Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67780 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #190 Gepost op: 15 juli 2015, 12:05:22
Een arts of verpleegkundige kan zonder hulpmiddelen heel veel uit een ABCDE halen zoals ademhaling en circulatie én beoordelen.
Een EHBO-er zou je zonder hulpmiddelen een kunstje kunnen leren (bijv. pols tellen). Hij kan alleen nooit en te nimmer beoordelen. Dus waarom zou je hem dan het kunstje leren?

Dat is de essentie van de discussie.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #191 Gepost op: 15 juli 2015, 12:08:47
Citaat van: RAdeR link=msg=1362072 date=1436954722
Een arts of verpleegkundige kan zonder hulpmiddelen heel veel uit een ABCDE halen zoals ademhaling en circulatie én beoordelen.
Een EHBO-er zou je zonder hulpmiddelen een kunstje kunnen leren (bijv. pols tellen). Hij kan alleen nooit en te nimmer beoordelen. Dus waarom zou je hem dan het kunstje leren?

Dat is de essentie van de discussie.

Precies, het kan in de lekenhulpverlening ook W, X,Y,Z heten.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #192 Gepost op: 15 juli 2015, 12:35:02
Citaat van: RAdeR link=msg=1362072 date=1436954722
Een arts of verpleegkundige kan zonder hulpmiddelen heel veel uit een ABCDE halen zoals ademhaling en circulatie én beoordelen.
Een EHBO-er zou je zonder hulpmiddelen een kunstje kunnen leren (bijv. pols tellen). Hij kan alleen nooit en te nimmer beoordelen. Dus waarom zou je hem dan het kunstje leren?

Dat is de essentie van de discussie.
Een leek (EHBO-er) beoordeelt niet of nooit in medische zin. Wel kan hij bevindingen doen en deze overdragen. Het stellen van diagnoses is nooit aan leken en dat is ook niet aan de orde met de ABCDE.
Het idee dat structuur in handelen (ABCDE) iets met beoordelen te maken heeft is onterecht.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #193 Gepost op: 15 juli 2015, 13:17:00
Natuurlijk kan een EHBO-er een overdracht doen. Maar eerder is al geconstateerd dat een goede overdracht erg lastig is.

Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1360638 date=1436228273
De professionele acute zorgverlener zit niet niet altijd te wachten op een volledige overdracht door aanwezige hulpverleners.
Hij/zij wil zo snel mogelijk zelf bij de patient vaststellen hoe de vlag er voor staat. Vaak maak ik mee dat goedbedoelende omstanders/ehbo-ers en aanwezige zorgverleners een heel verhaal willen afsteken en soms prominent tussen patient en ambuteam blijven staan omdat zij eerst hun verhaal willen afmaken en het nog raar vinden ook als ze dan aan de kant worden geschoven. Ik wil best het verhaal.bevindingen van de aanwezige hulpverleners aanhoren maar graag eerst zelf vaststellen of de patient ABCD stabiel is of niet. Delay in zorg daar is een kritieke patient niet bij gebaat.

Bovendien zit een professional daar niet op te wachten en gaat eerst zélf na of een patiënt ABC stabiel is. Zie bovenstaand citaat
Dus waarom zou je dat doen als EHBO-er?

Maar we vallen weer in herhaling, afgesproken was dat alleen nieuwe inzichten ter sprake zouden komen.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #194 Gepost op: 15 juli 2015, 13:25:06
Citaat van: RAdeR link=msg=1362091 date=1436959020
Natuurlijk kan een EHBO-er een overdracht doen. Maar eerder is al geconstateerd dat een goede overdracht erg lastig is.

Bovendien zit een professional daar niet op te wachten en gaat eerst zélf na of een patiënt ABC stabiel is. Zie bovenstaand citaat
Dus waarom zou je dat doen als EHBO-er?

Maar we vallen weer in herhaling, afgesproken was dat alleen nieuwe inzichten ter sprake zouden komen.
Een leek (EHBO-er) kan ook niet bepalen of iemand ABC stabiel is. Een goed opgeleide EHBO-er zal dit ook nooit zeggen omdat hem is geleerd dat dat aan de professionele hulpverleners is. Een onvoldoende opgeleide EHBO-er die dat wel zegt is kansloos bij een overdracht en heeft teveel TV gekeken.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


helm

  • Gast
Reactie #195 Gepost op: 15 juli 2015, 14:02:56
Citaat van: Expert link=msg=1362054 date=1436938767
... Er is überhaupt geen evidence voor de ABCD methode, die afkomstig is vanuit de ATLS.

Werk je zelf niet volgens het abcde? Zo nee, waarom niet? Wat doe je dan anders?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #196 Gepost op: 15 juli 2015, 15:10:04
Een leek (EHBO-er) kan ook niet bepalen of iemand ABC stabiel is. Een goed opgeleide EHBO-er zal dit ook nooit zeggen omdat hem is geleerd dat dat aan de professionele hulpverleners is. Een onvoldoende opgeleide EHBO-er die dat wel zegt is kansloos bij een overdracht en heeft teveel TV gekeken.
Ik heb de fout al eens gemaakt iets verkeerd te formuleren.  Maar als de EHBOer geen afwijking kan vinden volgens de ABCDE methode en dus besluit geen hulpdiensten te bellen hoe noem je toestand van zo'n hulpvrager dan?
Er kan ook voor iets anders een ambulance gebeld worden bv een gebroken been. Als je daar volgens de ABCDE methode geen afwijking vindt hoe draag je dan over?
Je mag niet zeggen ABC stabiel want dat is van wat ik begrijp een medische term dus niet voor leken. Maar hoe noem ik het dan bij een overdracht. ABC geen afwijking gevonden of gewoon niets want de AVK doet toch zijn eigen ABCDE.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #197 Gepost op: 15 juli 2015, 16:10:52
Citaat van: jelte link=msg=1362119 date=1436965804
Ik heb de fout al eens gemaakt iets verkeerd te formuleren.  Maar als de EHBO'er geen afwijking kan vinden volgens de ABCDE methode en dus besluit geen hulpdiensten te bellen hoe noem je toestand van zo'n hulpvrager dan?

Probleem opgelost, geen verdere hulp nodig, ik geef nog wat TLC, etc.  ;) Andere bewoordingen zoals "ABC-stabiel" hoeven dan niet gebruikt te worden ook niet als je de volgorde van de ABCDE gebruikt.

Er kan ook voor iets anders een ambulance gebeld worden bv een gebroken been. Als je daar volgens de ABCDE methode geen afwijking vindt hoe draag je dan over?

Door antwoord te geven op vragen van de centralist op de MKA, deze vragen zijn simpel en voor elke lekenhulpverlener te beantwoorden. Een MIST of SBAR heeft niet eens zin omdat de centralist zijn eigen uitvraagprotocol heeft.

Je mag niet zeggen ABC stabiel want dat is van wat ik begrijp een medische term dus niet voor leken. Maar hoe noem ik het dan bij een overdracht. ABC geen afwijking gevonden of gewoon niets want de AVK doet toch zijn eigen ABCDE.

Gewoon wat je aangetroffen hebt, kort en bondig. Net als bij die meldkamercentralist. Veel spannender is het niet.

ABC stabiel is geen medische term, maar voor een eerste hulpverlener een inhoudsloze term, omdat je geen klinische blik hebt, geen achtergrondkennis en geen parameters. Zie ook het betoog van ir. Auditor O0
 
Op basis van de zinnen die je opstelt en jouw vragen heb ik een ernstig klok en klepel gevoel, dat maakt het gebruik van afgeleide letters en methoden binnen de eerste hulp gevaarlijk. Iets met schoenmaker en leest.

RemRoof

Edit: nog een aantal zinnen toegevoegd
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #198 Gepost op: 15 juli 2015, 16:13:18
Citaat van: jelte link=msg=1362119 date=1436965804
Ik heb de fout al eens gemaakt iets verkeerd te formuleren.  Maar als de EHBOer geen afwijking kan vinden volgens de ABCDE methode en dus besluit geen hulpdiensten te bellen hoe noem je toestand van zo'n hulpvrager dan?
Er kan ook voor iets anders een ambulance gebeld worden bv een gebroken been. Als je daar volgens de ABCDE methode geen afwijking vindt hoe draag je dan over?
Je mag niet zeggen ABC stabiel want dat is van wat ik begrijp een medische term dus niet voor leken. Maar hoe noem ik het dan bij een overdracht. ABC geen afwijking gevonden of gewoon niets want de AVK doet toch zijn eigen ABCDE.

Je zegt heel simpel: Hij ademt, is bij bewustzijn, dat is wel of niet al de hele tijd zo, en volgens mij is zijn been gebroken omdat...... (de positie afwijkend is, de breuk zichtbaar is, verzin zelf maar waarom je de conclusie trekt.)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #199 Gepost op: 15 juli 2015, 21:12:05
Citaat van: René van der Helm link=msg=1362103 date=1436961776

Werk je zelf niet volgens het abcde? Zo nee, waarom niet? Wat doe je dan anders?


Natuurlijk werk ik volgens het ABCDE model. Het enige wat ik wil aangeven is dat voor de toegepaste structuur geen evidence bestaat. Er is nog nooit aangetoond dat de morbiditeit en mortaliteit dalen door deze methode van werken. Je moet dus heel erg oppassen met termen als 'bewijs'.