Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 68815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #170 Gepost op: 13 juli 2015, 12:37:52
Citaat van: Achterkamp link=msg=1361729 date=1436775419
Ik blijf mij er over verbazen dat sommigen consequent blijven volharden dat er in leken EHBO opleidingen waarin de ABCDE is opgenomen de leken EHBO-ers kennelijk ineens (medische) handelingen op ALS niveau zouden uitvoeren. Totale onzin!

Integendeel, alle bekende gebruikelijke normale leken standaard leken EHBO handelingen zoals deze bij elke EHBO organisatie als het OK, LPEV en FAi worden behandeld, hebben een "plaatsje" gekregen in de letters A, B, C, D of E om te kunnen handelen in volgorde van belangrijkheid en levensbedreigende letsels en stoornissen.
Er worden totaal geen enkele medische, voorbehouden en/of gevaarlijke handelingen aan deze leken EHBO opleidingen op BLS niveau toegevoegd. Als je vervolgens kijkt naar de eindtermen van het OK, LPEV basis en gevorderd en FAI gevorderd en anderen zie je dat er totaal geen medische handelingen in de eindtermen staan en dus ook niet worden aangeleerd.
Denken dat allerlei medische handelingen worden toegevoegd is dus totale onzin. Allerlei opgevoerde doemscenarios over "super EHBO-ers" of "kennelijk verrichten van medische handelingen" met betrekking tot de ABCDE in de leken EHBO verwijs ik linea recta naar het land der fabelen.

Stap nu eens van het denkbeeld of het idee af dat uitsluitend leken EHBO handelingen in combinatie met de ABCDE iets met medisch handelen te maken heeft.
Het gaat met de ABCDE in de leken EHBO zuiver en alleen om gestructureerd te kunnen handelen, en niet zoals wordt beweerd en gesuggereerd om toevoeging van, of het kennelijk uitvoeren van medische handelingen.

Als er uberhaupt enig wetenschappelijk bewijs zou zijn dat de ABCDE niet toepasbaar zou zijn in de leken EHBO dan zouden er nooit wereldwijd zoveel leken EHBO organisaties zijn die de ABCDE opnemen om de EHBO te structureren en te onderwijzen. (Zie Google)

En ook ik kom met de algemene vraag: "Waarom wordt alles en iedereen bekritiseerd en afgekraakt die de toepassing van de ABCDE in de leken EHBO toepasbaar vindt behalve als het gaat om het oranje kruis die hetzelfde doet of gaat doen."

lees dan de posting en de antwoorden nog maar eens door, ik geeft t op om in herhalingen te vallen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Hulpverleningsforum

• Forum Moderator
  • Senior gebruiker
    • HVforumNL
Reactie #171 Gepost op: 13 juli 2015, 13:11:19
Het moderatorteam heeft ook de indruk dat alles inmiddels over dit onderwerp gezegd is.

Vriendelijk verzoek om alleen bijdragen te posten die nieuwe aspecten bevatten en géén herhaling van voorgaande zijn.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #172 Gepost op: 13 juli 2015, 13:26:06
Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1361760 date=1436785879

Het moderatorteam heeft ook de indruk dat alles inmiddels over dit onderwerp gezegd is.

Vriendelijk verzoek om alleen bijdragen te posten die nieuwe aspecten bevatten en géén herhaling van voorgaande zijn.

Mod Team. Dank voor jullie oproep.

Ik blijf mij er over verbazen dat sommigen consequent blijven volharden dat er in leken EHBO opleidingen waarin de
ABCDE is opgenomen de leken EHBO-ers kennelijk ineens (medische) handelingen op ALS niveau zouden uitvoeren. Totale onzin!

Integendeel, alle bekende gebruikelijke normale leken standaard leken EHBO handelingen zoals deze bij elke EHBO organisatie als het OK, LPEV en FAi worden behandeld, hebben een "plaatsje" gekregen in de letters A, B, C, D of E om te kunnen handelen in volgorde van belangrijkheid en levensbedreigende letsels en stoornissen.
Er worden totaal geen enkele medische, voorbehouden en/of gevaarlijke handelingen aan deze leken EHBO opleidingen op BLS niveau toegevoegd. Als je vervolgens kijkt naar de eindtermen van het OK, LPEV basis en gevorderd en FAI gevorderd en anderen zie je dat er totaal geen medische handelingen in de eindtermen staan en dus ook niet worden aangeleerd. Denken dat allerlei medische handelingen worden toegevoegd is dus totale onzin. Allerlei opgevoerde doemscenarios over "super EHBO-ers" of "kennelijk verrichten van medische handelingen" met betrekking tot de ABCDE in de leken EHBO verwijs ik linea recta naar het land der fabelen.

Stap nu eens van het denkbeeld of het idee af dat uitsluitend leken EHBO handelingen in combinatie met de ABCDE iets met medisch handelen te maken heeft. Het gaat met de ABCDE in de leken EHBO zuiver en alleen om gestructureerd te kunnen handelen, en niet zoals wordt beweerd en gesuggereerd om toevoeging van, of het kennelijk uitvoeren van medische handelingen.

Als er uberhaupt enig wetenschappelijk bewijs zou zijn dat de ABCDE niet toepasbaar zou zijn in de leken EHBO dan zouden er nooit wereldwijd zoveel leken EHBO organisaties zijn die de ABCDE opnemen om de EHBO te structureren en te onderwijzen. (Zie Google)

En ook ik kom met de algemene vraag: "Waarom wordt alles en iedereen bekritiseerd en afgekraakt die de toepassing van de ABCDE in de leken EHBO toepasbaar vindt behalve als het gaat om het oranje kruis die hetzelfde doet of gaat doen."

Achterkamp,

Het gaat mij niet om het medisch handelen. Dan moet je jezelf echt beter verdiepen in de inhoud van mijn posting. Het gaat mij om de interpretatie van de ABCD. Daar gaat een EHBO'er mank.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #173 Gepost op: 13 juli 2015, 14:18:42

En ook ik kom met de algemene vraag: "Waarom wordt alles en iedereen bekritiseerd en afgekraakt die de toepassing van de ABCDE in de leken EHBO toepasbaar vindt behalve als het gaat om het Oranje Kruis die hetzelfde doet of gaat doen."

Ik ben dit niet met je eens. Een aantal van ons staat uitermate sceptisch tegenover de invoering van deze methodiek binnen de Eerste Hulp Verlening door leken. Tot dusver lees ik alleen inhoudelijk onderbouwde kritiek, van afkraken is in mijn optiek geen sprake. Als jij dat zo ervaart, dan kan ik me voorstellen dat dit een vervelend gevoel is.

Nogmaals.., het gaat niet over medisch handelen. Daarover zijn we het inmiddels al lang eens. Het gaat over het toepassen van de methode als zo danig, het verlies van overzicht, distractie van je taak als leken hulpenverlener en de gevolgen van de conclusies die je trekt. Het toepassen van de ABCD methodiek vraagt veel medisch achtergrond kennis. Zonder die kennis kun je niets en doe je uiteindelijk maar wat, waarbij je voorbij gaat aan de essentie van je taak. Eenvoudig, snel en doeltreffend hulpverlenen binnen de mogelijkheden van wat redelijkerwijs en verantwoord verwacht mag worden van een Eerste Hulp verlener. Dat is de kern van mijn kritische bijdrage.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #174 Gepost op: 13 juli 2015, 18:08:34
Citaat van: Expert link=msg=1361767 date=1436786766

Het gaat mij niet om het medisch handelen. Dan moet je jezelf echt beter verdiepen in de inhoud van mijn posting. Het gaat mij om de interpretatie van de ABCD. Daar gaat een EHBO'er mank.

En daarmee het gevaar op misverstanden toeneemt en het vertrouwen in de EHBO-er derhalve nog verder zakt.

Immers lezen we in een van de postings dat van een EHBO-er wel dat hij weleens iemand ABCDE stabiel verklaard heeft iets wat een EHBO-er mijns inziens in het geheel niet kan. En die posting is in mijn optiek het school voorbeeld waarom wij als EHBO-er (of beter eigenlijk de diverse opleiders) niet aan de term abcde moeten willen waarbij aangetekend dat een zeker protocol welke standaard door alle opleiders wordt gehanteerd zeker niet verkeerd is maar voorkom verwarring tussen de verschillende hulpverleners door gelijke termen te gebruiken voor wezenlijk verschillende groepen hulpverleners !!
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #175 Gepost op: 14 juli 2015, 16:29:09
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1361814 date=1436803714

En daarmee het gevaar op misverstanden toeneemt en het vertrouwen in de EHBO-er derhalve nog verder zakt.

Immers lezen we in een van de postings dat van een EHBO-er wel dat hij weleens iemand ABCDE stabiel verklaard heeft iets wat een EHBO-er mijns inziens in het geheel niet kan. En die posting is in mijn optiek het school voorbeeld waarom wij als EHBO-er (of beter eigenlijk de diverse opleiders) niet aan de term abcde moeten willen waarbij aangetekend dat een zeker protocol welke standaard door alle opleiders wordt gehanteerd zeker niet verkeerd is maar voorkom verwarring tussen de verschillende hulpverleners door gelijke termen te gebruiken voor wezenlijk verschillende groepen hulpverleners !!

Het valt mij op in dit debat dat behoorlijk veel personen vanuit de EHBO toch behoorlijk kritisch staan tegenover deze ontwikkeling. Dat doet mij deugd.

Hardliners, zoals Achterkamp en de LPEV instructeur, komen voortdurend met gestrekt been de discussie binnen en gaan (helaas) daarbij voorbij aan de inhoud van de discussie. Heel spijtig.

Toch heeft ook hun bijdrage de discussie wel verscherpt en tot de kern teruggebracht. Er zijn nu eental vragen tot dusver onbeantwoord gebleven. Is een geoefend c.q. gevorderde EHBO'er, zonder medische achtergrond, in staat een slachtoffer te beoordelen middels de ABCD methode? Voegt dat iets toe aan de huidige werkwijze en welke meerwaarde heeft het voor het slachtoffer? Schieten organisaties zoals het Oranje Kruis en het Rode Kruis, daarmee hun doel voorbij?

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #176 Gepost op: 14 juli 2015, 17:22:11
Het ABCD voegt wat handelingen betreft niks toe want je mag niks meer of minder in dan in de nu gangbare EHBO. Maar de vraag was ook niet de daaropvolgende handeling maar beoordeling. Het is meer een volgorde van werken en denken. Daarmee word gesteld dat je deze door deze manier van werken deze vitale bedreigingen sneller herkend en dus sneller de hulpdiensten kan alarmeren. Dus is dat ook daadwerkelijk zo?
Waarom zou het vertragend werken of werkt dit verkeerde beoordelingen in de hand.
De professionele hulpverleners zijn sceptisch daarin omdat ze denken dat het dezelfde ABCD is als in bv de ambulance of ziekenhuis.
Wat ik mij afvraag of iemand van deze critici de lesboeken heeft bekeken van bv het RK deze cursussen al aanbied. Ik mag toch aannemen dat het RK deze lesstof zelf ook kritisch heeft laten beoordelen door doorgewinterde proffesionals.
Wat ik ervan begrijp is dat deze lessen gegeven worden door een AVK en neem aan dat deze geen lessen geven waar ze professioneel niet achter kunnen staan.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #177 Gepost op: 14 juli 2015, 17:48:33
Jelte,

Leg mij dan eens het voordeel van de ABCDE methode uit voor bijvoorbeeld iemands ademhaling.
Ik als een zelfde leek als jij kan niet meer dan constateren dat het SO wel of geen ademhaling heeft over de effectiviteit van de ademhaling van het SO kan ik zonder professionele hulpmiddelen helemaal niets zeggen, nou ja ik kan wellicht beoordelen of het SO een snelle oppervlakkige ademhaling heeft of niet maar daar houd het wel een beetje op in de B  

Zelfde geldt voor de A ik kan beperkt vaststellen of het SO een vrij ademweg heeft, zo niet blijft het voor een EHBO-er in principe bij laten hoesten en daarna eventueel buik- en rugstoten. Ik kan en mag verder geen handelingen verrichten.

In het kader van deze voorbeelden heeft de ABCDE methodiek zoals deze door de profs gebruikt wordt totaal geen toegevoegde waarde en werkt slechts misverstanden in de hand met in het meest gunstige geval een prof HV-er die het vertrouwen in de EHBO-er nog verder kwijt gaat raken of erger (waarvan ik eigenlijk zeker weet dat juist dat wel los zal lopen) op basis van MIJN abcde-tje een verkeerde inschatting maakt en het SO het leven er bij inschiet. Ik denk dat je daar als prov. noch als leek niet aan wilt denken of op zit te wachten.

Vandaar mijn insteek om voor de leken HV-ers een protocol te ontwikkelen wat voor elke opleider gelijk is maar een heel andere naam heeft dan het protocol van de prof. Daarmee bereik je en een eenduidige werkwijze voor alle leken HV-ers en voorkom je het gevaar van misverstanden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #178 Gepost op: 14 juli 2015, 18:16:17
Citaat van: jelte link=msg=1361974 date=1436887331

Het ABCD voegt wat handelingen betreft niks toe want je mag niks meer of minder in dan in de nu gangbare EHBO. Maar de vraag was ook niet de daaropvolgende handeling maar beoordeling. Het is meer een volgorde van werken en denken.

Daarmee word gesteld dat je deze door deze manier van werken deze vitale bedreigingen sneller herkend en dus sneller de hulpdiensten kan alarmeren. Dus is dat ook daadwerkelijk zo?

Waarom zou het vertragend werken of werkt dit verkeerde beoordelingen in de hand.

De professionele hulpverleners zijn sceptisch daarin omdat ze denken dat het dezelfde ABCD is als in bv de ambulance of ziekenhuis. Wat ik mij afvraag of iemand van deze critici de lesboeken heeft bekeken van bv het RK deze cursussen al aanbied. Ik mag toch aannemen dat het RK deze lesstof zelf ook kritisch heeft laten beoordelen door doorgewinterde proffesionals.

Wat ik ervan begrijp is dat deze lessen gegeven worden door een AVK en neem aan dat deze geen lessen geven waar ze professioneel niet achter kunnen staan.

Het cursief aangehaalde is dus precies de vraag. Is dat daadwerkelijk zo? Herken je echt sneller? Dat durf ik echt te betwijfelen, want ik meen dat je voor die beoordeling medische kennis nodig hebt en dat is precies wat de EHBO'er mist. Het is niet even iets dat met een paar lessen onder de knie hebt. Vanuit mijn ervaring kan ik je zeggen dat het heel veel oefening en exposure vergt met echt vitaal bedreigde slachtoffers.

Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1361977 date=1436888913

Jelte,

Leg mij dan eens het voordeel van de ABCDE methode uit voor bijvoorbeeld iemands ademhaling.

Ik als een zelfde leek als jij kan niet meer dan constateren dat het SO wel of geen ademhaling heeft over de effectiviteit van de ademhaling van het SO kan ik zonder professionele hulpmiddelen helemaal niets zeggen, nou ja ik kan wellicht beoordelen of het SO een snelle oppervlakkige ademhaling heeft of niet maar daar houd het wel een beetje op in de B  

Het mooie van klinische ervaring is dat eigenlijk maar heel weinig tools nodig hebt om een correcte inschatting te kunnen maken van een toestandsbeeld.

Ik vraag me echt af of de implementatie binnen het Rode Kruis deze overwegingen in ogenschouw heeft genomen. Vanuit welke visie is dat besluit genomen?

Het feit dat de lessen worden verzorgd door ambulanceverpleegkundigen, of zelfs artsen geeft helaas geen garantie.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #179 Gepost op: 14 juli 2015, 18:37:42
Citaat van: Expert link=msg=1361983 date=1436890577

Het mooie van klinische ervaring is dat eigenlijk maar heel weinig tools nodig hebt om een correcte inschatting te kunnen maken van een toestandsbeeld.

Ik vraag me echt af of de implementatie binnen het Rode Kruis deze overwegingen in ogenschouw heeft genomen. Vanuit welke visie is dat besluit genomen?

Het feit dat de lessen worden verzorgd door ambulanceverpleegkundigen, of zelfs artsen geeft helaas geen garantie.

Daar zet je een heel mooi woord neer Ervaring iets wat het gros van de leken HV-ers ontbeerd om begrijpelijke redenen. En daarmee m.i. de grote reden om je niet op een hellend vlak te gaan begeven door te willen gaan werken met termen zoals die bij de ervaren prof gebruikenlijk zijn.