Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67747 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #360 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:03:15
Citaat van: jelte link=msg=1365566 date=1438764689
Dan geef je dat toch aan. Het is toch een vaste structuur of is die niet zo vast als ik denk?
Dus ook al weet je de oorzaak niet je kan wel handelen?
Misschien dat de lpev instucteur het aandurft?
Mijn handelen hangt af wat er voor stoornis of letsel het is. Heb ik te maken met bijvoorbeeld astma/copd, inademing hete gassen en dampen, hyperventilatie?  etc...etc....etc...  Zodra ik dat weet kan ik specifiek handelen, maar altijd in combinatie met het slachtoffer de meest aangename zithouding laten aannemen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #361 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:07:39
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365569 date=1438765395
Mijn handelen hangt af wat er voor stoornis of letsel het is. Heb ik te maken met bijvoorbeeld astma/copd, inademing hete gassen en dampen, hyperventilatie?  etc...etc....etc...  Zodra ik dat weet kan ik specifiek handelen, maar altijd in combinatie met het slachtoffer de meest aangename zithouding laten aannemen.

En dat is nou precies wat je nog niet weet als je de ABCD-methode toepast. Daar moet je nog achter zien te komen en tegelijkertijd moet je handelen. Een slachtoffer komt met symptomen en klachten, niet met een diagnose!

In principe ben ik vóór de ABCDE-methode door leken, maar uit jouw bovenstaande reactie maak ik op dat je van deze methode nou net de essentie hebt gemist. Dat baart mij zorgen.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #362 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:25:01
Citaat van: Kanarie link=msg=1365570 date=1438765659
En dat is nou precies wat je nog niet weet als je de ABCD-methode toepast. Daar moet je nog achter zien te komen en tegelijkertijd moet je handelen. Een slachtoffer komt met symptomen en klachten, niet met een diagnose!

In principe ben ik vóór de ABCDE-methode door leken, maar uit jouw bovenstaande reactie maak ik op dat je van deze methode nou net de essentie hebt gemist. Dat baart mij zorgen.
Wat dacht je van observatie en vragen wat een slachtoffer mankeert en wat er is gebeurt wat je leert bij elke EHBO opleiding !
Wie zegt dat ik met een diagnose kom, ik neem waar en zie dat er tekens zijn, en ik vraag naar de symptomen. Niets medisch aan en ik maak nog steeds geen diagnose. (Dat doet de huisarts, ambulanceverpleegkundige of een arts wel!)
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #363 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:26:27
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365580 date=1438766701
Wat dacht je van observatie en vragen wat een slachtoffer mankeert en wat er is gebeurt wat je leert bij elke EHBO opleiding !
Wie zegt dat ik met een diagnose kom, ik neem waar en zie dat er tekens zijn, en ik vraag naar de symptomen. Niets medisch aan en ik maak nog steeds geen diagnose. (Dat doet de huisarts, ambulanceverpleegkundige of een arts wel!)
Dat is hartstikke goed, niks mis mee, maar dan handel je niet volgens de ABCDE-methode.

Wat betreft het stukje over de diagnose; daar had je het net zelf over (astma, COPD, schade door inhalatie van hete gassen en hyperventilatie zijn allemaal diagnoses)


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #364 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:35:30
Citaat van: Kanarie link=msg=1365581 date=1438766787
Dat is hartstikke goed, niks mis mee, maar dan handel je niet volgens de ABCDE-methode.

Wat betreft het stukje over de diagnose; daar had je het net zelf over (astma, COPD, schade door inhalatie van hete gassen en hyperventilatie zijn allemaal diagnoses)
De ABCDE maakt een deel uit van de totale EHBO (inzet) waarin respectievelijk veiligheid, benadering en de ABCDE in volgorde worden aangehouden. Als je deze zienswijze/volgorde aanhoud valt alles op zijn plaats.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #365 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:39:30
Citaat van: Kanarie link=msg=1365581 date=1438766787
Dat is hartstikke goed, niks mis mee, maar dan handel je niet volgens de ABCDE-methode.

Wat betreft het stukje over de diagnose; daar had je het net zelf over (astma, COPD, schade door inhalatie van hete gassen en hyperventilatie zijn allemaal diagnoses)
Niet helemaal waar, want als het slachtoffer dat zelf aangeeft dan .....
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #366 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:39:50
Citaat van: Kanarie link=msg=1365570 date=1438765659
En dat is nou precies wat je nog niet weet als je de ABCD-methode toepast. Daar moet je nog achter zien te komen en tegelijkertijd moet je handelen. Een slachtoffer komt met symptomen en klachten, niet met een diagnose!

In principe ben ik vóór de ABCDE-methode door leken, maar uit jouw bovenstaande reactie maak ik op dat je van deze methode nou net de essentie hebt gemist. Dat baart mij zorgen.

Ik ben vóór de ABC-methode door leken zonder de CE. Ik pak liever de laatste twee letters af en geef er drie letters voor terug -> Dr's ABC.

D = Danger. Eigen veiligheid hulpverlener eerst.
R = Response. Bepalen of slachtoffer bewusteloos is.
S= Shout for help.

A = Airway
B = Breathing
C = Circulation

Als het slachtoffer niet bewusteloos is, wat meestal het geval zal zijn bij EHBO, bijv. snij- of schaafwondje heb je het ABC helemaal niet nodig. Als het slachtoffer wel bewusteloos is heb je als EHBO-er onvoldoende expertise om zonder hulp van ambulancedienst aan de slag te gaan.

Als het slachtoffer wel bewusteloos is moet de EHBO-er de tijd overbruggen tot het moment dat de ambulanceverpleegkundige de zorg over gaat nemen. In deze periode is het een goede zaak als men ABC methodiek blijft hanteren, waarbij men bij massaal bloedverlies het ABC even vergeet omdat de bloeding stelpen prioriteit heeft.

Als iemand ernstig benauwd is het voor een EHBO-er niet eens interessant wat precies de oorzaak is. 112 bellen en de patient/slachtoffer rustig proberen te houden in de meest comfortabele houding (houding die slachtoffer/patient zelf aanneemt) tot ambulanceverpleegkundige zorg over gaat nemen.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #367 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:45:36
Citaat van: Juffie link=msg=1365458 date=1438708968
Beste Achterkamp,
En welke EHBO handelingen ga jij dan toepassen als je tijdens jouw gestructureerde ABCDE methodiek handelswijze bij de Breathing (B) een zeer benauwde patient hebt met een ademfrequentie van 30 per minuut?
Graag even puntsgewijs opnoemen wat jou handelswijze wordt om dit slachtoffer te helpen!  
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365569 date=1438765395
Mijn handelen hangt af wat er voor stoornis of letsel het is. Heb ik te maken met bijvoorbeeld astma/copd, inademing hete gassen en dampen, hyperventilatie?  etc...etc....etc...  Zodra ik dat weet kan ik specifiek handelen, maar altijd in combinatie met het slachtoffer de meest aangename zithouding laten aannemen.
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365587 date=1438767330
De ABCDE maakt een deel uit van de totale EHBO (inzet) waarin respectievelijk veiligheid, benadering en de ABCDE in volgorde worden aangehouden. Als je deze zienswijze/volgorde aanhoud valt alles op zijn plaats.
De dingen die je wilt doen, zijn allemaal goed en belangrijk. Waar ik over val, is dat je bij specifiek genoemde afwijkingen in de B volgens jou eerst moet weten of iemand astma/COPD heeft of hete gassen heeft ingeademd of last heeft van hyperventilatie, voordat je acties kunt ondernemen op deze afwijkingen in de B (in casu: een zeer benauwde patient hebt met een ademfrequentie van 30 per minuut). Als je volgens de ABCDE-methode te werk gaat, heb je meestal die diagnose nog niet en al had je hem wel, dan nog kan de afwijkende B door een ander bijkomend probleem worden veroorzaakt. Dus ook zonder die extra informatie kun je handelen. Dat zit in deze methode.


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #368 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:46:50
Citaat van: Oma link=msg=1365589 date=1438767590


Mee eens.


Aanvulling:
Hoewel... Bij iemand die benauwd is en/of een hoorbare ademhaling heeft, maar niet bewusteloos is, heeft het wel degelijk zin om volgens de ABCDE te werk te gaan. Met "handelen" bedoel ik o.a. hulp inschakelen / 112 bellen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #369 Gepost op: 5 augustus 2015, 11:56:16
Citaat van: Kanarie link=msg=1365591 date=1438768010


Aanvulling:
Hoewel... Bij iemand die benauwd is en/of een hoorbare ademhaling heeft, maar niet bewusteloos is, heeft het wel degelijk zin om volgens de ABCDE te werk te gaan. Met "handelen" bedoel ik o.a. hulp inschakelen / 112 bellen.

Volgens de huidige informatie van de rijksoverheid is er tot op heden geen enkele noodzaak ABCDE-methodiek toe te passen voor men 112 belt. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wanneer-112-bellen.html

Ik had het over ernstige benauwdheid, wat mij betreft voldoende informatie + rechtvaardiging om direct 112 te bellen.