Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67789 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #180 Gepost op: 14 juli 2015, 20:08:23
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1361984 date=1436891862
Daar zet je een heel mooi woord neer Ervaring iets wat het gros van de leken HV-ers ontbeerd om begrijpelijke redenen. En daarmee m.i. de grote reden om je niet op een hellend vlak te gaan begeven door te willen gaan werken met termen zoals die bij de ervaren prof gebruikenlijk zijn.

Ervaring ontbreekt het alle EHBO'ers. Zelfs al doe je het al 20 jaar, iedere zaterdag, 40 zaterdagen per jaar. Dan zie je zelfs als je het druk hebt gemiddeld maar 5 slachtoffers per dag die meer dan een pleistertje vragen 4000 totaal. Dat zijn misschien 5% (200) waarvoor je professionele hulp nodig hebt, 2%(80) die ambulance waardig zijn en maximaal 0,5%(20) die echt in levensgevaar zijn, 1 per jaar. Allemaal gewoon educated guesses.
Dat is absoluut onvoldoende om te spreken van ervaring. Met 1 maand co-schappen lopen op de SEH kom je meer tegen, maar een vierdejaars geneeskundestudent die een maandje op de SEH geweest is noemen we toch ook nog lang niet ervaren. Dan is Jan Modaal die 20 jaar bij het rode kruis op zaterdag EHBO diensten doet op het voetbalveld, de braderie of een festival absoluut onervaren


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #181 Gepost op: 14 juli 2015, 21:49:24
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1361999 date=1436897303
Ervaring ontbreekt het alle EHBO'ers. Zelfs al doe je het al 20 jaar, iedere zaterdag, 40 zaterdagen per jaar. Dan zie je zelfs als je het druk hebt gemiddeld maar 5 slachtoffers per dag die meer dan een pleistertje vragen 4000 totaal. Dat zijn misschien 5% (200) waarvoor je professionele hulp nodig hebt, 2%(80) die ambulance waardig zijn en maximaal 0,5%(20) die echt in levensgevaar zijn, 1 per jaar. Allemaal gewoon educated guesses.
Dat is absoluut onvoldoende om te spreken van ervaring. Met 1 maand co-schappen lopen op de SEH kom je meer tegen, maar een vierdejaars geneeskundestudent die een maandje op de SEH geweest is noemen we toch ook nog lang niet ervaren. Dan is Jan Modaal die 20 jaar bij het rode kruis op zaterdag EHBO diensten doet op het voetbalveld, de braderie of een festival absoluut onervaren

oeps, dat is wel een grote knuppel die daar in het EHBO hoenderhok gegooid wordt..... maar wel waar  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #182 Gepost op: 14 juli 2015, 22:18:43
Dat valt reuze mee hoor. Er zijn maar enkele hoenders die opfladderen.   :)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #183 Gepost op: 14 juli 2015, 22:25:03
Citaat van: RAdeR link=msg=1362020 date=1436905123
Dat valt reuze mee hoor. Er zijn maar enkele hoenders die opfladderen.   :)

 ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #184 Gepost op: 14 juli 2015, 23:36:12
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1362013 date=1436903364
oeps, dat is wel een grote knuppel die daar in het EHBO hoenderhok gegooid wordt..... maar wel waar  ;)
Ja, dat is inderdaad waar.Maar laten we even niet vergeten waar deze discussie mee gestart was:
"Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp" en niet over het nut van de abcde methode.
Als een opleiding georganiseerde Eerste Hulp inderdaad een beter opgeleide evenementen EHBO er oplevert dan is dat een pre.
Met de 24 uur EHBO opleiding die het Rode Kruis nu geeft (let wel 4sterren EHBO) kan je zo meedraaien met evenementen zoals een marathon of een zomercarnaval en dan wordt er toch wel wat van je verwacht.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #185 Gepost op: 14 juli 2015, 23:48:37
Niet 100% correct. De meeste afdelingen zetten recent gecertificeerde mensen de eerste tijd boventallig en onder begeleiding in. Er wordt dan nog niks echt van ze verwacht.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #186 Gepost op: 15 juli 2015, 07:39:27
Citaat van: Achterkamp link=msg=1361729 date=1436775419

Als er uberhaupt enig wetenschappelijk bewijs zou zijn dat de ABCDE niet toepasbaar zou zijn in de leken EHBO dan zouden er nooit wereldwijd zoveel leken EHBO organisaties zijn die de ABCDE opnemen om de EHBO te structureren en te onderwijzen. (Zie Google)


Achterkamp, ik moet je nu even ernstig wakker schudden. Er is überhaupt geen evidence voor de ABCD methode, die afkomstig is vanuit de ATLS.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #187 Gepost op: 15 juli 2015, 09:06:10
Citaat van: jelte link=msg=1361974 date=1436887331
Het ABCD voegt wat handelingen betreft niks toe want je mag niks meer of minder in dan in de nu gangbare EHBO. Maar de vraag was ook niet de daaropvolgende handeling maar beoordeling. Het is meer een volgorde van werken en denken. Daarmee word gesteld dat je deze door deze manier van werken deze vitale bedreigingen sneller herkend en dus sneller de hulpdiensten kan alarmeren. Dus is dat ook daadwerkelijk zo?
Waarom zou het vertragend werken of werkt dit verkeerde beoordelingen in de hand.
De professionele hulpverleners zijn sceptisch daarin omdat ze denken dat het dezelfde ABCD is als in bv de ambulance of ziekenhuis.
Wat ik mij afvraag of iemand van deze critici de lesboeken heeft bekeken van bv het RK deze cursussen al aanbied. Ik mag toch aannemen dat het RK deze lesstof zelf ook kritisch heeft laten beoordelen door doorgewinterde proffesionals.
Wat ik ervan begrijp is dat deze lessen gegeven worden door een AVK en neem aan dat deze geen lessen geven waar ze professioneel niet achter kunnen staan.
O0
Deze hele discussie draait eigenlijk om dit punt.
Ik heb het gevoel dat sommigen niet meer back-to-the-basics kunnen denken. In dit geval op BLS niveau.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #188 Gepost op: 15 juli 2015, 10:27:37
Citaat van: Achterkamp link=msg=1362061 date=1436943970

Deze hele discussie draait eigenlijk om dit punt.

Ik heb het gevoel dat sommigen niet meer back-to-the-basics kunnen denken. In dit geval op BLS niveau.




Okay Achterkamp.

Back to basics.., daar ben ik van. Probeer dat eens uit te leggen.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #189 Gepost op: 15 juli 2015, 11:57:23
Citaat van: Expert link=msg=1362065 date=1436948857



Okay Achterkamp.

Back to basics.., daar ben ik van. Probeer dat eens uit te leggen.
Je loopt als arts of verpleegkundige op straat en bent uiteraard bevoegd en bekwaam in de BLS en ALS. Bekijk dan het toepassen van de ABCDE eens als je eerstehulp gaat verlenen zonder alle direct beschikbare mogelijkheden en apparatuur die je gedurende je werk wel direct tot je beschikking hebt. Rest er weinig over dan te handelen zoals de EHBO-er dat ook op straat moet doen, echter je handelt wel volgens de ABCDE.
Back-to-the-basics.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.