Alle EHBO handelingen blijven dezelfde. Alleen door ze in volgorde van belangrijkheid uit te voeren de ABCDE, kun je levensbedreigende letsels en stoornissen eerder onderkennen. Het leerproces "leren denken en handelen in de ABCDE" moet je voor open staan en vooral willen. Met hardnekkig vast blijven houden aan "oude" EHBO methodieken zal je het nooit onder de knie krijgen. Mijn ervaring is ook dat niet iedereen geschikt om de ABCDE te hanteren, alleen voor diegene die er echt voor open staan.
De overstap opleiding LPEV richt zich daarom niet op het aanleren van EHBO vaardigheden, maar puur op het leren denken en handelen in de ABCDE gebruikmakend van alles wat een EHBO'er tot op heden heeft geleerd.
Dat maakt het voor mij als LPEV instructeur uitermate aantrekkelijk en voor cursisten is EHBO met de ABCDE nog nooit zo inzichtelijk geworden als met de ABCDE. LPEV is ook een landelijkte EHBO certificeerder dus mijn opdrachtgevers maakt het niet echt uit. Ze zijn tevreden met goed opgeleide en vooral na jaren allemaal dezelfde lesstof weer eens goed gemotiveerde werknemers.
Ik biedt daarom ook geen EHBO cursussen van het OK meer aan.
Het heeft natuurlijk niks te maken met het al dan niet 'openstaan' voor een bepaalde methode. De ABCD methodiek behoort tot het medisch domein. Vanuit dat domein wordt gedicteerd wat je wel en niet moet doen. Het heeft alles te maken met begrip van de fysiologie en van de pathofysiologie, bevoegdheden en vaardigheden om daarin een verandering aan te brengen, waarvan we denken dat het gunstig is voor de outcome. Voorts is vooral exposure en daarmee ervaring van groot belang. Onderschat dat nooit.
Kijk…, bij iemand die niet zoveel mankeert zul je niet zo snel op je snufferd gaan. Maar slachtoffers, vooral jonge mensen, kunnen lang compenseren en daarmee als ABCD stabiel imponeren. Het komt dan vooral aan op een goed begrip van het ongevalsmechanisme en de mogelijke gevolgen daarvan om te voorspellen, waar en wanneer het kantelpunt zal zijn. Oog voor subtiele afwijkingen voeden je "niet pluis" gevoel. In de literatuur noemen we dat "skilled intuition". Daar ga je als EHBO'er direct de teil in. Wat zegt een trage pols als een hoge pols verwacht? Als er daarentegen direct duidelijk is dat er van alles heel serieus mis is, dan wordt van een EHBO'er verwacht dat hij zijn basisregels toepast. Let op veiligheid, laat het slachtoffer niet alleen, zorg voor deskundige hulp, et centra. Dat is echt heel belangrijk. Dan zijn er maar een paar handelingen die er echt toe doen. Probeer een catastrofale bloeding direct te stoppen, maak de ademweg vrij (als dat lukt) zorg dat het slachtoffer blijft ademhalen (als dat lukt) en let erop dat het slachtoffer niet afkoelt. Dat is zo'n beetje de kern van de Eerste Hulpverlening. Van mij mag je dat ABCD noemen, ik vind het prima, maar ga me niet nou niet vertellen dat je daar een hele opleiding voor nodig hebt.
Wanneer EHBO'ers, min of meer hobbymatig, ineens besluiten zelf een primaire survey uit te voeren ga je
volledig voorbij aan die kern. Daarmee loop je het levensgrote risico het overzicht totaal te verliezen en introduceer je mogelijk zelfs problemen omdat je uiteindelijk toch verdwaalt. Zoals hierboven beschreven vraagt het veel kennis, nogal wat oefening en veel exposure om het ABCD vlot toe te kunnen passen en goed te begrijpen. Als je dat af en toe oefent op elkaar, zonder ooit een écht slachtoffer te zien, ga je lopen stuntelen. Echte ervaring zul je nooit krijgen. Dat leidt enorm af van je eigenlijke taak en daarmee werkt je goed bedoelde eerste hulpverlening uiteindelijke averechts uit. Daar zit mijn inhoudelijk bezwaar.