Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #240 Gepost op: 20 juli 2015, 17:44:06
Betaald je voor al die reclame die je maakt ****instructeur? Zo nee, laat het mij even weten plemp ik ook even wat postings over mijn cluppie.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #241 Gepost op: 20 juli 2015, 19:12:15
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1363014 date=1437404960
De rest van je post zou ik laten afdrukken, is mooi promotiemateriaal voor LPEV.
Citaat van: René van der Helm link=msg=1363020 date=1437407046
Betaald je voor al die reclame die je maakt ****instructeur? Zo nee, laat het mij even weten plemp ik ook even wat postings over mijn cluppie.
Vreemd, reclame voor de opleiding Diploma Georganiseerde Eerste Hulp is natuurlijk geen reclame voor het OK.
Alles anders dan het oranje en rode kruis uiteraard wel!  098uo

Citaat van: RAdeR link=msg=1363017 date=1437405705
Kun je eens beschrijven welke metingen, controles en/of handelingen je de cursisten aanleert bij deze ABCDE-werkmethodiek?
www.lpev.nl/Eindtermen%20Eerstehulpverlener%20LPEV%20130201.pdf
De enige meting is die van de ademhalingsfrequentie zoals in elke BLS training.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #242 Gepost op: 21 juli 2015, 08:49:45
Met veel interesse heb ik deze discussie over EHBO en het ABCDE te hebben gelezen en gevolgd en ik ga nu ook maar even reageren.
Sinds enkele maanden ben ik nu Evenementen Hulpverlener van het NRK, ik heb de (NIEUWE) Evenementenhulpverlening met veel plezier gevolgd en hierbij word het ABCDE protocol er letter ingestampt
bij je..

Het gaat hierbij om de manier waarop je een slachtoffer beoordeeld volgens een vast protocol. Het gaat niks om medische achtergronden, maar meer dat je een houvast heb aan een routine!

A = Ademweg vrij? Ja, hou hem vrij! Nee? Maak hem vrij
B = Ademhaling.. hoe is de ademhaling, haalt hij adem? (Ja ga door, Nee, alarmeer en reanimeer!)
C = Hoe is de hartslag? Snel? (meer dan 130? Alarmeer) Grote bloedingen? Behandel!
D = Hoe is het bewustzijn? volgens APVU!  A = prima! P = reageert alleen op pijnprikkel.. Hou hem wakker! (Alarmeer?) V = verbaal! Hou hem wakker! U = Totaal weg! ALARMEER!
E = in welke omgeving is het SO aangetroffen? voorkom afkoeling / oververhitting!

Niks medisch!, gewoon logisch nadenken, handelen en alarmeren! ABCDE volgens de KISS principe!
En opmerkingen zoals ABC stabiel dat is er bij ons nog net niet uitgeslagen! Wij als EHV'er weten niet wat ABC stabiel inhoudt, Wij dienen het ABC te onderbouwen met waardes zodat de ambulancedienst kan oordelen of het SO stabiel is of niet. De waardes zijn niet voor ons maar om een overdracht naar de ambulancedienst zodat die weet in welke toestand wij het SO aantroffen.

ABC stabiel = bij ons omgezet naar: A = vrij, B = normaal, 12x p/m, C = 70x p/m krachtig in de pols.

Het biedt ons als EHV'er meer handvatten van hoe een SO te benaderen, hoe een overdracht te doen van een SO naar de Ambulancedienst / hoe te alarmeren (Al heeft 112 zijn eigen manier van uitvragen)

Ben benieuwd wat Expert hier van vind omdat ik zijn mening over het ABCDE bij de EHBO erg interessant vind.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #243 Gepost op: 21 juli 2015, 09:41:29
D = Hoe is het bewustzijn? volgens APVU!  A = prima! P = reageert alleen op pijnprikkel.. Hou hem wakker! (Alarmeer?) V = verbaal! Hou hem wakker! U = Totaal weg! ALARMEER!

@fotoschiter: Ik neem aan dat een schrijvvoutje is.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


helm

  • Gast
Reactie #244 Gepost op: 21 juli 2015, 10:13:07
Citaat van: fotoschieter.nl link=msg=1363087 date=1437461385
... Het gaat niks om medische achtergronden ...

??? Beste Fotoschieter, actieve euthanasie valt wel degelijk binnen het medische domein.

Wachten met het stelpen van grote bloedingen totdat je een keer bij de C bent verkleint de kans op overleven enorm.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #245 Gepost op: 21 juli 2015, 10:21:37
Citaat van: René van der Helm link=msg=1363094 date=1437466387
Wachten met het stelpen van grote bloedingen totdat je een keer bij de C bent verkleint de kans op overleven enorm.

EHBO is natuurlijk ook, gebruik je gezonde verstand en niet zo vasthouden aan de ABC volgorde.. Het bied ons handvatten, geen stap voor stap handleiding waar je je aan moet houden.
Iemand dood laten bloeden omdat je eerst de A&B doet is natuurlijk niet je gezonde verstand gebruiken.. das gewoon dom!
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


helm

  • Gast
Reactie #246 Gepost op: 21 juli 2015, 10:32:11
Citaat van: fotoschieter.nl link=msg=1363087 date=1437461385
C = Hoe is de hartslag? Snel? (meer dan 130? Alarmeer) Grote bloedingen? Behandel!

In je posting om 08:49 stelp je pas bij C

Even later, om 10:21 later zeg je:
Citaat van: fotoschieter.nl link=msg=1363095 date=1437466897
Iemand dood laten bloeden omdat je eerst de A&B doet is natuurlijk niet je gezonde verstand gebruiken.. das gewoon dom!

Wat moet je dan met zo'n schema als je de toepassing ervan dom en onverstandig vindt?


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #247 Gepost op: 21 juli 2015, 10:49:17
Medici werken volgens het ABC protocol.. zullen die ook pas behandelen als ze bij de C zijn of ??

Net zoiets als Let op eigen gevaar.. maar dit doe je ook automatisch.. Je gaat ook niet eerst uitgebreid de omgeving controleren of alles veilig is en dan pas handelen.. of denk ik nu te simpel?
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #248 Gepost op: 21 juli 2015, 10:58:53
Als het gaat om zeer ernstige bloedingen / catastrofale bloedingen dan  dienen deze al bij de benadering (dus al voor de A!) te worden gestelpd.

Alle andere niet-ernstige bloedingen kunnen best wel wachten tot in de C nadat de A en B zijn afgehandeld. Kleine / geringe bloedingen en wonden komen pas nadat de ABCD(E) is doorlopen.

@fotoschiter: Ik neem aan / hoop dat jullie deze volgorde bij het RK ook aanhouden.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #249 Gepost op: 21 juli 2015, 11:02:49
Citaat van: Achterkamp link=msg=1363103 date=1437469133
Als het gaat om zeer ernstige bloedingen / catastrofale bloedingen dan  dienen deze al bij de benadering (dus al voor de A!) te worden gestelpd.

Alle andere niet-ernstige bloedingen kunnen best wel wachten tot in de C nadat de A en B zijn afgehandeld. Kleine / geringe bloedingen en wonden komen pas nadat de ABCD(E) is doorlopen.

@fotoschiter: Ik neem aan / hoop dat jullie deze volgorde bij het RK ook aanhouden.

Uiteraard! Treath first what kills first  :)
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,