Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67705 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #380 Gepost op: 5 augustus 2015, 16:38:14
Citaat van: Kanarie link=msg=1365590 date=1438767936
De dingen die je wilt doen, zijn allemaal goed en belangrijk. Waar ik over val, is dat je bij specifiek genoemde afwijkingen in de B volgens jou eerst moet weten of iemand astma/COPD heeft of hete gassen heeft ingeademd of last heeft van hyperventilatie, voordat je acties kunt ondernemen op deze afwijkingen in de B (in casu: een zeer benauwde patient hebt met een ademfrequentie van 30 per minuut). Als je volgens de ABCDE-methode te werk gaat, heb je meestal die diagnose nog niet en al had je hem wel, dan nog kan de afwijkende B door een ander bijkomend probleem worden veroorzaakt. Dus ook zonder die extra informatie kun je handelen. Dat zit in deze methode.

Beste Kanarie,
Daarom stelde ik de vraag ook zo. Omdat ik al van hele grote afstand zag aankomen dat er een antwoord zou komen waaruit zou blijken dat Achterkamp niets van de ABCDE methodiek begrijpt....

Wat nog zorgwekkender is dat LPEV instructeur het voor hem opneemt..


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #381 Gepost op: 5 augustus 2015, 16:46:47
Citaat van: Juffie link=msg=1365666 date=1438784893

Van Hyperventilatie is al langer bekend dat er vaak onderliggende ziektes zijn

Hyperventilatie is een symptoom, er is altijd iets onderliggends.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #382 Gepost op: 5 augustus 2015, 17:42:56
Citaat van: Oma link=msg=1365670 date=1438786007
Hyperventilatie is een symptoom, er is altijd iets onderliggends.

Helemaal correct Oma!   O0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #383 Gepost op: 5 augustus 2015, 18:20:24
Citaat van: Juffie link=msg=1365678 date=1438789376
Helemaal correct Oma!   O0

Daarom doet het er niet eens toe of Achterkamp de ABCDE methodiek wel of niet begrijpt. Zelfs als hij deze methodiek perfect begrijpt zal hij als EHBO-er bij hyperventilatie altijd direct 112 moeten bellen zonder enig uitstel.

De ABC-methodiek beheersen is waardeloos als je niet weet wat respiratoire alkalose is en je niet in staat bent om minimaal diabetische keto-acidose, sepsis, hitte-uitputting, hitteberoerte en longembolie uit te sluiten.

De EHBO-er zonder verpleegkundige of geneeskundige opleiding ontbreekt het aan expertise, buiten het feit dat je zelfs met expertise in "ehbo-setting" niet beschikt over diagnostische hulpmiddelen of medicatie/hulpmiddelen om een prehospitale behandeling op te kunnen starten.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #384 Gepost op: 5 augustus 2015, 18:33:54
Ik blijf me verwonderen in deze discussie. Wat in 's hemelsnaam moet ik als leek met zelfs een uitgeklede ABCDE methode.
Hij moet al uitgekleed omdat ik snel vast loop in kennis en bevoegdheden, zover heb ik er dus eigenlijk al geen drol aan.
Op het moment dat ik als EHBO-er niet zal vast lopen dan beperkt het verhaaltje zich 99 van de 100 keer tot het advies een HA of SEH te bezoeken en pleisterplakken of iets anders kleins. In elk geval dusdanig beperkt dat ik de hele ABCDE niet nodig heb.

In het geval ik vast loop dan is de situatie van het SO dusdanig dat deze 112 waardig is en dus ga ik bellen en wat denk je dat er dan gebeurd..... dan krijg ik een centralist die mijn heel gericht zaken gaat vragen en indien noodzakelijk dingen laat doen (voor zover ik dat nog niet bedacht had en voor zover ik dat mag) Kortom de centralist begint met mij zijn eigen ABCDE-tje af te werken.

Waarom zou ik me verdiepen in een uitgeklede ABCDE methode als ik de man op de centrale er voor geleerd heeft om mij te helpen en te laten handelen, kennis heeft van het ABCDE en ook nog een computerscherm voor zijn neus heeft om aan de hand van mijn antwoorden sneller gericht een ambu te kunnen informeren die onderweg is.

Of wel. kennis van de ABCDE methode voor de leek teneinde de hulpverlening te verbeteren zijn naderend nul en zullen alleen de risico's op misverstanden vergroten te beginnen bij de communicatie tussen mij en de meldkamer in het gunstige geval ik zelf de meldkamer spreek en niet via een derde, wat de risico's nog verder vergroot

FF heel lui voorgesteld .... en waar ik schrijf man mogen jullie ook vrouw lezen net wat je voorkeur is.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #385 Gepost op: 5 augustus 2015, 18:35:50
Citaat van: Oma link=msg=1365683 date=1438791624
Daarom doet het er niet eens toe of Achterkamp de ABCDE methodiek wel of niet begrijpt. Zelfs als hij deze methodiek perfect begrijpt zal hij als EHBO-er bij hyperventilatie altijd direct 112 moeten bellen zonder enig uitstel.

De ABC-methodiek beheersen is waardeloos als je niet weet wat respiratoire alkalose is en je niet in staat bent om minimaal diabetische keto-acidose, sepsis, hitte-uitputting, hitteberoerte en longembolie uit te sluiten.

De EHBO-er zonder verpleegkundige of geneeskundige opleiding ontbreekt het aan expertise, buiten het feit dat je zelfs met expertise in "ehbo-setting" niet beschikt over diagnostische hulpmiddelen of medicatie/hulpmiddelen om een prehospitale behandeling op te kunnen starten.

Ik wordt blij van oma! Had vroeger ook al zo'n verstandige oma!   098uo

Mijn zorg zit hem er uiteraard in dat Achterkamp vind dat hij wel de ABCDE methodiek begrijpt en Hyperventilatie en COPD zelf kan oplossen...... Vooral ook omdat hij de benadering van het slachtoffer meeneemt in zijn aanpak..?? :-\


helm

  • Gast
Reactie #386 Gepost op: 5 augustus 2015, 18:54:04
He gezellig, Oma is er! ;) Dat komt de discussie ten goede.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #387 Gepost op: 5 augustus 2015, 18:58:46
Wat heb ik het te doen met het Oranje Kruis als zij de ABCDE landelijk gaan verkondigen in de opleiding georganiseerde ehbo. Pure bashing aanvallen op het ok zie ik aankomen.
Maar helaas richt zich de bashing op personen en niet op alle organisaties die de abcde  hebbeb opgenomen. Schaam je diep voor de felle aanvallen op de boodschapper die de ABCDE ondeerwijst aan leken op leken niveau terwijl er slechts sprake is van structuur in handelingen die in elke ehbo opleiding zitten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #388 Gepost op: 5 augustus 2015, 19:06:48
Citaat van: Oma link=msg=1365683 date=1438791624
Daarom doet het er niet eens toe of Achterkamp de ABCDE methodiek wel of niet begrijpt. Zelfs als hij deze methodiek perfect begrijpt zal hij als EHBO-er bij hyperventilatie altijd direct 112 moeten bellen zonder enig uitstel.

De ABC-methodiek beheersen is waardeloos als je niet weet wat respiratoire alkalose is en je niet in staat bent om minimaal diabetische keto-acidose, sepsis, hitte-uitputting, hitteberoerte en longembolie uit te sluiten.

De EHBO-er zonder verpleegkundige of geneeskundige opleiding ontbreekt het aan expertise, buiten het feit dat je zelfs met expertise in "ehbo-setting" niet beschikt over diagnostische hulpmiddelen of medicatie/hulpmiddelen om een prehospitale behandeling op te kunnen starten.

Oma, ik word blij van je.

RemRoof

Edit: een offtopic zin weggehaald.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #389 Gepost op: 5 augustus 2015, 19:35:27
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1365689 date=1438793926
Wat heb ik het te doen met het Oranje Kruis als zij de ABCDE landelijk gaan verkondigen in de opleiding georganiseerde ehbo. Pure bashing aanvallen op het ok zie ik aankomen.
Maar helaas richt zich de bashing op personen en niet op alle organisaties die de abcde  hebbeb opgenomen. Schaam je diep voor de felle aanvallen op de boodschapper die de ABCDE ondeerwijst aan leken op leken niveau terwijl er slechts sprake is van structuur in handelingen die in elke ehbo opleiding zitten.

http://www.redcrossfirstaidtraining.co.uk/News-and-legislation/latest-news/2010/September/Tip-of-the-month-sept.aspx ABC-tje van Rode Kruis, niemand zal ze er op aanvallen omdat er geen reden is.

Wat meerdere medische professionals en andere mensen uit de EHBO-wereld/instructeurs stoort aan deze discussie is niet het ABC-tje maar "vertragen van 112-spoedmeldingen" of menen dat het taak van EHBO is om een symptoom zoals hyperventilatie te gaan behandelen alsof het gelijk staat aan een gekneusde enkel.

Als het gaat om fysiologisch hyperventileren zegt het al dat er een normaal mechanisme in het lichaam bezig is om door het versnellen van de ademhaling meer zuurstof binnen proberen te krijgen. Als jij als EHBO-er denkt dat je eerst iemand dat plastic zakje over mond en neus moet doen om even af te wachten of de patient zelf gaat herstellen ben je misdadig bezig. Bij deze patient zou het namelijk nog beter zijn als je alleen 112 belt en verder niets doet. Je behandeling zorgt dat een kritische patient nog kritischer wordt.

Als instructeur neem je ook niet de moeite om bijv. Achterkamp aan te spreken op zijn uitlatingen. Welke EHBO-instantie propageert vertragen van 112 melding bij slachtoffer in nood (volwassene in rust, ademfrequentie 30 keer per minuut).