Met veel interesse heb ik deze discussie over EHBO en het ABCDE te hebben gelezen en gevolgd en ik ga nu ook maar even reageren.
Sinds enkele maanden ben ik nu Evenementen Hulpverlener van het NRK, ik heb de (NIEUWE) Evenementenhulpverlening met veel plezier gevolgd en hierbij word het ABCDE protocol er letter ingestampt
bij je..
Het gaat hierbij om de manier waarop je een slachtoffer beoordeeld volgens een vast protocol. Het gaat niks om medische achtergronden, maar meer dat je een houvast heb aan een routine!
A = Ademweg vrij? Ja, hou hem vrij! Nee? Maak hem vrij
B = Ademhaling.. hoe is de ademhaling, haalt hij adem? (Ja ga door, Nee, alarmeer en reanimeer!)
C = Hoe is de hartslag? Snel? (meer dan 130? Alarmeer) Grote bloedingen? Behandel!
D = Hoe is het bewustzijn? volgens APVU! A = prima! P = reageert alleen op pijnprikkel.. Hou hem wakker! (Alarmeer?) V = verbaal! Hou hem wakker! U = Totaal weg! ALARMEER!
E = in welke omgeving is het SO aangetroffen? voorkom afkoeling / oververhitting!
Niks medisch!, gewoon logisch nadenken, handelen en alarmeren! ABCDE volgens de KISS principe!
En opmerkingen zoals ABC stabiel dat is er bij ons nog net niet uitgeslagen! Wij als EHV'er weten niet wat ABC stabiel inhoudt, Wij dienen het ABC te onderbouwen met waardes zodat de ambulancedienst kan oordelen of het SO stabiel is of niet. De waardes zijn niet voor ons maar om een overdracht naar de ambulancedienst zodat die weet in welke toestand wij het SO aantroffen.
ABC stabiel = bij ons omgezet naar: A = vrij, B = normaal, 12x p/m, C = 70x p/m krachtig in de pols.
Het biedt ons als EHV'er meer handvatten van hoe een SO te benaderen, hoe een overdracht te doen van een SO naar de Ambulancedienst / hoe te alarmeren (Al heeft 112 zijn eigen manier van uitvragen)
Ben benieuwd wat Expert hier van vind omdat ik zijn mening over het ABCDE bij de EHBO erg interessant vind.
Ik vind deze post geen reclame voor de rodekruis evenementenhulp cursus, terwijl ik als fanatiek rodekruiser toch altijd de club het voordeel van de twijfel wil geven.....
De fout van de zeer ernstige bloeding die voor A moet was al opgemerkt door anderen, maar voor de rest kan ik als leek zo al een paar dingen opmerken aan je lijst.
-A, Waar is je c-spine gebleven. Standaard EHBO leert je dat onmiddellijk. Ik weet zeker dat je dat ook in je ABCDE gehad hebt, het zit in de cursus, maar kennelijk niet in jou persoonlijke lijstje dat je na de cursus onthouden hebt.
-B alleen ja of nee bij ademhaling? ik kan uit mijn oranje kruis boekje hier wel wat meer vragen en behandelingen bedenken.
-C, hartslag boven de 130 ga je behandelen? Hoe? Samen yoga oefeningen doen? Daarnaast, waarom ga je dat behandelen? Is een hartslag boven de 130 per definitie erg? Ga je het druk krijgen met de marathon.En een erg langzame pols? Niet dat het uitmaakt, want of iemand een pols van 40, 70, 130 of 170 heeft maakt voor jou handelen als EHBO'er niet uit, je kunt er niet anders op handelen. Dat iemand een afwijkende hartslag heeft komt ergens door, de andere symptomen die je dan waarneemt, of informatie die het slachtoffer je geeft, zouden al voldoende moeten zijn om een inschatting te maken over het inschakelen van professionele hulp. Ik mis het woordje SHOCK ook in dit stuk. Juist dat lijkt me het belangrijkste letsel dat je hier tegen kunt komen. Veel belangrijker dan een pols van 130 en ook belangrijker dan bloedingen stelpen. Iedereen met voldoende hersencellen om zijn schoenen te strikken snapt het nut van bloedingen stelpen en het gevaar als je dat niet doet.
-D, Je twijfelt over alarmeren bij P? Wat is de oorzaak dat iemand in die staat van bewustzijn is? Natuurlijk alarmeer je dan, iemand kan op tientallen manieren reageren op een pijnprikkel. In het beste geval vragen ze je beleefd om daar mee te stoppen, in het slechtste geval maken ze uitsluitend een strekkende beweging. Weet jij het verschil? Ik niet, maar ik weet wel dat de eerste reactie niks is om je zorgen om te maken en de tweede wel. Alles wat daar tussenin zit?
?? Ik weet het niet hoor, laat die ambulance maar komen.
Maar jij stelt dus voor die persoon gewoon wakker te houden, dat kan dus een goed blauwe schouder worden....
-E, afkoelen en oververhitten? Kom op doe eens beter je best, daar kun je meer dingen in plaatsen,
pak anders voor de grap je standaard oranje of rodekruis boekje eens waar geen ABCDE in zit en kijk eens hoe de standaard letsels in je ABCDE passen. Denk dat dat stiekem nog lastig is om te doen.
Hyperglycemie bijvoorbeeld, hoe zou je dat uit ABC
DE afleiden? (ik heb daar een hint voor je in verstopt) of een verstuikte enkel? (E) Nu denk je misschien, ja maar voor een verstuikte enkel ga ik toch geen ABCDE afwerken! Dan vraag ik me af, ga je dan per slachtoffer bepalen of ABCDE nodig is? is daar dan een lijstje voor? Moet je dan eerst beoordelen wat je slachtoffer heeft en dan pas ga je kijken volgens welke methode je gaat werken?
Ik ben voorstander van evenementenhulpverleningscursussen want het niveau moet omhoog, maar ABCDE is daar niet de beste manier voor. Wat eerst omhoog zou moeten gaan is professionaliteit, dat zit in hoe je je post indeelt, hoe je je gedraagt als hulpverlener, hoe je samenwerkt met andere EHBO'ers, de standaard EHBO cursus gaat er steeds van uit dat jij de EHBO' er bent. Maar op een evenementen ben je ineens met z'n tweetjes, dat is stiekem toch een hele andere manier van werken. Ga je samen een verbandje knopen en vragen stellen aan je slachtoffer of zijn daar andere protocollen voor? Die dingen horen in evenementenhulpverleningscursussen te zitten, ABCDE is op deze manier alleen interessantdoenerij en voer voor de sceptici om de evenementenhulpverleningscursus als ondermaats of zelfs gevaarlijk te classificeren.