Als ik het goed begrijp doe je dus al die dingen zoals ABCDE, AMPLE, MIST, AVPU enzovoort (zover je er iets mee kan als EHBO-er) maar wil je het alleen niet zo noemen?
Gedeeltelijk correct.
ABCDE laat ik mezelf helemaal buiten, ik ben op de hoogte van wat er in zit, maar ik zie geen toegevoegde waarde, waarom staat verder in dit topic goed uitgelegd.
SAMPLE: leuk geheugensteuntje, maar voor ik ooit van SAMPLE gehoord had wist ik al dat symptomen, allergieën, bepaalde medische voorgeschiedenis, wanneer iemand voor het laatst gegeten heeft, ongevalsmechanisme etc. interessant zijn. Het is een leuk geheugensteuntje in mijn ogen, maar geen middel of doel an sich. Daarnaast vind ik medische voorgeschiedenis of medicijn gebruik vrij privé, ik vraag er alleen om als het letsel dat ik voor me heb mogelijk anders behandeld moet worden als er een bepaalde voorgeschiedenis is.
MIST, nooit als zodoende gebruikt, een typische overdracht die ik zou geven is: " Dit is Kees, hij is van zijn fiets gevallen, sinds ik er was steeds bij bewustzijn geweest, hij weet alleen niet meer waar hij naartoe aan het fietsen was, pijn aan zijn rechter onderbeen en volgens mij ook afwijkende stand. Verder heb ik geen verwondingen gezien op wat schaafwondjes na." Daarna ben ik beschikbaar voor vragen.
AVPU, eigenlijk is alleen A of "de rest" interessant. Bij de rest is het toch voor de professionals.
Je handelingen worden niet anders of hij nu V,P,U scoort. Hij moet toch beoordeeld en/of behandeld worden door professionals en je moet in alle gevallen nog steeds constant in de gaten houden hoe de ademhaling is en of het bewustzijn niet verandert.
Stel je hebt 2 slachtoffers, beide liggen in het gras, geen enkel ding aan ze te zien, geen indicatie van hoog energetisch letsel, je spreekt ze aan, geen reactie, schud even rustig aan schouders, geen reactie. Nu pas je bij beide een pijnprikkel toe. Slachtoffer 1 beweegt, lijkt zich te strekken. Slachtoffer 2 vertoont geen reactie. Hoe verschillen je vervolgstappen nu? Ik kan zo niet bedenken wat ik nu voor 1 anders zou doen dan voor 2 na het onderscheid te maken dat 1 op P zit en 2 op U, beide mogen van mij even snel in de ambulance.
Over pijnprikkels hebben we al genoeg gediscussieerd op het forum. Het enige nut daarvan is hoogstens als je een straalbezopen slachtoffer hebt dat zijn roes op jou brancard wil uitslapen, die kun je zo even makkelijk wakker maken om hem bij papa achter in de auto naar huis te zetten, maar even stevig aan de schouders schudden werkt dan eigenlijk net zo goed en is een stuk vriendelijker.
SAMPLE, AVPU en MIST veranderen maar heel weinig aan je handelen, ik durf te zeggen dat ze binnen de EHBO je handelen totaal niet veranderen, SAMPLE is hoogstens een goed geheugensteuntje zodat je niks vergeet. Maar ik heb die dingen geleerd voordat ik het ezelsbruggetje kende, dus heb dat bruggetje nu niet nodig.
Ik vind het vooral een hoog wannabee gehalte hebben, net als bordjes op de ruit van je auto, of een hele riem vol tasjes met weet ik veel wat voor materiaal er in.