Ik ben erg sceptisch over het nut ervan. Als LOTUS ervaar ik dat al die handige letterwoorden niet goed onthouden worden, door elkaar gehaald worden en men erg veel tijd is met het proberen te herinneren van waar al die letters nou ook alweer voor staan. Terwijl als ik gewoon even doorvraag men het vaak wel weet, of in ieder geval een heel eind komt.
Als didacticus merk ik eigenlijk hetzelfde. Zelfs zaken die bijna dagelijks aan de orde komen, kosten moeite. Eigenlijk wordt het letterwoord pas beheerst op het moment dat de vaardigheid beheerst wordt. Wat is het nut van het letterwoord dan?
Meest bekende voorbeeld is wel 't kofschip. Op een gegeven moment kunnen ze het woord wel oplepelen, maar het toepassen ervan... Terwijl als je het helemaal loslaat, ze het gewoon automatisch goed doen (het wordt tegenwoordig al aangeleerd bij de verleden tijd, wat bij de meeste leerlingen eigenlijk idiomatische kennis is, maar waarbij ze plotseling fouten gaan maken als ze het ezelsbruggetje moeten gaan toepassen).
Volgens mij is de enige manier om iets voor alle niveaus behapbaar te maken, is door eindeloos inslijpen en oefenen. En daar is in geen enkele EHBO-cursus tijd voor.
Over het al dan niet behalen van die eindtermen... Tja, de ene is nou eenmaal strenger dan de andere. De enige manier om dat te ondervangen is om iets meerkeuze te maken. En dat kan met een praktijkoefening nou eenmaal niet.