Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67745 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #350 Gepost op: 5 augustus 2015, 02:44:12
Citaat van: Juffie link=msg=1365458 date=1438708968
Beste Achterkamp,

En welke EHBO handelingen ga jij dan toepassen als je tijdens jouw gestructureerde ABCDE methodiek handelswijze bij de Breathing (B) een zeer benauwde patient hebt met een ademfrequentie van 30 per minuut?

Graag even puntsgewijs opnoemen wat jou handelswijze wordt om dit slachtoffer te helpen!  

Daarnaast definieer voor mij de term Medische EHBO handelingen. Waar  denk je dan aan?

Ik hoop dat je inhoudelijk wilt reageren.

Boeiende vraag! Geef gelijk even aan hoe je de Breathing structureel beoordeeld.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #351 Gepost op: 5 augustus 2015, 07:57:34
Citaat van: Juffie link=msg=1365458 date=1438708968
Beste Achterkamp,

En welke EHBO handelingen ga jij dan toepassen als je tijdens jouw gestructureerde ABCDE methodiek handelswijze bij de Breathing (B) een zeer benauwde patient hebt met een ademfrequentie van 30 per minuut?

Graag even puntsgewijs opnoemen wat jou handelswijze wordt om dit slachtoffer te helpen!  

Daarnaast definieer voor mij de term Medische EHBO handelingen. Waar  denk je dan aan?

Ik hoop dat je inhoudelijk wilt reageren.
Deze casuïstiek is te vaag, ik heb letterlijk uitsluitend informatie over de B en verder helemaal niets aan andere informatie zoals informatie uit de benadering van het slachtofer. Kan ik dus totaal niets mee.

Medische handelingen: zoals omschreven inde BIG wet
Die kan en mag een leek niet uitvoeren.
En waarom worden er telkens weer medische handelingen bij betrokken als EHBO-ers structuur in leken handelingen willen toepassen?
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #352 Gepost op: 5 augustus 2015, 09:25:14
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365512 date=1438754254
Deze casuïstiek is te vaag, ik heb letterlijk uitsluitend informatie over de B en verder helemaal niets aan andere informatie zoals informatie uit de benadering van het slachtofer. Kan ik dus totaal niets mee.

Deze casuistiek is zeker niet vaag! Je hebt voldoende informatie om al wat acties te kunnen inzetten. Mits je de ABCDE methodiek beheerst zoals die bedoeld is. Informatie uit de benadering van het slachtoffer is een uit de lucht gegrepen opmerking waarbij de relatie tot mijn vraag totaal onduidelijk blijft.

Zoals verwacht blijft een inhoudelijke reactie van jou volledig afwezig en doe je jezelf er met een flutsmoesje vanaf..

Zo schaar je jezelf in de categorie wannabee


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #353 Gepost op: 5 augustus 2015, 09:34:35
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365512 date=1438754254
En waarom worden er telkens weer medische handelingen bij betrokken als EHBO-ers structuur in leken handelingen willen toepassen?

Ik heb geen idee Achterkamp,

Leg eens uit waarom je dat doet!


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #354 Gepost op: 5 augustus 2015, 09:36:32
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365356 date=1438680873
Doet een EHBO-er die gestructureerd handeld per definitie of in jouw ogen meer dan strikt noodzakelijk of medische EHBO handelingen?

Deze tekst is door jou geschreven toch....?  Beste Achterkamp


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #355 Gepost op: 5 augustus 2015, 09:44:29
Citaat van: Juffie link=msg=1365535 date=1438759514
Deze casuistiek is zeker niet vaag! Je hebt voldoende informatie om al wat acties te kunnen inzetten. Mits je de ABCDE methodiek beheerst zoals die bedoeld is. Informatie uit de benadering van het slachtoffer is een uit de lucht gegrepen opmerking waarbij de relatie tot mijn vraag totaal onduidelijk blijft.

Zoals verwacht blijft een inhoudelijke reactie van jou volledig afwezig en doe je jezelf er met een flutsmoesje vanaf..

Zo schaar je jezelf in de categorie wannabee

Beste juffie,

Hoe is de ABCDE methodiek precies bedoeld als ik vragen mag?

Is de betekenis van de EHBO nog steeds Eerste Hulp Bij Ongelukken? Zo ja, is kortademingheid/benauwdheid een ongeluk?

Is het juist dat ABC methodiek op ieder niveau toepasbaar is van leek/eerste hulpverlener tot en met chirurgen?

Klopt het dat ATLS/ABC methodiek voor chirurgen niet dezelfde cursus is als ATLS/ABC voor bijv. ambulanceverpleegkundige omdat bevoegdheden en bekwaamheden van chirurgen en verpleegkundigen verschillen?

Wat is precies het bezwaar als leken ABC methodiek hanteren bij het verlenen van initiele eerste hulp bij ongelukken?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #356 Gepost op: 5 augustus 2015, 09:49:01
Deze casus zou zeker niet moeilijk moeten zijn. Er wordt aangegeven wat het enige probleem is. Dus begin je gewoon bij het begin eigen veiligheid en eindig je bij E.
Ik ben nu zelf in dit geval namelijk benieuwd wat er fout zou kunnen gaan met de ABCDE methodiek.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #357 Gepost op: 5 augustus 2015, 10:03:14
Citaat van: Juffie link=msg=1365540 date=1438760075
Ik heb geen idee Achterkamp,

Leg eens uit waarom je dat doet!
???
Citaat van: Juffie link=msg=1365535 date=1438759514
Deze casuistiek is zeker niet vaag! Je hebt voldoende informatie om al wat acties te kunnen inzetten. Mits je de ABCDE methodiek beheerst zoals die bedoeld is. Informatie uit de benadering van het slachtoffer is een uit de lucht gegrepen opmerking waarbij de relatie tot mijn vraag totaal onduidelijk blijft.

Zoals verwacht blijft een inhoudelijke reactie van jou volledig afwezig en doe je jezelf er met een flutsmoesje vanaf..

Zo schaar je jezelf in de categorie wannabee
Een versnelde ademhaling kan vele oorzaken hebben waarbij iedere stoornis of letsel specifieke handelingen kent.
Alleen op basis van snelle ademhaling in jouw casus is dus geen specifieke ehbo handeling aan te geven.
Dus voor dat ik uitkom in de B heb ik al de nodige info verzameld en geobserveerd in mijn benadering!
Dan pas kan ik mijn leken eerstehulp handelingen aanpassen in de B aanpassen aan de geconstateerde stoornis of letsel.
Met andere woorden, informatie uit de benadering is medebepalend voor de verdere handelingen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #358 Gepost op: 5 augustus 2015, 10:44:13
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365554 date=1438761794
??? Een versnelde ademhaling kan vele oorzaken hebben waarbij iedere stoornis of letsel specifieke handelingen kent.
Alleen op basis van snelle ademhaling in jouw casus is dus geen specifieke ehbo handeling aan te geven.
Dus voor dat ik uitkom in de B heb ik al de nodige info verzameld en geobserveerd in mijn benadering!
Dan pas kan ik mijn leken eerstehulp handelingen aanpassen in de B aanpassen aan de geconstateerde stoornis of letsel.
Met andere woorden, informatie uit de benadering is medebepalend voor de verdere handelingen.
:)
Jij snapt het echt wel!
 O0


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #359 Gepost op: 5 augustus 2015, 10:51:29
Dan geef je dat toch aan. Het is toch een vaste structuur of is die niet zo vast als ik denk?
Dus ook al weet je de oorzaak niet je kan wel handelen?
Misschien dat de lpev instucteur het aandurft?