Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67778 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #210 Gepost op: 17 juli 2015, 01:40:06
Citaat van: Juffie link=msg=1362375 date=1437087220
Ik heb deze discussie met interesse gevolgd,
Zelf train ik al jaren leken hulpverleners en af en toe ambulance hulpverleners in de ABCDE methodiek.
Mijn achtergrond is ambulanceverpleegkundige, OvDG en trainer binnen de hulpverlening in een van de veiligheidsregio's in Nederland. Ik heb SIGMA leden, evenementenhulpverleners (EHBO) en ambulancehulpverleners getraind in de ABCDE methodiek. Ik kan wel zeggen dat ik in de loop van de
afgelopen jaren dit veel gedaan heb. In geval van SIGMA en evenementenhulpverleners betreft het
uiteraard wel een uitgeklede versie van de ABCDE methodiek.

Na al die jaren en al die trainingen ben ik tot de conclusie gekomen dat de ABCDE methodiek ook in
uitgeklede versie niet geschikt is voor de leken hulpverleners. Ik put hiermee simpelweg alleen uit mijn
rijke ervaring in het les geven. Niets van mijn volgende beweringen is evidence based onderzocht of wetenschappelijk bewezen. Het zijn wel mijn ervaringen na jarenlang les geven aan verschillende doelgroepen. En vanwege de verschillende doelgroepen ook goed kunnen vergelijken.

De ABCDE methodiek is niet alleen maar een kunstje uitvoeren. Er zit een diepe gedachte achter, noem het doctrine die weer gebaseerd is op uitgebreide kennis van de anatomie, pathologie en fysiologie van het menselijk lichaam. Door mijn rijke trainings ervaring ben ik tot de conclusie gekomen dat ook een uitgeklede versie van de ABCDE methodiek voor de meeste leken hulpverleners niet te hanteren is. Een enkele lekenhulpverlener uitgezonderd (Remroof).  

Wat ik nu zeg is niet bedoeld om te kwetsen. Maar is de praktijk zoals ik die nu al jaren ervaar.
Een persoon met lager als MBO werk en denkniveau zal de ABCDE methodiek niet gaan begrijpen. Daar heb ik reeds vele voorbeelden van gezien. Ik heb echt voldoende pogingen ondernomen om een uitgeklede EHBO versie van de ABCDE methodiek aan mensen met LBO niveau uit te leggen en hun bekwaam hierin te maken maar ben tot de conclusie gekomen dat dit eigenlijk kansloos is. Deze mensen gaan het niet begrijpen. De mensen met MBO of hoger werk en denkniveau, daar is het wel aan uit te leggen. Maar door gebrek aan training of praktijkervaring zal ik het een volgende training weer vanaf het begin moeten uitleggen. Daarnaast is het gebrek aan kennis van anatomie, pathologie en fysiologie een groot obstakel. Ik heb vaak genoeg lang moeten uitleggen dat met de A niet de ademhaling wordt bedoeld. Gebrek aan kennis van de anatomische structuren en de werking ligt hieraan ten grondslag. Gevolg is dat de categorie MBO of hoger werk en denkniveau de uitgeklede versie van de ABCDE methodiek in veel gevallen maar zeer gebrekkig en met onvoldoende kennis uitvoert. Een handeling als pols voelen of ademhaling meten is voor de meeste lekenhulpverleners al een hele opgave. Uiteindelijk heb ik op basis van mijn ervaringen de volgende verdeling gemaakt. 10% van de lekenhulpverleners is in staat een ABCDE methodiek goed en met voldoende onderbouwing uit te voeren. 40% van de lekenhulpverleners voert de ABCDE methodiek deels en zeer gebrekkig uit. En 50% van de leken hulpverleners is niet in staat de ABCDE methodiek uit te voeren. En dan heb ik het uiteraard over de uitgeklede EHBO versie van de ABCDE. Dat maakt mijn inziens de ABCDE methodiek ongeschikt voor lekenhulpverleners.

Vraag mij nou niet waarom ik dan toch deze trainingen verzorg  :D
Dat laatste lijkt me nog wel de makkelijkste vraag. Ik gok dat je werkgever het van je verwacht, aangezien je voor de rest erg tevreden bent over je werk en je werkgever is het verder geen breekpunt voor je o het wel te doen. Ook omdat als jij het niet doet een ander het wel zal doen en je dan beter er zelf voor betaald kunnen krijgen en je boterham verdienen dan een ander dat laten doen?


helm

  • Gast
Reactie #211 Gepost op: 17 juli 2015, 11:17:51
Tja, als het simpel was hadden wij geen verpleegkundigen op de ambulance en artsen op de heli.
Een kleine groep is dus geschikt om redelijk hulp te verlenen en de rest moet hooguit 1-1-2 bellen en afstand houden.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #212 Gepost op: 17 juli 2015, 14:25:48
Citaat van: René van der Helm link=msg=1362423 date=1437124671
Tja, als het simpel was hadden wij geen verpleegkundigen op de ambulance en artsen op de heli.
Een kleine groep is dus geschikt om redelijk hulp te verlenen en de rest moet hooguit 1-1-2 bellen en afstand houden.
Zo staat het er niet René! Het gaat puur op de ABCDE Methodiek.

Die 'rest' groep kan zeker redelijke hulp verlenen, maar moet je niet opzadelen met een te lastige lesstof.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


helm

  • Gast
Reactie #213 Gepost op: 17 juli 2015, 16:02:36
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1362462 date=1437135948
Die 'rest' groep kan zeker redelijke hulp verlenen, maar moet je niet opzadelen met een te lastige lesstof.

Je moet die 'rest' groep niet opzadelen met lastige (ernstig gewonde) slachtoffers.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #214 Gepost op: 17 juli 2015, 16:18:35
En waarom geef jij dan ehbo en BHV scholing?

Die ambu is er niet binnen 5 minuten, en er staat ook zelden een als geschoolde hulpverlener naast.

Waarschijnlijk wil je prikkelen met je post, maar nu zet je jezelf een beetje weg als trainer, blijkbaar is dat ook niet nodig dan?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #215 Gepost op: 17 juli 2015, 16:39:01
Citaat van: René van der Helm link=msg=1362485 date=1437141756
Je moet die 'rest' groep niet opzadelen met lastige (ernstig gewonde) slachtoffers.

Oke laten we dan beginnen met er voor te zorgen dat lastige ernstig gewonde slachtoffers niet meer op straat mogen liggen. Misschien kunnen we dat met een wet well regelen. Hypovolemische shock op straat: €1200,- boete. Klaplong in het park: €1050,-  vergeet de 7,- administratie kosten ook niet.

Je kunt niet kiezen wat iemand wel of niet tegenkomt, wel kun je een keuze maken hoe ze er mee om gaan. Natuurlijk zou ik het fantastisch vinden dat mocht ik onverhoopt dood liggen te gaan op straat expert toevallig net langs komt fietsen, zijn fiets even aan de kant legt en zijn paperclipje, elastiekje en mes tevoorschijn haalt. Maar als hij het niet is die langs fietst maar een willekeurige leek zou ik het waarderen als die ook wat meer doet dan alleen 112 bellen. Al is het maar een jas onder mijn hoofd leggen, een deken zodat ik het niet koud krijg, mijn hand vasthouden en een praatje met me houden zodat ik me even niet zo alleen voel terwijl ik daar lig. Daar is geen abcde voor nodig, maar het is wel erg nuttig. Misschien wel nuttiger, mijn situatie gaat toch pas verbeteren zodra de ambulance aan de slag kan. Met of zonder Super EHBO'er die mijn pols geteld heeft.

Een ehbo cursus zoals het oranje en rode kruis die aanbieden is volgens mij prima afgestemd op dat scenario. Er zitten zelfs wat handelingen in, zoals een bloeding stelpen, om te zorgen dat de ambulance wat extra tijd krijgt om bij me te komen.

 Dat is erg nuttige eerste hulp die je aan 90% van alle leken kunt aanleren. En als ik mijn mening mag geven over wat het meest nuttige is wat je als leek kunt leren dan is dat geen enkele handeling, maar leer je een leek niet bang te zijn voor situaties die hij tegen kan komen en gewoon om "er te zijn" voor een slachtoffer nadat er een goede melding aan 112 gedaan is, in plaats van met open mond te staan kijken en zeggen: "oh wat erg al dat bloed".  Ondertussen even een bloeding dicht duwen is dan natuurlijk ook erg handig. Dat is puur gebaseerd op mijn eigen ervaring als leek.

Voor ik begon met deze hobby ben ik 6 jaar geleden in mijn studententijd tijdens een nachtdienst als receptionist bij iemand in een anafylactische shock terecht gekomen. Ik had alleen mijn bhv diploma en werkelijk geen idee wat er aan de hand was of wat ik moest doen. Het enige wat ik dacht was ow shit schiet op met die ambulance want dit gaat niet goed. Wat ik nu weet is dat het feit dat het slachtoffer toen wist dat ze niet alleen was op dat moment, maar dat ze tegen mij aan lag terwijl ik gewoon op de grond zat en haar vasthield, tegen haar praatte terwijl we wachtten op de ambulance wellicht het meest waardevolle was wat ik op dat moment kon doen. Ik en zij hadden er niks aan gehad als ik haar ademhaling of pols was gaan tellen.
Voor mezelf vind ik het meest waardevolle aan de ehbo lessen niet trucjes die ik sinds dien geleerd heb,  maar blootstelling aan situaties die alleen maar van me vroegen mijn hoofd koel te houden en er voor iemand te zijn binnen je eigen beperkte set van mogelijkheden, waarbij je gewoon vooral je gezond verstand gebruikt. Situaties overigens voor het grootste deel in een veilige oefen situatie, maar die sporadische keer dat je er als leek in het echt bij uitkomt kun je welberg goed terugvallen op die op die oefeningen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #216 Gepost op: 17 juli 2015, 19:27:51
Auditor, ik zou t niet beter hebben kunnen verwoorden.

De plaats van een EHBO-er is zeker geen onbelangrijke. In de eerste minuten/kwartier van een ongeval/onwelwordign etc. ijn zij diegenen die een hulp en steun kunnen zijn voor het slachtoffer. Deze heeft meer baat bij een empatische EHBO-er die daar doet wat van hem/haar kan worden gevraagd, basale eerste hulp verlenen en menselijke steun/begeleiding, met een mooi woord, empatische hulp.

Allerlei afleidende en vooral weinig aan de situatie/slachtoffer bijdragende handelingen zijn dan onnodig. Een beetje EHBO-er kan de ademhaling van een slachtoffer waarnemen en tellen, bhet afwerken van anamnsese lijstjes waar je op dat moment niet veel mee kan, behoudens allergie, en past medical history, zijn dan onnodig en ongewenst.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #217 Gepost op: 17 juli 2015, 19:32:50
Het ontgaat sommigen compleet dat de ABCDE structuur bied, juist aan leken.
In diverse betogen wordt de ABCDE afgedaan als alleen toepasbaar binnen de medische wereld. Met dit soort uitingen/meningen ontken je feitelijk de dagelijkse praktijk dat er vele EHBO opleidingen zijn met de ABCDE aan leken.
Ik betwijfel nu rechtstreeks als ervaringsdeskundige op het gebied van opleiden van leken met de ABCDE en als avpk of diegene die felle kritiek hebben of zij inhoudelijk bekend zijn met de opleidingen van LPEV,  Fai gevorderd en Meduca/Nedcert en of zij hierin les geven. Mijn mening is dat je alleen kan oordelen over iets als je  iets zelf hebt ervaren en onderscheid kunt maken tussen fictie en werkelijkheid (de praktijk).
Momenteel krijg ik feedback van mijn cursisten die meelezen op dit forum. Zij vinden de uitspraken van enkele van mijn collega's op dit forum niet gefundeerd en onrealistisch. De stellingen en aannames dat leken de ABCDE niet zouden kunnen snappen schet bij hen in het verkeerde keelgat. Laat mijn boodschap duidelijk zijn dat niemand mag bepalen of iemand anders iets kan snappen. Ik vind het vrij arrogant als iemand dat kennelijkdenkt dat denkt te kunnen en mogen epalen voor anderen. Val ik sommige vakbroeders aan? Ja, alleen die de dagelijkse leken ABCDE opleidingen ontkennen en afkraken en in hun ogen niet te bevatten of te moeilijk zijn voor leken.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #218 Gepost op: 17 juli 2015, 19:52:32
Beste lpev instructeur dat was niemand ontgaan, want dat is al diverse malen door je gezegd. Daarom herhaling in rood.

Citaat van: Hulpverleningsforum link=msg=1361760 date=1436785879
Vriendelijk verzoek om alleen bijdragen te posten die nieuwe aspecten bevatten en géén herhaling van voorgaande zijn.

Een dergelijk verzoek is niet vrijblijvend.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #219 Gepost op: 17 juli 2015, 21:06:48
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1362518 date=1437154370
Het ontgaat sommigen compleet dat de ABCDE structuur bied, juist aan leken.
In diverse betogen wordt de ABCDE afgedaan als alleen toepasbaar binnen de medische wereld. Met dit soort uitingen/meningen ontken je feitelijk de dagelijkse praktijk dat er vele EHBO opleidingen zijn met de ABCDE aan leken.
Ik betwijfel nu rechtstreeks als ervaringsdeskundige op het gebied van opleiden van leken met de ABCDE en als avpk of diegene die felle kritiek hebben of zij inhoudelijk bekend zijn met de opleidingen van LPEV,  Fai gevorderd en Meduca/Nedcert en of zij hierin les geven. Mijn mening is dat je alleen kan oordelen over iets als je  iets zelf hebt ervaren en onderscheid kunt maken tussen fictie en werkelijkheid (de praktijk).
Momenteel krijg ik feedback van mijn cursisten die meelezen op dit forum. Zij vinden de uitspraken van enkele van mijn collega's op dit forum niet gefundeerd en onrealistisch. De stellingen en aannames dat leken de ABCDE niet zouden kunnen snappen schet bij hen in het verkeerde keelgat. Laat mijn boodschap duidelijk zijn dat niemand mag bepalen of iemand anders iets kan snappen. Ik vind het vrij arrogant als iemand dat kennelijkdenkt dat denkt te kunnen en mogen epalen voor anderen. Val ik sommige vakbroeders aan? Ja, alleen die de dagelijkse leken ABCDE opleidingen ontkennen en afkraken en in hun ogen niet te bevatten of te moeilijk zijn voor leken.

Ik mag hopen dat je je cursisten genuanceerde lessen voorschotelt, de bovenstaande reactie is dat wat mij betreft niet.

Ik ben bekend met LPEV en andere opleidingen, maar dat maakt mijn kritische houding tegenover die opleidingen, met name wat betreft het ABCDE gebruik erin, niet minder. Redenen daarvoor heb ik al eerder gegeven, zie aldaar.

Overigens ben ik niet zo onder de indruk van het in het verkeerde keelgat schieten bij jouw cursisten mbt de hier geponeerde professionele meningen en kritische feedback op opleidingen met ABCDE methodiek voor ehbo-ers.

''Val ik sommige vakbroeders aan? Ja, alleen die de dagelijkse leken ABCDE opleidingen ontkennen en afkraken en in hun ogen niet te bevatten of te moeilijk zijn voor leken.'' mm dat komt op mij toch iets te geobsedeerd over.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod