En daarmee het gevaar op misverstanden toeneemt en het vertrouwen in de EHBO-er derhalve nog verder zakt.
Immers lezen we in een van de postings dat van een EHBO-er wel dat hij weleens iemand ABCDE stabiel verklaard heeft iets wat een EHBO-er mijns inziens in het geheel niet kan. En die posting is in mijn optiek het school voorbeeld waarom wij als EHBO-er (of beter eigenlijk de diverse opleiders) niet aan de term abcde moeten willen waarbij aangetekend dat een zeker protocol welke standaard door alle opleiders wordt gehanteerd zeker niet verkeerd is maar voorkom verwarring tussen de verschillende hulpverleners door gelijke termen te gebruiken voor wezenlijk verschillende groepen hulpverleners !!
Het valt mij op in dit debat dat behoorlijk veel personen vanuit de EHBO toch behoorlijk kritisch staan tegenover deze ontwikkeling. Dat doet mij deugd.
Hardliners, zoals Achterkamp en de LPEV instructeur, komen voortdurend met gestrekt been de discussie binnen en gaan (helaas) daarbij voorbij aan de inhoud van de discussie. Heel spijtig.
Toch heeft ook hun bijdrage de discussie wel verscherpt en tot de kern teruggebracht. Er zijn nu eental vragen tot dusver onbeantwoord gebleven. Is een geoefend c.q. gevorderde EHBO'er, zonder medische achtergrond, in staat een slachtoffer
te beoordelen middels de ABCD methode? Voegt dat iets toe aan de huidige werkwijze en welke meerwaarde heeft het voor het slachtoffer? Schieten organisaties zoals het Oranje Kruis en het Rode Kruis, daarmee hun doel voorbij?