Met veel interesse heb ik deze discussie over EHBO en het ABCDE te hebben gelezen en gevolgd en ik ga nu ook maar even reageren.
Sinds enkele maanden ben ik nu Evenementen Hulpverlener van het NRK, ik heb de (NIEUWE) Evenementenhulpverlening met veel plezier gevolgd en hierbij word het ABCDE protocol er letter ingestampt
bij je..
Het gaat hierbij om de manier waarop je een slachtoffer beoordeeld volgens een vast protocol. Het gaat niks om medische achtergronden, maar meer dat je een houvast heb aan een routine!
A = Ademweg vrij? Ja, hou hem vrij! Nee? Maak hem vrij
B = Ademhaling.. hoe is de ademhaling, haalt hij adem? (Ja ga door, Nee, alarmeer en reanimeer!)
C = Hoe is de hartslag? Snel? (meer dan 130? Alarmeer) Grote bloedingen? Behandel!
D = Hoe is het bewustzijn? volgens APVU! A = prima! P = reageert alleen op pijnprikkel.. Hou hem wakker! (Alarmeer?) V = verbaal! Hou hem wakker! U = Totaal weg! ALARMEER!
E = in welke omgeving is het SO aangetroffen? voorkom afkoeling / oververhitting!
Niks medisch!, gewoon logisch nadenken, handelen en alarmeren! ABCDE volgens de KISS principe!
En opmerkingen zoals ABC stabiel dat is er bij ons nog net niet uitgeslagen! Wij als EHV'er weten niet wat ABC stabiel inhoudt, Wij dienen het ABC te onderbouwen met waardes zodat de ambulancedienst kan oordelen of het SO stabiel is of niet. De waardes zijn niet voor ons maar om een overdracht naar de ambulancedienst zodat die weet in welke toestand wij het SO aantroffen.
ABC stabiel = bij ons omgezet naar: A = vrij, B = normaal, 12x p/m, C = 70x p/m krachtig in de pols.
Het biedt ons als EHV'er meer handvatten van hoe een SO te benaderen, hoe een overdracht te doen van een SO naar de Ambulancedienst / hoe te alarmeren (Al heeft 112 zijn eigen manier van uitvragen)
Ben benieuwd wat Expert hier van vind omdat ik zijn mening over het ABCDE bij de EHBO erg interessant vind.