Ik blijf mij er over verbazen dat sommigen consequent blijven volharden dat er in leken EHBO opleidingen waarin de ABCDE is opgenomen de leken EHBO-ers kennelijk ineens (medische) handelingen op ALS niveau zouden uitvoeren. Totale onzin!
Integendeel, alle bekende gebruikelijke normale leken standaard leken EHBO handelingen zoals deze bij elke EHBO organisatie als het OK, LPEV en FAi worden behandeld, hebben een "plaatsje" gekregen in de letters A, B, C, D of E om te kunnen handelen in volgorde van belangrijkheid en levensbedreigende letsels en stoornissen.
Er worden totaal geen enkele medische, voorbehouden en/of gevaarlijke handelingen aan deze leken EHBO opleidingen op BLS niveau toegevoegd. Als je vervolgens kijkt naar de eindtermen van het OK, LPEV basis en gevorderd en FAI gevorderd en anderen zie je dat er totaal geen medische handelingen in de eindtermen staan en dus ook niet worden aangeleerd.
Denken dat allerlei medische handelingen worden toegevoegd is dus totale onzin. Allerlei opgevoerde doemscenarios over "super EHBO-ers" of "kennelijk verrichten van medische handelingen" met betrekking tot de ABCDE in de leken EHBO verwijs ik linea recta naar het land der fabelen.
Stap nu eens van het denkbeeld of het idee af dat uitsluitend leken EHBO handelingen in combinatie met de ABCDE iets met medisch handelen te maken heeft.
Het gaat met de ABCDE in de leken EHBO zuiver en alleen om gestructureerd te kunnen handelen, en niet zoals wordt beweerd en gesuggereerd om toevoeging van, of het kennelijk uitvoeren van medische handelingen.
Als er uberhaupt enig wetenschappelijk bewijs zou zijn dat de ABCDE niet toepasbaar zou zijn in de leken EHBO dan zouden er nooit wereldwijd zoveel leken EHBO organisaties zijn die de ABCDE opnemen om de EHBO te structureren en te onderwijzen. (Zie Google)
En ook ik kom met de algemene vraag: "Waarom wordt alles en iedereen bekritiseerd en afgekraakt die de toepassing van de ABCDE in de leken EHBO toepasbaar vindt behalve als het gaat om het oranje kruis die hetzelfde doet of gaat doen."