Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67777 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #230 Gepost op: 20 juli 2015, 12:28:47
Het gaat niet om het in theorie begrijpen van de ABCDE's, AVPU's en AMPLE's, het gaat erom dat mensen deze in de praktijk kunnen toepassen, en dat zijn twee compleet verschillende dingen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #231 Gepost op: 20 juli 2015, 12:46:29
Citaat van: Achterkamp link=msg=1362926 date=1437382463
Begrijp ik het goed dat je al je leken EHBO handelingen bij een RK inzet ondergebracht zijn in de ABCDE, AMPLE en MIST en dat je deze protocollen gebruikt?
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. ABCDE in de EHBO is niet hetzelfde als wat een ambuvpk gebruikt. Het is meer een geheugensteuntje om gestructureerd te werken.
AMPLE spreekt toch voor zichzelf en is helemaal niets bijzonders even uitvragen naar bijzonderheden. MIST wordt niet speciaal gebruikt voor de overdracht aan de ambulance maar meer voor de informatie aan de commandopost. Een ambu bellen we over het algemeen niet zelf maar via de commandopost.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #232 Gepost op: 20 juli 2015, 12:52:44
Citaat van: Job45 link=msg=1362950 date=1437388127
Het gaat niet om het in theorie begrijpen van de ABCDE's, AVPU's en AMPLE's, het gaat erom dat mensen deze in de praktijk kunnen toepassen, en dat zijn twee compleet verschillende dingen.
voor de duidelijkheid. Geen enkele cursist verlaat de zaal voordat hij/zij ook een casus met de ABCDE e.a. protocollen met een voldoende aan mij heeft gedemonstreerd.   ;)
Bij mij dus afsluitend de praktijk en dan pas certificeren.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #233 Gepost op: 20 juli 2015, 12:56:06
Citaat van: bendelange link=msg=1362955 date=1437389189
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. ABCDE in de EHBO is niet hetzelfde als wat een ambuvpk gebruikt. Het is meer een geheugensteuntje om gestructureerd te werken.
AMPLE spreekt toch voor zichzelf en is helemaal niets bijzonders even uitvragen naar bijzonderheden. MIST wordt niet speciaal gebruikt voor de overdra O0cht aan de ambulance maar meer voor de informatie aan de commandopost. Een ambu bellen we over het algemeen niet zelf maar via de commandopost.
:)
 O0
Een believer !


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #234 Gepost op: 20 juli 2015, 12:58:18
Citaat van: bendelange link=msg=1362955 date=1437389189
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt. ABCDE in de EHBO is niet hetzelfde als wat een ambuvpk gebruikt. Het is meer een geheugensteuntje om gestructureerd te werken.
AMPLE spreekt toch voor zichzelf en is helemaal niets bijzonders even uitvragen naar bijzonderheden. MIST wordt niet speciaal gebruikt voor de overdracht aan de ambulance maar meer voor de informatie aan de commandopost. Een ambu bellen we over het algemeen niet zelf maar via de commandopost.
O0
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #235 Gepost op: 20 juli 2015, 14:58:00
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1362958 date=1437389564
voor de duidelijkheid. Geen enkele cursist verlaat de zaal voordat hij/zij ook een casus met de ABCDE e.a. protocollen met een voldoende aan mij heeft gedemonstreerd.   ;)
Bij mij dus afsluitend de praktijk en dan pas certificeren.

Ow ze moeten een hele casus doen. Had dat toch eerder gezegd joh dat je alle nodige praktische kennis en kunde met een hele casus afwerkt. Dan was er hier vast niemand over gevallen want dat is natuurlijk een uitstekende hoeveelheid praktijk  :D :D

Mijn dosis sarcasme voor vandaag ook weer gehad.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #236 Gepost op: 20 juli 2015, 15:47:10
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1362990 date=1437397080
...

 :D ;D 0098
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #237 Gepost op: 20 juli 2015, 16:56:33
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1362990 date=1437397080
Ow ze moeten een hele casus doen. Had dat toch eerder gezegd joh dat je alle nodige praktische kennis en kunde met een hele casus afwerkt. Dan was er hier vast niemand over gevallen want dat is natuurlijk een uitstekende hoeveelheid praktijk  :D :D mijn dosis sarcasme voor vandaag ook weer gehad.
En op welke wijze beoordeel jij je eigen studenten?
Het zijn en blijven toetsmomenten voor de leek, net als de avpks met hun LAA.
Ik hanteer het gezegde van de LPEV "leren denken en handelen in de ABCDE". Als leken dit met hun eigen standaard ehbo handelingen door hebben dan gaat er letterlijlk een gestructureerde EHBO wereld voor ze open. Probleem is uit eigen ervaring dat vele opleiders de ABCDE hoofdzakelijk theoretisch benaderen En bovendien in een zeer korte tijd. Gevolg is dat zoals eerder gemeld er verschikkelijk veel onduidelijkheden zijn  en onbegrip. De overstap naar LPEV is minimaal 16 uur met veel praktijk en stoeien met de ABCDE. Van alle leken ABCDE gerelateerde EHBO opleidingen vormt LPEV de grote positieve uitzondering ten opzichte van het OK en het RK en andere commerciele en private initiatieven die leken EHBO opleidingen met de ABCDE verkopen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #238 Gepost op: 20 juli 2015, 17:09:20
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1363013 date=1437404193
En op welke wijze beoordeel jij je eigen studenten?
Het zijn en blijven toetsmomenten voor de leek, net als de avpks met hun LAA.
Ik hanteer het gezegde van de LPEV "leren denken en handelen in de ABCDE". Als leken dit met hun eigen standaard ehbo handelingen door hebben dan gaat er letterlijlk een gestructureerde EHBO wereld voor ze open. Probleem is uit eigen ervaring dat vele opleiders de ABCDE hoofdzakelijk theoretisch benaderen En bovendien in een zeer korte tijd. Gevolg is dat zoals eerder gemeld er verschikkelijk veel onduidelijkheden zijn  en onbegrip. De overstap naar LPEV is minimaal 16 uur met veel praktijk en stoeien met de ABCDE. Van alle leken ABCDE gerelateerde EHBO opleidingen vormt LPEV de grote positieve uitzondering ten opzichte van het OK en het RK en andere commerciele en private initiatieven die leken EHBO opleidingen met de ABCDE verkopen.

Eigen cursisten heb ik niet, om die verwarring even de wereld uit te helpen.
Voor de rest staan er in dit topic meer dan genoeg argumenten waarom een cursus van 16 uur wel of niet lang genoeg zou zijn. Lees het even rustig terug.

De rest van je post zou ik laten afdrukken, is mooi promotiemateriaal voor LPEV.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #239 Gepost op: 20 juli 2015, 17:21:45
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1362936 date=1437385169
Heb de afgelopen week  op verzoek een groep RKers bijgeschoold voor enkele komende evenementen. Bij de nulmeting bleek dat zij zich niet echt goed raad wisten met de hun aangekeerde toepassing van de ABCDE, AVPU, AMPLE en MIST..
Gezien de korte tijd die ik had heb ik met jip en janneke taal e.e.a. uitgelegd.Bij mijn eindtoetsing begreep iedereen hoe alle methodieken en protocollen toe te passen.
Met andere woorden, het is ook aan de instructeur hoe e.e.a. op leken niveau over te brengen. KISS en back to the basics is daarom ook voor vpks en artsen zo belangrijk. Als je beide principes net als ik hanteert is het voor elke leek mogelijk om werkmethodieken als de ABCDE e.a. aan te leren.

Kun je eens beschrijven welke metingen, controles en/of handelingen je de cursisten aanleert bij deze ABCDE-werkmethodiek?