Ik hoop niet dat juffie met de LPA of PHTLS boek bij haar cursussen heeft lopen zwaaien. Dan gaat inderdaad iedereen gezien de relatief zeer korte opleidingstijd ook echt nat. Ik vraag me dus af hoe je aan die wel erg lage slagingspercentages van je cursisten komt.
Ook van mijn kant dus de vraag hoe en waarmee leidt jij je cursisten op leken ABCDE niveau op?Het is dusdanig degenererend dat bij mij de indruk wordt gewekt dat beneden een bepaald niveau de ABCDE op leken niveau niet is aan te leren. Je begrijpt dat ik daar grote moeite mee heb met dergelijke uitspraken. Gelukkig heb ik de praktijk ervaring dat ALLE niveaus de ABCDE op leken niveau kunnen leren.
Waarom mag iemand niet zeggen dat een opleiding niet geschikt is voor iedereen, omdat je blijkbaar geen onderscheid mag maken in intelligentie niveaus van mensen, maar mag je wel onderscheid maken op fysieke verschillen van mensen? Mensen zijn nu eenmaal verschillend, we zijn niet allemaal even intelligent, maar dat maakt ook helemaal niks uit. Dat wil alleen wel zeggen dat we ook niet allemaal op het zelfde niveau opgeleid kunnen worden.
Net zoals we fysiek verschillen en daardoor fysieke zaken ook nooit allemaal op het zelfde niveau zullen kunnen. Hoe gemotiveerd we ook zijn, hoe goed we ook trainen en hoe goed onze trainers ook zijn. Er zal altijd een verschil blijven.
Dat maakt ook helemaal niks uit, er zit geen waarde oordeel achter, het is nu eenmaal zo dat mensen niet gelijk zijn. Wel gelijkwaardig, maar niet gelijk (gelukkig maar). Als je dat denigrerend vindt dat heb je volgens mij gewoon last van een minderwaardigheidscomplex.
Je verwacht toch ook gewoon dat de ingenieurs die de deltawerken ontworpen hebben netjes hun universiteit en HBO gedaan hebben en intelligente mensen zijn. Of waren de deltawerken net zo veilig geweest als ze ontworpen waren door iemand met een lagerschool diploma die wel heel erg gemotiveerd is in stormvloedkeringen ontwerpen.
Je verwacht toch ook dat je advocaat rechten gestudeerd heeft voor hij jou komt verdedigen voordat hij gaat voorkomen dat jij onschuldig de gevangenis in gaat. Of is het voldoende als de buurvrouw die normaal in de schoonmaak werkt je verdediging doet omdat het zo een lief en betrokken dame is?
Je laat een bultje toch ook liever door de huisarts weghalen omdat hij er 12 jaar voor gestudeerd heeft en niet door een tante die goed is met naald en draad?
Niet alles is aan iedereen te leren, zo simpel is dat. Is het eerlijk? Geen idee. maakt dat iets uit? Nee want we kunnen er toch niks aan veranderen. Sommige zaken vereisen dat je snel kunt rennen, andere zaken vereisen dat je wat intelligenter dan gemiddeld bent. Volgens een aantal professionals hier vereist een goede opleiding in ABCDE wat meer intelligentie. Iemand zijn opleidingsniveau is over het algemeen een goede maatstaf van intelligentie.
Het is toch ook niet denigrerend als er bij een vacature staat: minimaal HBO of minimaal WO. Waarom zou het dan wel denigrerend zijn als je voor een opleiding stelt dat een bepaald niveau vereist is?