Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67707 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #370 Gepost op: 5 augustus 2015, 12:01:36
Citaat van: Oma link=msg=1365594 date=1438768576
Volgens de huidige informatie van de rijksoverheid is er tot op heden geen enkele noodzaak ABCDE-methodiek toe te passen voor men 112 belt. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/vraag-en-antwoord/wanneer-112-bellen.html

Ik had het over ernstige benauwdheid, wat mij betreft voldoende informatie + rechtvaardiging om direct 112 te bellen.

Van mij mogen mensen altijd 112 bellen als ze denken dat het nodig is.
Er is volgens mij niemand verplicht om de ABCDE-methodiek toe te passen. Het kan heel nuttig zijn. Maar als je hem toepast, zorg dan dat je weet waar je mee bezig bent en waarom je dingen (en in welke volgorde) doet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #371 Gepost op: 5 augustus 2015, 12:10:12
Citaat van: Kanarie link=msg=1365597 date=1438768896
Van mij mogen mensen altijd 112 bellen als ze denken dat het nodig is.
Er is volgens mij niemand verplicht om de ABCDE-methodiek toe te passen. Het kan heel nuttig zijn. Maar als je hem toepast, zorg dan dat je weet waar je mee bezig bent en waarom je dingen (en in welke volgorde) doet.

Dan zijn we het met elkaar eens op alle punten. Ik neem aan dat U als arts geen enkele reden kan bedenken waarom een lekenhulpverlener/EHBO-er zou kunnen afzien om 112 (professionele medische hulpverlening) in te schakelen in geval van ernstige benauwdheid.

Immers als een EHBO-er van mening is het ABCDE-tje uitstekend te beheersen zorgt hij door het eerst toe te gaan passen voor hij 112 gaat bellen voor een ongewenste delay (professionele hulpverlening).


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #372 Gepost op: 5 augustus 2015, 12:26:38
Citaat van: Oma link=msg=1365598 date=1438769412
Dan zijn we het met elkaar eens op alle punten. Ik neem aan dat U als arts geen enkele reden kan bedenken waarom een lekenhulpverlener/EHBO-er zou kunnen afzien om 112 (professionele medische hulpverlening) in te schakelen in geval van ernstige benauwdheid.

Immers als een EHBO-er van mening is het ABCDE-tje uitstekend te beheersen zorgt hij door het eerst toe te gaan passen voor hij 112 gaat bellen voor een ongewenste delay (professionele hulpverlening).

Ik kan het inderdaad niet bedenken.  :)

Volgens mij heb je met of zonder A-B-beoordeling heel snel door dat iemand ernstig benauwd is. Als je het goed doet, is er geen relevant delay ongeacht de 'methode' die je aanhoudt.
Bijvoorbeeld:
- Met ABC-methode: A: wel/geen hoorbare ademhaling, B: ademt snel/ gebruikt hulpademhalingsspieren/loopt blauw aan --> kun je zo zien en kost je slechts een paar seconden.  Omdat er een ernstig probleem is in de B (misschien al in de A), kijk je niet verder en bel je op dat moment 112 (en kijk je natuurlijk of je het probleem kunt oplossen)
- Zonder ABC-methode: loopt blauw aan/ wel/geen hoorbare ademhaling/ ademt snel/ oogt benauwd/ zegt dat hij het benauwd heeft (gebruikt hulpademhalingsspieren) --> kun je zo zien en kost je slechts een paar seconden. Conclusie: ernstige benauwdheid en je belt 112 (en kijkt natuurlijk of je het probleem kunt oplossen).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #373 Gepost op: 5 augustus 2015, 12:29:55
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365588 date=1438767570
Niet helemaal waar, want als het slachtoffer dat zelf aangeeft dan .....

... zegt het niet dat slachtoffer/patient de waarheid spreekt. Patienten op SEH geven van alles aan, vaak is er sprake van overdrijving of zelfs leugens. Waarom zouden slachtoffers/patienten buiten op straat een EHBO-er wel eerlijk vertellen wat er precies aan de hand is of de oorzaak van klachten aangeven?


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #374 Gepost op: 5 augustus 2015, 12:33:41
Met gestructureerde EHBO volgens de ABCDE in combinatie van observeren en uitvragen ben je als EHBO-er eerder in staat om onderliggende stoornissen en letsels te onderkennen en afhankelijk van het (vermoedelijke) stoornis of letsel ga je of naar de huisarts of je belt 112, of je handelt het zelf af bij een klein wondje of zo iets.

Citaat van: Kanarie link=msg=1365600 date=1438770398
Ik kan het inderdaad niet bedenken.  :)

Volgens mij heb je met of zonder A-B-beoordeling heel snel door dat iemand ernstig benauwd is. Als je het goed doet, is er geen relevant delay ongeacht de 'methode' die je aanhoudt.
Bijvoorbeeld:
- Met ABC-methode: A: wel/geen hoorbare ademhaling, B: ademt snel/ gebruikt hulpademhalingsspieren/loopt blauw aan --> kun je zo zien en kost je slechts een paar seconden.  Omdat er een ernstig probleem is in de B (misschien al in de A), kijk je niet verder en bel je op dat moment 112 (en kijk je natuurlijk of je het probleem kunt oplossen)
- Zonder ABC-methode: loopt blauw aan/ wel/geen hoorbare ademhaling/ ademt snel/ oogt benauwd/ zegt dat hij het benauwd heeft (gebruikt hulpademhalingsspieren) --> kun je zo zien en kost je slechts een paar seconden. Conclusie: ernstige benauwdheid en je belt 112 (en kijkt natuurlijk of je het probleem kunt oplossen).
Astma en COPD en hyperventilatie zijn zaken die je als EHBO in eerste instantie zelf kan afhandelen, mits de tekens en symptomen verdwijnen, anders 112. Om voor elke astma aanval en hyperventilatie 112 te bellen is natuurlijk niet handig.
De overheidscampagne neigt te gaan dat je voor elke stoornis of letsel direct 112 moet bellen, dat is ook niet erg handig. Veelal kan het met de huisarts af.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #375 Gepost op: 5 augustus 2015, 12:57:39
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365603 date=1438770821
Met gestructureerde EHBO volgens de ABCDE in combinatie van observeren en uitvragen ben je als EHBO-er eerder in staat om onderliggende stoornissen en letsels te onderkennen en afhankelijk van het (vermoedelijke) stoornis of letsel ga je of naar de huisarts of je belt 112, of je handelt het zelf af bij een klein wondje of zo iets.
Astma en COPD en hyperventilatie zijn zaken die je als EHBO in eerste instantie zelf kan afhandelen, mits de tekens en symptomen verdwijnen, anders 112. Om voor elke astma aanval en hyperventilatie 112 te bellen is natuurlijk niet handig.
De overheidscampagne neigt te gaan dat je voor elke stoornis of letsel direct 112 moet bellen, dat is ook niet erg handig. Veelal kan het met de huisarts af.

Met andere woorden mensen vermoorden door overschatting van eigen kennis en kunde. In deze casus is enige feit dat er iemand benauwd is (30 ademhaling per minuut/tachypneu). Zelfs als de patient bekend is met bijv. hyperventilatie moet je eerst andere oorzaken kunnen uitsluiten.

Als voorbeeld noem ik distributieve shock, de oorzaak kan analfylactisch of neurogeen zijn.

Als alle omstanders roepen dat de patient vaker last heeft van hyperventilatie help je deze patient om zeep met je plastic zakje-hyperventilatie-behandeling en niet onverwijld 112-bellen waardoor snel een hoger geschoolde medisch professioneel de zorg over zal nemen.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #376 Gepost op: 5 augustus 2015, 13:23:02
Citaat van: Oma link=msg=1365612 date=1438772259
Met andere woorden mensen vermoorden door overschatting van eigen kennis en kunde. In deze casus is enige feit dat er iemand benauwd is (30 ademhaling per minuut/tachypneu). Zelfs als de patient bekend is met bijv. hyperventilatie moet je eerst andere oorzaken kunnen uitsluiten.

Als voorbeeld noem ik distributieve shock, de oorzaak kan analfylactisch of neurogeen zijn.

Als alle omstanders roepen dat de patient vaker last heeft van hyperventilatie help je deze patient om zeep met je plastic zakje-hyperventilatie-behandeling en niet onverwijld 112-bellen waardoor snel een hoger geschoolde medisch professioneel de zorg over zal nemen.
Methodisch handelen in algemeenheid (in dit geval methodisch EHBO verlenen volgens de ABCDE) heeft totaal niets te maken met overschatting !
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #377 Gepost op: 5 augustus 2015, 13:39:59
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365620 date=1438773782
Methodisch handelen in algemeenheid (in dit geval methodisch EHBO verlenen volgens de ABCDE) heeft totaal niets te maken met overschatting !

Je spreekt over methodisch eerste hulp verlenen, in bovenstaand voorbeeld gaf ik je aan dat jij denkt te maken hebben hyperventilatie terwijl het gaat om een levensbedreigende situatie, namelijk een met hyperventilatie bekende patient die in aanraking is gekomen met een allergene stof.

Methodisch de onjuiste eerste hulp verlenen en gelijkertijd de patient professionele medisch hulp te onthouden door geen 112 te bellen is laakbaar.

Buiten het feit dat je pleit voor hervorming binnen het EHBO domein ben je schijnbaar ook van mening dat jij de aangewezen persoon of instantie bent die meent dat het overheidsbeleid rondom het landelijk alarmnummer 112 moet hervormen.

Als jij te maken krijgt met ernstige benauwdheid hoor je 112 te bellen. Je krijgt daarna wel iemand van de ambulancedienst aan de telefoon die zal bepalen of er een ambulance met spoed moet komen, een ambulance zonder spoed, eventueel een huisarts of jou kan voorzien van een goed advies.

Als jij serieus meent dat je zonder verpleegkundige of geneeskundige vooropleiding bij ernstige benauwdheid mag beslissen voor een mens in nood dat 112 bellen onzinnig is omdat jij denkt dat jij het wel zelf kan behandelen overschat je eigen kunnen en kennis ten koste van andere mensen. Ik neem dat je uiterst kwalijk.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #378 Gepost op: 5 augustus 2015, 14:52:54
Ik ga zo nog wel uitgebreider reageren op de laatste reeks posts zodra ik lets meer tijd heb.

Maar vraagje aan de ABCDE fans: Uitvragen heb je sAMPLE toch voor? Dat zit toch pas in D of E? (zou ik even moeten opzoeken moet ik eerlijk bekennen)

Ik vind het raar dat je dan stiekem toch al gas uitvragen voor je met je letters aan de slag gaat.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #379 Gepost op: 5 augustus 2015, 16:28:13
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365603 date=1438770821
Astma en COPD en hyperventilatie zijn zaken die je als EHBO in eerste instantie zelf kan afhandelen, mits de tekens en symptomen verdwijnen, anders 112. Om voor elke astma aanval en hyperventilatie 112 te bellen is natuurlijk niet handig.
De overheidscampagne neigt te gaan dat je voor elke stoornis of letsel direct 112 moet bellen, dat is ook niet erg handig. Veelal kan het met de huisarts af.

Beste Achterkamp, uit jouw verhaal blijk wel dat je echt een wannabee bent van het niveau gevaarlijk.

Van Hyperventilatie is al langer bekend dat er vaak onderliggende ziektes zijn die hieraan ten grondslag liggen zoals een pneumothorax, sepsis of cardiale problemen.  Het presenteerd zich als hyperventilatie, maar door uitgebreid onderzoek zoals het maken van een ecg of  ausculteren blijkt er in menig geval toch wat meer aan de hand te zijn. Er zijn al doden gevallen door gevallen van hyperventilatie die te lichtzinnig zijn weggestuurd al waren het psychische problemen.  Het lastige van hyperventilatie is dat zodra de klachten weer zijn verdwenen het lijkt alsof iemand weer gezond is, terwijl het onderliggende probleem niet is gevonden, laat staan opgelost. Kijk de wetenschappelijke literatuur er maar op na.

Dat jij vind dat jij dit als EHBO er zelf wel kan afhandelen vind ik een grove overschatting van jouw mogelijkheden en een gevaar voor de patient!

En in tegenstelling tot jou reageer ik wel inhoudelijk.

Heb je jezelf afgevraagd waarom die overheidscampagne dat zegt?