Ik ben echt nog een leek (
) als het gaat om LPEV inhoudelijke kennis.
Maar ik las dat LPEV staat voor Landelijk Protocol Eerste Hulpverlening. Dat betekend dus dat alle eerste hulpverleners in Nederland dit protocol moeten volgen. Het is immers geen regionaal protocol, laat staan een bedrijfsprotocol, maar een echt landelijk protocol.
Ik begrijp als dit protocol landelijk gedragen moet worden dat alle organisaties die EHBO les geven binnenkort volgens het LPEV protocol zullen gaan werken. Immers anders kunnen we nooit geen landelijke dekking realiseren. Of de stichting LPEV moet ALLE eerste hulpverleners in heel Nederland gaan opleiden, wat zij natuurlijk graag kosteloos doen omdat men geheel belangeloos de EHBO kennis in Nederland op het LPEV niveau willen krijgen. Daar heeft uiteindelijk elk slachtoffer baat bij.
Overigens was mijn eerste associatie met de term LPEV die met de term LPA. Het Landelijk Protocol Ambulancezorg. Maar het berust natuurlijk puur op toeval dat deze twee afkortingen zo op elkaar lijken. Dat zou anders immers nogal pretentieus zijn, en zo is het vast niet bedoeld. Wel vervelend als je dan moet constateren dat de Ambulancezorg die ook aan hulpverlening doen een naam hebben bedacht voor hun protocollen die erg lijkt op die van de LPEV.
Ik ga ervan uit dat de instructeurs van de LPEV van een bijzondere kwaliteit zijn. Immers als je WEL in staat bent om alle eerste hulpverleners de ABCDE methodiek aan te leren beschik je over kwaliteiten die alle andere eerste hulp instructeurs nou eenmaal niet bezitten. Maar goed, daarom zijn die andere uiteraard ook geen LPEV instructeur. Ook dat is dus verklaarbaar.
Overigens vind ik vervelend LPEV instructeur dat je in de verdedigende hoek wordt gedrukt. Het verhaal van de LPEV en de wijze waarop jij deze uitdraagt is immers zo helder dat je op handen gedragen zou moeten worden! Waarvan akte