Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 68839 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #280 Gepost op: 29 juli 2015, 12:47:34
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364293 date=1438160273
Zo zijn er ook zat leken die het wel snappen om systematisch volgens de ABCDE te handelen.
Je hebt er kennelijk een gevoel bij en je snapt het systematisch handelen, of niet. Kennelijk dus niet aan (opleidings)niveau gebonden de ABCDE. Als ik het als leek (op leken niveau) wel snap en sommige artsen en verpleegkundigen (op professioneel niveau) niet , ja dan ......
Sommige collega's zijn zeer bewaam in de ABCDE maar zijn didactisch gezien een drama. Dan begrijpen zelfs andere collega's niet wat zij willen overbrengen in een leeromgeving.

De ABCDE methodiek snappen en didactisch vaardig zijn zijn de twee belangrijkste elementen om de ABCDE over te kunnen brengen op leken.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #281 Gepost op: 29 juli 2015, 12:59:21
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364293 date=1438160273

Zo zijn er ook zat leken die het wel snappen om systematisch volgens de ABCDE te handelen.
Je hebt er kennelijk een gevoel bij en je snapt het systematisch handelen, of niet. Kennelijk dus niet aan (opleidings)niveau gebonden de ABCDE. Als ik het als leek (op leken niveau) wel snap en sommige artsen en verpleegkundigen (op professioneel niveau) niet , ja dan ......


Deze methodiek is nooit bedoeld om uiteindelijk te worden toegepast door leken. Door de methodiek terug te brengen naar Dummy level, omdat iedereen uiteindelijk de eerste vier of vijf letters van het Alfabet wel kent, doet ernstig afbreuk aan de toepassing van dit concept bij acuut ernstig zieke mensen of slachtoffers met levensbedreigend letsel. Dat vraagt diepgaande medische achtergrond.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #282 Gepost op: 29 juli 2015, 13:03:53
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1364258 date=1438118556
Enige bewijsvoering voor die subjectieve mening?
Waarnemingen staan aan de basis van welk (wetenschappelijk) onderzoek dan ook. Subjectiviteit is het "denkbeeld" van een ander.
Alles willen of moeten zien in wetenschappelijk bewijsvoering is schier onmogelijk.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #283 Gepost op: 29 juli 2015, 13:17:58
Citaat van: Expert link=msg=1364306 date=1438167561
Deze methodiek is nooit bedoeld om uiteindelijk te worden toegepast door leken. Door de methodiek terug te brengen naar Dummy level, omdat iedereen uiteindelijk de eerste vier of vijf letters van het Alfabet wel kent, doet ernstig afbreuk aan de toepassing van dit concept bij acuut ernstig zieke mensen of slachtoffers met levensbedreigend letsel. Dat vraagt diepgaande medische achtergrond.
Waarom werkt de ABCDE op de door jouw benoemde "dummy level" dan wel bij lpevinstructeur en ongetwijfeld andere instructeurs die aan leken de ABCDE aanleren?
Wat al eerder is gezegd: Back to the basics. Als je op basic denkt zijn alle problemen op te lossen ook in de ABCDE.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #284 Gepost op: 29 juli 2015, 14:04:05
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364308 date=1438168678

Waarom werkt de ABCDE op de door jouw benoemde "dummy level" dan wel bij lpevinstructeur en ongetwijfeld andere instructeurs die aan leken de ABCDE aanleren?
Wat al eerder is gezegd: Back to the basics. Als je op basic denkt zijn alle problemen op te lossen ook in de ABCDE.


Daar werkt het ook niet, al denkt de LPEV instructeur van wel. Hij zal dit natuurlijk nooit erkennen. Je hebt geen idee waarover je het heb als het gaat over deze methode. Je kunt van alles roeptoeteren en beweren, maar als het écht gaat over de inhoud, als je te maken krijgt met échte pathologie, ben je met twee minuten de weg kwijt, met als gevolg dat het slachtoffer het gaat afleggen, terwijl jij daar loopt te klooien met je ABCD methode. Dáár draait het echt om.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #285 Gepost op: 29 juli 2015, 15:11:30
Citaat van: Expert link=msg=1364306 date=1438167561
Deze methodiek is nooit bedoeld om uiteindelijk te worden toegepast door leken. Door de methodiek terug te brengen naar Dummy level, omdat iedereen uiteindelijk de eerste vier of vijf letters van het Alfabet wel kent, doet ernstig afbreuk aan de toepassing van dit concept bij acuut ernstig zieke mensen of slachtoffers met levensbedreigend letsel. Dat vraagt diepgaande medische achtergrond.
Probeer het eens, back to the basics te denken vanuit het perspectief van een lekenhulpverlener.
Citaat van: Expert link=msg=1364311 date=1438171445
Daar werkt het ook niet, al denkt de LPEV instructeur van wel. Hij zal dit natuurlijk nooit erkennen. Je hebt geen idee waarover je het heb als het gaat over deze methode. Je kunt van alles roeptoeteren en beweren, maar als het écht gaat over de inhoud, als je te maken krijgt met échte pathologie, ben je met twee minuten de weg kwijt, met als gevolg dat het slachtoffer het gaat afleggen, terwijl jij daar loopt te klooien met je ABCD methode. Dáár draait het echt om.
Ben opgegroeid met de ABCDE en dus bekend met alle voordelen en nadelen. Een van de voordelen is dat methodieken zijn aan te passen aan de gebruikers groep, in dit geval de leek.
Het is jammer dat er alleen medisch wordt gedacht ipv op leken niveau. Inleving en back to the basics zijn echt hier op zijn plaats. Als het gaat over methodisch eerstehulpverlenen dan is de ABCDE op leken niveau een zeer mooie tool.
Mijn positieve ervaringen met het opleiden van ehbo-ers met de ABCDE zijn wellicht voor enkelen een doorn in het oog maar voor vele ehbo-ers en instructeurs een absolute eye opener als het gaat om gestructureerde ehbo.


helm

  • Gast
Reactie #286 Gepost op: 29 juli 2015, 15:30:49
Expert, wil je eens vertellen wat je graag ziet wat (en hoe) een ehbo'er doet bij een ongevalsslachtoffer?


Johanna

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Lotus
Reactie #287 Gepost op: 29 juli 2015, 17:54:52
Ik ben erg sceptisch over het nut ervan. Als LOTUS ervaar ik dat al die handige letterwoorden niet goed onthouden worden, door elkaar gehaald worden en men erg veel tijd is met het proberen te herinneren van waar al die letters nou ook alweer voor staan. Terwijl als ik gewoon even doorvraag men het vaak wel weet, of in ieder geval een heel eind komt.

Als didacticus merk ik eigenlijk hetzelfde. Zelfs zaken die bijna dagelijks aan de orde komen, kosten moeite. Eigenlijk wordt het letterwoord pas beheerst op het moment dat de vaardigheid beheerst wordt. Wat is het nut van het letterwoord dan?
Meest bekende voorbeeld is wel 't kofschip. Op een gegeven moment kunnen ze het woord wel oplepelen, maar het toepassen ervan... Terwijl als je het helemaal loslaat, ze het gewoon automatisch goed doen (het wordt tegenwoordig al aangeleerd bij de verleden tijd, wat bij de meeste leerlingen eigenlijk idiomatische kennis is, maar waarbij ze plotseling fouten gaan maken als ze het ezelsbruggetje moeten gaan toepassen).


Volgens mij is de enige manier om iets voor alle niveaus behapbaar te maken, is door eindeloos inslijpen en oefenen. En daar is in geen enkele EHBO-cursus tijd voor.
Over het al dan niet behalen van die eindtermen... Tja, de ene is nou eenmaal strenger dan de andere. De enige manier om dat te ondervangen is om iets meerkeuze te maken. En dat kan met een praktijkoefening nou eenmaal niet.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #288 Gepost op: 29 juli 2015, 21:37:18
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364278 date=1438151634
Over de individuele didactische vaardigheden kan ik niet oordelen, dat is persoonlijk voor elke instructeur. De een is beter dan de andere op het gebied van begrijpelijk overbrengen en instrueren.
Bij de EHBO organisaties die de ABCDE hebben opgenomen staat de lesstof vast (eindtermen). Bij de individuele instructeur die niet volgens eindtermen van een organisatie werkt kan wellicht onbedoeld en ongewild "zwaaien met de LPA". Voor dat laatste moet je waken om te voorkomen dat cursisten richting LPA gaan denken.

Beiden, zowel het lesgeven als vaststellen van eindtermen, heeft te maken met didactiek :)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #289 Gepost op: 29 juli 2015, 21:41:11
Citaat van: Achterkamp link=msg=1364307 date=1438167833
Waarnemingen staan aan de basis van welk (wetenschappelijk) onderzoek dan ook. Subjectiviteit is het "denkbeeld" van een ander.
Alles willen of moeten zien in wetenschappelijk bewijsvoering is schier onmogelijk.

Dat is te makkelijk...gezien de stellige uitspraak die je doet en waar Joffry, terecht, een onderbouwing van wil zien.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.