Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 68819 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 9 juli 2015, 09:08:17
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1361032 date=1436376893

Alle EHBO handelingen blijven dezelfde. Alleen door ze in volgorde van belangrijkheid uit te voeren de ABCDE, kun je levensbedreigende letsels en stoornissen eerder onderkennen. Het leerproces "leren denken en handelen in de ABCDE" moet je voor open staan en vooral willen. Met hardnekkig vast blijven houden aan "oude" EHBO methodieken zal je het nooit onder de knie krijgen. Mijn ervaring is ook dat niet iedereen geschikt om de ABCDE te hanteren, alleen voor diegene die er echt voor open staan.

De overstap opleiding LPEV richt zich daarom niet op het aanleren van EHBO vaardigheden, maar puur op het leren denken en handelen in de ABCDE gebruikmakend van alles wat een EHBO'er tot op heden heeft geleerd.

Dat maakt het voor mij als LPEV instructeur uitermate aantrekkelijk en voor cursisten is EHBO met de ABCDE nog nooit zo inzichtelijk geworden als met de ABCDE. LPEV is ook een landelijkte EHBO certificeerder dus mijn opdrachtgevers maakt het niet echt uit. Ze zijn tevreden met goed opgeleide en vooral na jaren allemaal dezelfde lesstof weer eens goed gemotiveerde werknemers.
Ik biedt daarom ook geen EHBO cursussen van het OK meer aan.

Het heeft natuurlijk niks te maken met het al dan niet 'openstaan' voor een bepaalde methode. De ABCD methodiek behoort tot het medisch domein. Vanuit dat domein wordt gedicteerd wat je wel en niet moet doen. Het heeft alles te maken met begrip van de fysiologie en van de pathofysiologie, bevoegdheden en vaardigheden om daarin een verandering aan te brengen, waarvan we denken dat het gunstig is voor de outcome. Voorts is vooral exposure en daarmee ervaring van groot belang. Onderschat dat nooit.

Kijk…, bij iemand die niet zoveel mankeert zul je niet zo snel op je snufferd gaan. Maar slachtoffers, vooral jonge mensen, kunnen lang compenseren en daarmee als ABCD stabiel imponeren. Het komt dan vooral aan op een goed begrip van het ongevalsmechanisme en de mogelijke gevolgen daarvan om te voorspellen, waar en wanneer het kantelpunt zal zijn. Oog voor subtiele afwijkingen voeden je "niet pluis" gevoel. In de literatuur noemen we dat "skilled intuition". Daar ga je als EHBO'er direct de teil in. Wat zegt een trage pols als een hoge pols verwacht? Als er daarentegen direct duidelijk is dat er van alles heel serieus mis is, dan wordt van een EHBO'er verwacht dat hij zijn basisregels toepast. Let op veiligheid, laat het slachtoffer niet alleen, zorg voor deskundige hulp, et centra. Dat is echt heel belangrijk. Dan zijn er maar een paar handelingen die er echt toe doen. Probeer een catastrofale bloeding direct te stoppen, maak de ademweg vrij (als dat lukt) zorg dat het slachtoffer blijft ademhalen (als dat lukt) en let erop dat het slachtoffer niet afkoelt. Dat is zo'n beetje de kern van de Eerste Hulpverlening. Van mij mag je dat ABCD noemen, ik vind het prima, maar ga me niet nou niet vertellen dat je daar een hele opleiding voor nodig hebt.

Wanneer EHBO'ers, min of meer hobbymatig, ineens besluiten zelf een primaire survey uit te voeren ga je volledig voorbij aan die kern. Daarmee loop je het levensgrote risico het overzicht totaal te verliezen en introduceer je mogelijk zelfs problemen omdat je uiteindelijk toch verdwaalt. Zoals hierboven beschreven vraagt het veel kennis, nogal wat oefening en veel exposure om het ABCD vlot toe te kunnen passen en goed te begrijpen. Als je dat af en toe oefent op elkaar, zonder ooit een écht slachtoffer te zien, ga je lopen stuntelen. Echte ervaring zul je nooit krijgen. Dat leidt enorm af van je eigenlijke taak en daarmee werkt je goed bedoelde eerste hulpverlening uiteindelijke averechts uit. Daar zit mijn inhoudelijk bezwaar.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 9 juli 2015, 09:12:34
Citaat van: Achterkamp link=msg=1360937 date=1436354860

@expert
IK denk dat je de context van de zin " De ABCDE als toepassing voor leken heeft zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen en ...." niet helemaal begrijpt.

Einde verhaal van mijn kant.

Citaat van: Expert link=msg=1361056 date=1436381256

Dat vind ik heel erg fijn. Je hebt namelijk niks inhoudelijk toegevoegd aan de discussie. Dan kun je daar inderdaad beter buiten blijven.

Citaat van: Achterkamp link=msg=1361118 date=1436424846

Er zijn verschillende wijze van aanpak voor het verlenen van EHBO. Het OK hanteert het protocol van de vijf belangrijke punten, het RK weer de vier punten, anderen als LPEV en FAI gevorderd hanteren weer werkwijzen rondom de ABCDE. Hierbij is het wel zo dat de uitvoering van de eerstehulp handelingen op enkele details en uitvoeringsverschillen na, overal dezelfde zijn, alleen de wijze van benadering en aanpak verschilt. Welke vorm ook, ik ben van mening dat met de (Cc)ABCDE als kern van handelen de structuur van aanpak vele malen duidelijker en efficienter is dan t.o.v. de niet-ABCDE gerichte EHBO opleidingen. Het is maar net hoe en bij welke EHBO organsisatie je als EHBOer bent opgeleid en welke aangeleerde structuur je hanteert.
Met andere woorden er is geen eenheid van aanpak in de standaard EHBO opleidingen in Nederland, behalve als het om een EHBO diploma gaat rondom de wereldwijd toegepaste ABCDE zoals van LPEV en FAI gevorderd.  

Hoe de ABCDE in Georganiseerde Eerste Hulp er uit gaat zien weet ik nog niet, maar gezien de vele (ABCDE gerelateerde) beperkingen in het lesboek van PdR denk ik niet dat de opleiding  Georganiseerde Eerste Hulp gestructureerde EHBO van het OK echt spectaculair zal zijn.

Iedereen verdient een tweede kans. Jij ook.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #132 Gepost op: 9 juli 2015, 14:28:15
Expert, je hebt t weer netje samengevat in een paar alineas.

De bezwaren tegen het gaan hanteren van primary en secundary sureveys en een uitgebreide ABCDE methode die afleidt van direct handelen en meestal alleen maar verwarring schept is nadelig voor de patient. Daarbij is het doen van een kort en bondige en gestructureerde overdracht vaak ook lastig.

Daarnaast zijn alle bevindingen op ABCDE gebied door een ehbo-er waargenomen die niet gewend noch ervaren is om bij acute patienten naast de eerste hulp ook nog eens onderzoek op niveau te doen. dDt is echt de EHBO-er overvragen, zijzelf maar ook anderen zouden dat niet moeten willen.
Menig SIGMA hulpverlener heb ik al de boot zien ingaan bij een T2 patient, laat staan dat het een T1 situatie betreft. Zelfoverschatting is een gevaarlijk iets en niet alleen voor eerste hulp verleners.

Ik pleit voor een zeeruitgeklede versie van ABCDE namelijk op BLS niveau. cq. de oude ABC-methode, waarin  alleen de basics worden gecheckt en gecorrigeeerd op ehbo niveau zoals Expert hierboven aangeeft. Uitgebreide anamnes zijn aardig maar de AVP en van andere zorgprofessionals willen direct hun patient zien en beoordelen en niet gebiased worden door allerlei info die van omstanders komt. Na beoordeling door bijv de AVP kan er tijd genomen worden om bevindingen en info van anderen aan te horen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #133 Gepost op: 9 juli 2015, 15:51:34
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1360964 date=1436366608

Jammer, super EHBOer is kennelijk een nachtmerrie voor sommige artsen en verpleegkundigen. De ABCDE is niet meer exclusief medisch domein. Hoe zij bovenstaande handelingen uitvoeren? Go back to basics, met de huidige aangeleerde EHBO handelingen gestructureerd ingebed in de ABCDE. Verklaren dat een slachtoffer ABC stabiel is komt helaas door mijn eigen vakbroeders die net even te ver in de materie duiken.

Ik waak daarvoor. Als LPEV instructeur leer ik mijn cursisten leren denken en handelen in de ABCDE en zuiver en alleen met de standaard gebruikelijke handelingen. Ik geef bovendien bewust geen demo's over voorbehouden handelingen!

Je kunt het allemaal heel mooi vertellen, maar tot op heden heb je me niet bepaald weten te overtuigen. Ten eerste heb je het bewijs, waarop jij jezelf zo graag voorstaat, niet weten te overleggen. Dat hoeft ook niet, want er is geen bewijs. Het is vrij onhandig dit soort krasse taal te gebruiken op een kritisch forum. We zullen het een sneu beginnersfoutje noemen.

Ten tweede ben ik eens heel goed gaan zitten snuffelen op de website van de Stichting LPEV. Als ik het goed begrijp ben jij instructeur. Dat heb ik vervolgens afgezet tegen je posting hierboven. Dan lees ik onder andere dat de mogelijkheid bestaat om te worden opgeleid tot "First Responder LPEV". De enige eis die als vooropleiding wordt verlangd is een diploma "Gevorderde Eerste Hulpverlener LPEV" of iets soortgelijks. Wanneer ik vervolgens het curriculum doorlees komen er zaken aan de orde als ballonbeademing, saturatiemeting, glucosebepaling en uitgebreid top-teen onderzoek. Zuiver en alleen met de standaard gebruikelijke handelingen? Over al die onderwerpen zijn in afzonderlijke topics eerder pagina's vol geschreven.

En dat is nou wat precies wat ik heel de tijd aan de orde stel. Doorgeslagen EHBO lieden met hun eigen uitrusting, die zelfstandig gaan lopen klooien, op zoek naar bevestiging, die er een soort vreemd genoegen in stellen hun aanwezigheid bij een incident te legitimeren.

lpevinstructeur

• avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #134 Gepost op: 9 juli 2015, 16:28:43
Toch blijkt het lastig voor sommigen om in te denken dat EHBO op BLS niveau niet te structureren valt met de ABCDE.
Het opleiden van leken met o.a. LPEHP, LPLHB en LPEV geeft onmiskenbaar aan dat dit de dagelijkse praktijk is.

@expert
Als je niet openstaat voor veranderingen in het leken EHBO onderwijs steek ik geen moeite in je. Wel neem ik de aandacht en tijd voor diegenen die er wel voor openstaan.
De EHBO opleidingen van de Stichting LPEV zijn opgebouwd in niveaus Basis Gevorderd en First Responder LPEV. Voor de allergrootste groep EHBOers is de Basis en Gevorderd geschikt en voor jouw belangrijk op BLS niveau.
Anders ligt dat voor First ReponderLPEV waar zeer strenge toelatingseisen voor worden gesteld. Deze opleiding is voor zeer speciale doelgroepen met serieuze doelstellingen. Toegang tot deze cursus is dus niet voor iedereen weggelegd, ook LPEV wil duidelijk wannabees weren.
Gezien de zeer hoge eisen hoef je je geen zorgen te maken, iemand van ons moet bij hun inzet aanwezig moet zijn.
En nogmaals bls niveau is waar de Basis en Gevorderd opleiding LPEV omdraait.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 9 juli 2015, 16:53:03
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1361189 date=1436452123

@expert

Als je niet openstaat voor veranderingen in het leken EHBO onderwijs steek ik geen moeite in je. Wel neem ik de aandacht en tijd voor diegenen die er wel voor openstaan.

De EHBO opleidingen van de Stichting LPEV zijn opgebouwd in niveaus Basis Gevorderd en First Responder LPEV. Voor de allergrootste groep EHBOers is de Basis en Gevorderd geschikt en voor jouw belangrijk op BLS niveau.
Anders ligt dat voor First ReponderLPEV waar zeer strenge toelatingseisen voor worden gesteld. Deze opleiding is voor zeer speciale doelgroepen met serieuze doelstellingen. Toegang tot deze cursus is dus niet voor iedereen weggelegd, ook LPEV wil duidelijk wannabees weren.
Gezien de zeer hoge eisen hoef je je geen zorgen te maken, iemand van ons moet bij hun inzet aanwezig moet zijn.
En nogmaals bls niveau is waar de Basis en Gevorderd opleiding LPEV omdraait.

Moet ik nou ineens jouw posting als een gunst zien. Ga maar eens inhoudelijk in op mijn argumenten. Zeer strenge toelatingseisen? Laat me niet lachen. De enige eis die als vooropleiding wordt verlangd is een diploma "Gevorderde Eerste Hulpverlener LPEV" of iets soortgelijks. Dat is informatie afkomstig van jullie eigen website.

Er is hopelijk niemand die soort dwaling serieus neemt.

lpevinstructeur

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #136 Gepost op: 9 juli 2015, 17:21:41
Citaat van: Expert link=msg=1361191 date=1436453583
Moet ik nou ineens jouw posting als een gunst zien. Ga maar eens inhoudelijk in op mijn argumenten. Zeer strenge toelatingseisen? Laat me niet lachen. De enige eis die als vooropleiding wordt verlangd is een diploma "Gevorderde Eerste Hulpverlener LPEV" of iets soortgelijks. Dat is informatie afkomstig van jullie eigen website.
Er is hopelijk niemand die soort dwaling serieus neemt.
Als je zakt voor de vermelde verplichte toelatingstoets wordt je zo wie zo niet toegelaten.

Ik neem het je niet kwalijk dat je LPEV niet serieus neemt. Dat is je persoonlijke mening. Mijn ervaring is dat velen dat wel doen waaronder collegas ambulanceverpleegkundigen en artsen en LPEV wel een belangrijke ontwikkeling vinden. Ook mijn opdrachtgevers.
Ik beschouw felle weerstand door enkele collega's tegen de ABCDE in leken EHBO opleidingen dan ook als het laatste deel  van verzet.tegen de algehele acceptatie van de ABCDE door leken in Nederland. Zoals met alles is Nederland ook hierin weer hekkensluiter.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 9 juli 2015, 17:27:55
lpevinstructeur, als LPEV dan toch onder de basis EHBO valt, waarom is dit dan, volgens jullie website, een schakel in de keten van hulpverlening? Dit werkt mijns inziens het wannabee-gehalte in de hand...
Bovendien suggereer je met onderstaande afbeelding wel degelijk dat LPEV'ers meer doen dan reguliere EHBO'ers.

Voor de mods; misschien een gedeelte opsplitsen naar een apart draadje voor de discussie over LPEV?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

lpevinstructeur

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #138 Gepost op: 9 juli 2015, 17:49:24
Waar het om draait in de afbeelding is het weergeven van de niveauverscillen in gehele eerstehulpverleningsketen.
Waar de klassieke EHBO de afgelopen jaren is terug gezakt in handelen is LPEV zich verder gaan ontwikkelen naar nieuwe internationale maatstaven, zoals de ABCDE.
Dat andere EHBO organisaties als het OK dat niet gedaan hebben verbaast mij. Zij hebben zich hiermee eigenhandig terug in de tijd geworpen. Het LPA is toch ook niet voor niets ingevoerd, juist om ....

In die context van niveau verschillen moet je die afbeelding ook bekijken.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 9 juli 2015, 17:57:50
ABCDE stabiel ''verklaren'' is geen competentie van een ehbo-er en dergelijken, einde bericht.
Het is meer van geen stoornis kunnen vinden. Maar goed dat wil niet zeggen dat die er niet is. Het is gewoonweg niet mogelijk iedereen binnen en buiten het wielrennen die valt om een ambulance te bestellen voor onderzoek.