Je moet die 'rest' groep niet opzadelen met lastige (ernstig gewonde) slachtoffers.
Oke laten we dan beginnen met er voor te zorgen dat lastige ernstig gewonde slachtoffers niet meer op straat mogen liggen. Misschien kunnen we dat met een wet well regelen. Hypovolemische shock op straat: €1200,- boete. Klaplong in het park: €1050,- vergeet de 7,- administratie kosten ook niet.
Je kunt niet kiezen wat iemand wel of niet tegenkomt, wel kun je een keuze maken hoe ze er mee om gaan. Natuurlijk zou ik het fantastisch vinden dat mocht ik onverhoopt dood liggen te gaan op straat expert toevallig net langs komt fietsen, zijn fiets even aan de kant legt en zijn paperclipje, elastiekje en mes tevoorschijn haalt. Maar als hij het niet is die langs fietst maar een willekeurige leek zou ik het waarderen als die ook wat meer doet dan alleen 112 bellen. Al is het maar een jas onder mijn hoofd leggen, een deken zodat ik het niet koud krijg, mijn hand vasthouden en een praatje met me houden zodat ik me even niet zo alleen voel terwijl ik daar lig. Daar is geen abcde voor nodig, maar het is wel erg nuttig. Misschien wel nuttiger, mijn situatie gaat toch pas verbeteren zodra de ambulance aan de slag kan. Met of zonder Super EHBO'er die mijn pols geteld heeft.
Een ehbo cursus zoals het oranje en rode kruis die aanbieden is volgens mij prima afgestemd op dat scenario. Er zitten zelfs wat handelingen in, zoals een bloeding stelpen, om te zorgen dat de ambulance wat extra tijd krijgt om bij me te komen.
Dat is erg nuttige eerste hulp die je aan 90% van alle leken kunt aanleren. En als ik mijn mening mag geven over wat het meest nuttige is wat je als leek kunt leren dan is dat geen enkele handeling, maar leer je een leek niet bang te zijn voor situaties die hij tegen kan komen en gewoon om "er te zijn" voor een slachtoffer nadat er een goede melding aan 112 gedaan is, in plaats van met open mond te staan kijken en zeggen: "oh wat erg al dat bloed". Ondertussen even een bloeding dicht duwen is dan natuurlijk ook erg handig. Dat is puur gebaseerd op mijn eigen ervaring als leek.
Voor ik begon met deze hobby ben ik 6 jaar geleden in mijn studententijd tijdens een nachtdienst als receptionist bij iemand in een anafylactische shock terecht gekomen. Ik had alleen mijn bhv diploma en werkelijk geen idee wat er aan de hand was of wat ik moest doen. Het enige wat ik dacht was ow shit schiet op met die ambulance want dit gaat niet goed. Wat ik nu weet is dat het feit dat het slachtoffer toen wist dat ze niet alleen was op dat moment, maar dat ze tegen mij aan lag terwijl ik gewoon op de grond zat en haar vasthield, tegen haar praatte terwijl we wachtten op de ambulance wellicht het meest waardevolle was wat ik op dat moment kon doen. Ik en zij hadden er niks aan gehad als ik haar ademhaling of pols was gaan tellen.
Voor mezelf vind ik het meest waardevolle aan de ehbo lessen niet trucjes die ik sinds dien geleerd heb, maar blootstelling aan situaties die alleen maar van me vroegen mijn hoofd koel te houden en er voor iemand te zijn binnen je eigen beperkte set van mogelijkheden, waarbij je gewoon vooral je gezond verstand gebruikt. Situaties overigens voor het grootste deel in een veilige oefen situatie, maar die sporadische keer dat je er als leek in het echt bij uitkomt kun je welberg goed terugvallen op die op die oefeningen.