Willem,
Ik ben niet zozeer tegen het uniform gebruik van de ABCD methodiek, ik ageer meer tegen de wijze waarop men ermee omgaat. En net als jij, heb ook ík recht op mijn eigen mening. Echter, die mening is wel gefundamenteerd op basis van mijn ervaring als anesthesioloog / H-MMT-arts. Dan betekent dan mijn ervaring met deze methodiek zich uitstrekt tot ver in het pre-hospitale domein. Dat sluit overigens niet uit, dat ook ik soms een blinde vlek kan hebben. Dus mijn vraag aan jou en Achterkamp is dan..., probeer het mij eens uit leggen. Geef nou eens aan wat een EHBO'er er écht mee kan.
Het is natuurlijk allemaal heel mooi wat je opschrijft, maar het zijn je eigen EHBO collega's die tot nu toe allerlei onzin verkondigen. Als je dan vraagt om dit inhoudelijk eens toe te lichten geeft men ineens niet thuis. Daarmee wordt tegelijkertijd mijn twijfel bevestigd. Aan jou de uitdaging om mijn mening bij te stellen.
Even voorop stellen dat ik de mening van Expert en Joffery deel dat ABCDE voor de zaterdagmiddag EHBO'er geen plek heeft en die zich prima uit de voeten kan maken met de protocollen van het oranjekruis/rode kruis en dat wanneer die protocollen voor een EHBO inzet niet voldoende zijn, je dan niet meer mag spreken van een EHBO inzet maar gewoon moet zorgen dat er professionals staan met meer kennis, ervaring, mogelijkheden, rechten, materialen etc etc. (als ik die conclusie zo mag trekken) Denk ik wel dat ABCDE niet perse beperkt hoeft te blijven tot uitsluitend medisch professionals.
De oorsprong ligt zoals bekend wel in de ATLS, waarmee je meteen kunt concluderen dat het dus bedoeld is voor het professionele medische personeel, true, maar het is later wel doorgetrokken naar de PHTLS en dan ga je volgens mij een grijs gebied in. Zeker als je bedenkt dat het concepten zijn die uit de VS overgekomen zijn, waar ambulances vaak ook geen verpleegkundige hebben maar ook " leken" die wel vele malen hoger opgeleid zijn dan de zaterdagmiddag EHBO'er, maar wel nog steeds leken. Met die mensen in gedachten is de ABCDE ook doorgetrokken naar buiten het ziekenhuis.
Zelf heb ik een paar jaar geleden dit boek op de kop getikt: PHTLS Trauma First Response van de NAEMT (
http://www.bol.com/nl/p/phtls-trauma-first-response/1001004011304347/) PHTLS, volgens ABCD voor first responders, volgens de achterflap:
It's the perfect book for first responders, police, officers, firefighters, rescue personnel, and safety officers!
Het hele boek is gericht op de politieagent die toevallig als eerste ter plaatsen is bij een aanrijding, ongeluk, een schietpartij (blijven Amerikanen) en die de 10 minuten moet overbruggen tot de ambulance ter plaatsen is. Het boek volgt ABCDE om in te schatten om welk slachtoffer de politieagent zich het eerst moet bekommeren, waarom dat zo is en wat die agent dan vooral wel of niet moet doen. Staat bijvoorbeeld een mooi stappenplan in: hoe bepaal je of je iemand uit een auto moet halen en indien ja, hoe doe je dat dan. (staat de auto in brand, wat zijn mogelijke letsels, is iemand bij bewustzijn etc.)
Er staat nagenoeg geen enkele medische handeling in het boek, BLS wordt even toegelicht, maar voor de rest houdt het op bij de instructies van het niveau: druk actieve bloedingen dicht tot de ambulance er is en brandwonden moet je koelen.
Ze gebruiken ABCDE om de first responder een inschatting te laten maken van hoe ernstig de situatie is en om hem in staat te stellen gestructureerd beslissingen te nemen. Niet tot nauwelijks om tot daadwerkelijk handelen te komen, uitsluitend om de kans dat de ambulance nog nut heeft zo groot mogelijk te maken binnen de mogelijkheden van die politieagent. Het volgen van ABCDE geeft het boek een mooie structuur en volgens mij kan dat in de praktijk ook het werk van de first responder de zelfde structuur geven.
Wat mijn punt is, volgens mij is dit boek een voorbeeld van hoe je de ABCDE zo kunt uitkleden dat ook een leek er mee aan de slag kan. Ik denk alleen niet dat een leek met die uitgeklede versie meer waarde heeft dan een leek met een oranjekruis diploma. De inhoud is het zelfde, sterker nog, in mijn oranje kruis boekje heb ik meer handelingen geleerd dan in dit boek, er stond niks in dat niet ook in het oranje kruis boek te vinden is op dat vlak. Het is alleen een ander protocol dan dat van het OK. Of het beter of slechter is kan ik niet beoordelen.
Overigens staan er wel heel mooie plaatjes en foto's in van diverse letsels en is het ook erg leerzaam om eens te zien in tekeningetjes wat er gebeurd zodra je lichaam tegen het stuur van je auto klapt, het lichaam stopt, maar de organen erin nog door bewegen, hoe een knie tegen het dashboardkastje komt en hoe die krachten zich naar de heup verplaatsen via het bovenbeen etc etc. leerzaam om te lezen en je krijgt er alleen maar meer respect van voor het werk van Joffry en Expert. Voor mij is een half uurtje door dat boek bladeren steeds een bevestiging " interessant maar ik ga wel gewoon weer pleisters plakken op de jaarmarkt zaterdag en ben blij maandag gewoon weer op kantoor achter de computer te zitten. "