaal over de LPEV drempel en ze willen ze niet meer terug of komen indien ze weer terug naar af gaan alsnog met hangende pootjes bij mij terug.  :)

zwaailamp

• Forum gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 8 juli 2015, 20:36:03
Ik denk dat het goed is om ook EHBO-ers gestructeerd te laten denken.. Maar de benaming geeft mogelijk een hoop verwarring. Als de termen ABC nu als leidraad gebruikt blijven worden tijdens de lessen, is dat prima. Ik denk alleen dat je voorzichtig moet zijn in het gebruik van die term in je communicatie naar meldkamer en hulpverleners toe. En voor de langtenige onder de volgers, dat heeft niks met ego/ strepen of wat dan ook te maken, maar puur om duidelijkheid te verschaffen, en geen valse verwachtingen te creëeren....

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 8 juli 2015, 20:47:36
Citaat van: Achterkamp link=msg=1360937 date=1436354860

Expert

Ik denk dat je de context van de zin " De ABCDE als toepassing voor leken heeft zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen en ...." niet helemaal begrijpt.

Einde verhaal van mijn kant.

Dat vind ik heel erg fijn. Je hebt namelijk niks inhoudelijk toegevoegd aan de discussie. Dan kun je daar inderdaad beter buiten blijven.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #117 Gepost op: 8 juli 2015, 21:40:51
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1361032 date=1436376893
Alle EHBO handelingen blijven dezelfde. Alleen door ze in volgorde van belangrijkheid uit te voeren de ABCDE, kun je levensbedreigende letsels en stoornissen eerder onderkennen. Het leerproces "leren denken en handelen in de ABCDE" moet je voor open staan en vooral willen. Met hardnekkig vast blijven houden aan "oude" EHBO methodieken zal je het nooit onder de knie krijgen. Mijn ervaring is ook dat niet iedereen geschikt om de ABCDE te hanteren, alleen voor diegene die er echt voor open staan.
De Overstap opleiding LPEV richt zich daarom niet op het aanleren van ehbo vaardigheden, maar puur op het leren denken en handelen in de ABCDE gebruikmakend van alles wat een EHBOer tot op heden heeft geleerd.
Dat maakt het voor mij als LPEV instructeur uitermate aantrekkelijk en voor cursisten is EHBO met de ABCDE nog nooit zo inzichtelijk gworden als met de ABCDE. LPEV is ook een landelijkte EHBO certificeerder dus mijn opdrachtgevers maakt het niet echt uit. Ze zijn tevreden met goed opgeleide en vooral na jaren allemaal dezelfde lesstof weer eens goed gemotiveerde werknemers.
Ik biedt daarom ook geen EHBO cursussen van het OK meer aan.

Toch heb je het mij nog steeds, ondanks herhaaldelijk vragen, niet uit kunnen / willen leggen wat het voordeel ervan is in de communicatie tussen mij en een prof HV-er. Ik blijf er dus voorlopig alleen maar een nadeel inzien en dan vooral het risico dat de prof. vanwege een hoog wannabee gehalte nog minder waarde aan mijn bevindingen hecht.

Structureel werken prima, niks mis mee maar probeer als leek niet de termen van de prof te gebruiken. Wees in je verhaal naar de prof. gewoon duidelijk in wat je hebt geconstateerd en gedaan in je eigen termen daarmee voorkom je misverstanden en bereik je mijns inziens sneller dat je als leek serieus wordt genomen in je werkzaamheden zijnde de periode tussen aantreffen SO en arriveren prof.HV  het SO binnen je mogelijkheden te helpen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 8 juli 2015, 22:28:25
Citaat van: owning31 link=msg=1360965 date=1436366637

Maar hoe gaan de super EHBO-ers de ademweg vrijhouden? Met de kinlift en voorwerpen die los in de mond zitten weg halen.

Hoe gaan zijn de ademhaling controleren, behandelen? Door te luisteren, kijken en op de borstkas voelen, behandelen kan alleen door iemand rustig te laten ademhalen (als dat nodig is) en indien de ademhaling afwezig is te beademen met mond op mond!

Hoe gaan zij de circulatie beoordelen, behandelen? Wellicht een pols voelen als dat lukt, anders niet.

Hoe gaan zij het bewustzijn/ neurologisch beeld beoordelen? Aanspreken en licht de schouders schudden.

Gaan zij een secondary servey doen? Nee

Gaan zij CWK beoordelen? Alleen als het slachtoffer aangeeft niks te voelen in lichaamsdelen en/of delen van het lichaam niet kan bewegen, verder niet.

Als zij geen afwijkingen vinden in hun ABC, zijn de slachtoffers dan ABC stabiel? Als we geen afwijkingen vinden is voor ons het slachtoffer "stabiel" (wat je niet zo kunt noemen want wij kunnen niet verder kijken, wat de profs wel kunnen)

Hier kan toch wel iemand antwoord op geven?

Oftewel, hoe je het beestje ook noemt. Het zijn de standaard dingen die we doen. En wat maakt het nu uit hoe je het noemt. Als EHBO-er heb je een paar trucjes geleerd (hierboven genoemd) om de tijd dat de ambulance komt te rekken of om een kleinigheid te rekken.
Mijn tip, schoenmaker blijf bij je leest.

Maar hoe gaan de super EHBO-ers de ademweg vrijhouden? Met de kinlift en voorwerpen die los in de mond zitten weg halen. Is dat zo…, ooit van een kaakklem gehoord. Veel plezier!

Hoe gaan zijn de ademhaling controleren, behandelen? Door te luisteren, kijken en op de borstkas voelen, behandelen kan alleen door iemand rustig te laten ademhalen (als dat nodig is) en indien de ademhaling afwezig is te beademen met mond op mond! Hoe laat je iemand, die unresponsive is, rustig ademhalen met een ademfrequentie van 30 keer per minuut en asymmetrische thoraxexcursies. Succes!

Hoe gaan zij de circulatie beoordelen, behandelen? Wellicht een pols voelen als dat lukt, anders niet. Wellicht?

Hoe gaan zij het bewustzijn / neurologisch beeld beoordelen? Aanspreken en licht de schouders schudden. En dan…?

Gaan zij een secondary servey doen? Nee. Correct.., nog niet misschien!

Gaan zij CWK beoordelen? Alleen als het slachtoffer aangeeft niks te voelen in lichaamsdelen en/of delen van het lichaam niet kan bewegen, verder niet. Van welke planeet…?

Als zij geen afwijkingen vinden in hun ABC, zijn de slachtoffers dan ABC stabiel? Als we geen afwijkingen vinden is voor ons het slachtoffer "stabiel" (wat je niet zo kunt noemen want wij kunnen niet verder kijken, wat de profs wel kunnen) Dus.., een slachtoffer kan nimmer als stabiel worden beoordeeld door een leek.

Hier kan toch wel iemand antwoord op geven? Graag…!

Mijn tip.., schoenmaker blijf bij je leest!

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #119 Gepost op: 8 juli 2015, 23:02:44

Mijn tip.., schoenmaker blijf bij je leest!
Ik verklaar vaker een SO ABCD stabiel hoor. Pas nog bij wielrennen bv iemand die hard onderuit gaat en begin je met beoordelen.  Aan het eind van de cyclus blijkt de ABCD stabiel en blijkt hij een snee in zijn arm te hebben en een gebroken sleutelbeen. Dan verzorg ik de wond en geef ik de jongen een brede das en verwijs hem door naar de huisarts.
Je moet niet denken dat we bij ieder letsel 112 bellen.
Ik denk wel dat dat het heel belangrijk is je beperkingen te kennen als EHBOer en die grens niet over te gaan.