Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67706 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #390 Gepost op: 5 augustus 2015, 19:46:23
Welkom (terug) Oma!

Ik ben zelf eens in een mooie val gelopen met een Snel ademend slachtoffer.
Werd er bijgeroepen door een leidinggevende (VPK) met de vraag of ik goed was in HVS verhelpen. Ik wilde het best proberen, en werd naar het slo geroepen.

Voor me zat: Een 30-40 jarige, enigzins gezette, niet florisant uitziende mannelijke beveiliger, die al door een collega geholpen was maar waarbij het niet echt was opgeknapt.

Zijn ademhaling was niet evident supersnel (niet gemeten overigens) en hij zag er een beetje grauwig uit.
Daar ik van een VPK de opdracht had gekregen te helpen met de HVS, reikte ik hem enkele ademhalingsoefeningen aan (zakje doe ik uit principe niet) welke hij allemaal al geprobeerd had, en het echt niet verbeterd was.

Op dat moment (eigenlijk eerder al) begon het niet pluis aan te voelen en heb ik er een ALS-vpk bijgehaald die een SpO2 mat, welke aan de lage kant was, wat bij een HVS niet gewoonlijk is. Hierna is er een volledige workup met 12 afleidingen ECG gemaakt, en bleken er tekenen te zijn van een Longembolie. Hij is met ALS zorg afgevoerd naar een ziekenhuis.

Deze (waargebeurde) casus gebruik ik om mijn cursisten uit te leggen dat niet alle Hyperventilatie, HVS is, en dat je erg moet opletten. Hier wordt tijdens een ehbo cursus geen aandacht aan besteed, je leert daar juist labeltjes plakken (Dare I say it, diagnose stellen) om het juiste schema met hulp toe te passen.

Ik had zelf eerder aan de bel moeten trekken, gelukkig heeft de pt. er voor zover bekend geen extra schade aan overgehouden.

Als Evenementenhulpverlener met een  theoretische/onderzoeks achtergrond in (patho)fysiologie, kan ik soms een stuk verder doordenken dan collega's en vind ik het interessant om de puzzel voor mezelf op te lossen. Voor het slo heeft dat verder zelden een andere behandeling omdat ik me ook houd aan de ehbo handelingen die iedereen leert. Ik denk echter wel, dat wanneer je over Geoganiseerde Evenementenhulp praat, aldanniet met ALS personeel in hetzelfde team, dat ABCD wel nuttig kan zijn om je hulp aan het slachtoffer zo goed mogelijk te organiseren, je hebt als hulpverlener een houvast in de beoordeling en overdracht waar die plaatsvindt. Als leek op straat is dat weer heel anders.

Schiet maar :P
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #391 Gepost op: 5 augustus 2015, 20:01:07
Citaat van: Golly link=msg=1365695 date=1438796783
Welkom (terug) Oma!

Ik ben zelf eens in een mooie val gelopen met een Snel ademend slachtoffer.
Werd er bijgeroepen door een leidinggevende (VPK) met de vraag of ik goed was in HVS verhelpen. Ik wilde het best proberen, en werd naar het slo geroepen.

Voor me zat: Een 30-40 jarige, enigzins gezette, niet florisant uitziende mannelijke beveiliger, die al door een collega geholpen was maar waarbij het niet echt was opgeknapt.

Zijn ademhaling was niet evident supersnel (niet gemeten overigens) en hij zag er een beetje grauwig uit.
Daar ik van een VPK de opdracht had gekregen te helpen met de HVS, reikte ik hem enkele ademhalingsoefeningen aan (zakje doe ik uit principe niet) welke hij allemaal al geprobeerd had, en het echt niet verbeterd was.

Op dat moment (eigenlijk eerder al) begon het niet pluis aan te voelen en heb ik er een ALS-vpk bijgehaald die een SpO2 mat, welke aan de lage kant was, wat bij een HVS niet gewoonlijk is. Hierna is er een volledige workup met 12 afleidingen ECG gemaakt, en bleken er tekenen te zijn van een Longembolie. Hij is met ALS zorg afgevoerd naar een ziekenhuis.

Deze (waargebeurde) casus gebruik ik om mijn cursisten uit te leggen dat niet alle Hyperventilatie, HVS is, en dat je erg moet opletten. Hier wordt tijdens een ehbo cursus geen aandacht aan besteed, je leert daar juist labeltjes plakken (Dare I say it, diagnose stellen) om het juiste schema met hulp toe te passen.

Ik had zelf eerder aan de bel moeten trekken, gelukkig heeft de pt. er voor zover bekend geen extra schade aan overgehouden.

Als Evenementenhulpverlener met een  theoretische/onderzoeks achtergrond in (patho)fysiologie, kan ik soms een stuk verder doordenken dan collega's en vind ik het interessant om de puzzel voor mezelf op te lossen. Voor het slo heeft dat verder zelden een andere behandeling omdat ik me ook houd aan de ehbo handelingen die iedereen leert. Ik denk echter wel, dat wanneer je over Geoganiseerde Evenementenhulp praat, aldanniet met ALS personeel in hetzelfde team, dat ABCD wel nuttig kan zijn om je hulp aan het slachtoffer zo goed mogelijk te organiseren, je hebt als hulpverlener een houvast in de beoordeling en overdracht waar die plaatsvindt. Als leek op straat is dat weer heel anders.

Schiet maar :P

Als ik de behoefte zou voelen om te gaan schieten zou ik schieten op de verpleegkundige. Jij bent niet in een val gelopen omdat de verpleegkundige je vroeg over je HVS kan behandelen. Het is zijn diagnose die hij pas in later stadium herroepen heeft na uitvoeren van aanvullende diagnostiek. Hij had dat direct moeten doen in plaats van jou te vragen ademhalingsoefeningen te gaan doen.

Ik doe veel een beetje op gevoel, bij een 30-40 jarige mannelijke beveiliger zegt mijn intuitie dat het geen HVS is maar iets anders. Bij een 17 jarige pubermeid zegt mijn intuitie wel dat het paniekaanval is en ze weer snel naar huis moet naar haar facebook lotgenoten contactpagina. Echter mag en kan je niets doen puur op intuitie omdat het ook een geestelijk stabiele jongedame kan zijn die net uit vliegtuig is gestapt en anticonceptie gebruikt. Daarom gok je nooit zonder bijv. longembolie uit te sluiten.

Kortom ALS geschoold personeel in georganiseerde evenementenhulpverlening is uiteraard meerwaarde, behalve als ze patient aan de zorg van EHBO-er overlaten met voorbarige diagnostiek terwijl ze in gelegenheid waren en over juiste diagnostische hulpmiddelen beschikten om tot de goede diagnose te komen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #392 Gepost op: 5 augustus 2015, 20:07:34
Citaat van: Golly link=msg=1365695 date=1438796783


Als Evenementenhulpverlener met een  theoretische/onderzoeks achtergrond in (patho)fysiologie, kan ik soms een stuk verder doordenken dan collega's en vind ik het interessant om de puzzel voor mezelf op te lossen. Voor het slo heeft dat verder zelden een andere behandeling omdat ik me ook houd aan de ehbo handelingen die iedereen leert. Ik denk echter wel, dat wanneer je over Geoganiseerde Evenementenhulp praat, aldanniet met ALS personeel in hetzelfde team, dat ABCD wel nuttig kan zijn om je hulp aan het slachtoffer zo goed mogelijk te organiseren, je hebt als hulpverlener een houvast in de beoordeling en overdracht waar die plaatsvindt. Als leek op straat is dat weer heel anders.

Schiet maar :P

Voegt dat heel veel toe? Ambulance personeel werkt op dagelijkse basis samen met echte leken, gewoon toevallige voorbijgangers die zonder ook maar enige echte kennis al begonnen zijn hulp te geven. Volgens mij haalt de ALS'er er op een evenement maar amper winst uit wanneer hij een goede EHBO'er in het team heeft die volgens ABCDE werkt versus een goede EHBO'er die volgens het oranje kruis ABCtje werkt. Ik gok dat de ALS'er in het heetst van de strijd niet eens het verschil zal merken.

Bij een gemiddelde of slechte EHBO'er wordt het een heel ander verhaal. Leer je zo iemand ABCDE en je hebt een gevaarlijke wannabee. Leer je zo iemand alleen de standaard EHBO dingen dan loopt het allemaal wel los en kunnen ze heel nuttige bijdrage leveren zonder grote risico's.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #393 Gepost op: 5 augustus 2015, 22:02:31
Citaat van: Golly link=msg=1365695 date=1438796783

Deze (waargebeurde) casus gebruik ik om mijn cursisten uit te leggen dat niet alle Hyperventilatie, HVS is, en dat je erg moet opletten. Hier wordt tijdens een ehbo cursus geen aandacht aan besteed, je leert daar juist labeltjes plakken (Dare I say it, diagnose stellen) om het juiste schema met hulp toe te passen.

Dank voor je openheid Golly  O0

In mijn optiek is het ook veel zinvoller om dit soort dingen uit te leggen aan de EHBO er dan een ABCDE methodiek die men toch niet kan hanteren.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #394 Gepost op: 5 augustus 2015, 22:30:42
Nou..., ik heb de discussie even op zijn beloop gelaten om te kijken hoe die verder gaat. Ik zie steeds meer kritische reacties die deze werkwijze voor leken ter discussie stelt.

Deze reacties zijn niet alleen vanuit de 'professionele' hoek, maar ook geplaatst door EHBO'ers met gewoon een gezond verstand.

Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1365563 date=1438764253

Jij snapt het echt wel!


Achterkamp is een gevaarlijke éénling die leidt aan een ernstige vorm van overconfidence. Voor mensen die écht iets mankeren en die écht hulp nodig hebben een levensgevaarlijke combinatie. De LPEV instructeur roept dat Achterkamp het snapt en geeft hiermee aan dat hij er zelf niks van begrijpt.

Beide forumleden zijn in deze discussie vanuit vele invalshoeken gemarginaliseerd.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #395 Gepost op: 5 augustus 2015, 22:38:27
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365580 date=1438766701

Wat dacht je van observatie en vragen wat een slachtoffer mankeert en wat er is gebeurt wat je leert bij elke EHBO opleiding !

Wie zegt dat ik met een diagnose kom, ik neem waar en zie dat er tekens zijn, en ik vraag naar de symptomen. Niets medisch aan en ik maak nog steeds geen diagnose. (Dat doet de huisarts, ambulanceverpleegkundige of een arts wel!)


Een diagnose 'maak' je niet, die stel je!

Iedere diagnose begint met een observatie en het benoemen wat je ziet. In acute situaties en met de juiste ervaring heb je daar een paar seconden voor nodig. Soms is er tijd om je observaties te bevestigen door vragen te stellen, maar soms is het slachtoffer niet in staat te antwoorden. Dat is óók een observatie in het geval van ernstige benauwdheid.

Wat doe jij dan?

Nog steeds de vraag van mij aan jou; Hoe beoordeel jij de Breathing structureel met jouw ABCD kennis? Wat doe je met de uitkomst van je bevindingen?


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #396 Gepost op: 5 augustus 2015, 22:43:31
Citaat van: Oma link=msg=1365548 date=1438760669
Beste juffie,

Hoe is de ABCDE methodiek precies bedoeld als ik vragen mag?

Is de betekenis van de EHBO nog steeds Eerste Hulp Bij Ongelukken? Zo ja, is kortademingheid/benauwdheid een ongeluk?

Is het juist dat ABC methodiek op ieder niveau toepasbaar is van leek/eerste hulpverlener tot en met chirurgen?

Klopt het dat ATLS/ABC methodiek voor chirurgen niet dezelfde cursus is als ATLS/ABC voor bijv. ambulanceverpleegkundige omdat bevoegdheden en bekwaamheden van chirurgen en verpleegkundigen verschillen?

Wat is precies het bezwaar als leken ABC methodiek hanteren bij het verlenen van initiele eerste hulp bij ongelukken?

Beste oma,

De ABCDE methodiek is mijn inziens bedoeld als een methodiek voor professionele hulpverleners. Er zitten te veel manieren van onderzoek en behandeling in waar een EHBO er niks mee kan. Enerzijds omdat hij de bijbehorende kennis niet beheerst en anderzijds omdat hij de diagnostische middelen niet kan hanteren. En daarnaast omdat hij geen interventie kan toepassen. Bijvoorbeeld de B van breathing. Als de EHBO er zou constateren dat het slachtoffer benauwd is kan hij eigenlijk alleen maar het slachtoffer in een halfzittende houding zetten en 112 bellen. Meer tools zijn er niet. Als je uitgaat van het principe treat first what kills first dan houd het hier voor de EHBO er al op. Hetzelfde bij de circulatie. Hier kan de EHBO er goed een bloeding stelpen, maar verder zie ik geen mogelijkheden. Kortom, door de ABCDE methodiek zo te versimpelen kun je een structuur volgen en daar houd het dan wel bij op. De zaken die men wel kan doen zijn al onderdeel van de EHBO richtlijnen. Daar is primair geen ABCDE methodiek voor nodig. Kortom volg gewoon je basis EHBO richtlijnen. De ABCDE methodiek gaat daar niks aan toevoegen voor leken.

Op je tweede vraag over EHBO. Ik denk dat EHBO een verouderde term is. Ik merk dat men steeds meer spreekt van eerste hulpverleners en eerste hulpverlening.

Op je derde vraag over ABC methodiek van leken hulpverlener tot chirurg heb ik al antwoord gegeven. Een methodiek is mooi, maar geen doel op zich. Ik denk dat het voor de lekenhulpverlener de ABCDE methodiek weinig meerwaarde bied en moeilijk toepasbaar is en derhalve niet heel erg geschikt voor de leken hulpverlener. Ik ben natuurlijk niet tegen gestructureerd werken, integendeel. De vraag is echter of de ABCDE methodiek de juiste is voor deze doelgroep.

Een ATLS/ABC methodiek voor chirurgen of een ATLS/ABC methodiek voor ambulanceverpleegkundigen  zal in hoofdlijnen hetzelfde zijn maar er zijn ook verschillen. Bij een flinke interne bloeding bij een slachtoffer zal de ambulanceverpleegkundige dingen doen zoals het inbrengen van een infuus. De chirurg snijd het slachtoffer open en gaat op zoek naar de bloeding om hem dan te stoppen. Dat laatste zal de ambulanceverpleegkundige (hoop ik) niet doen. Dat heeft alles te maken met het verschil aan bekwaamdheden. Het verschil tussen deze twee disciplines en de leken hulpverlener is wel dat de professionals een behandeling kunnen opstarten en de leken alleen maar kunnen toekijken.

Het bezwaar van het hanteren van een ABCDE methodiek door leken is dat het geen toegevoegde waarde heeft en zoals ik het ervaren heb met vele cursisten alleen maar afleid van de kern van hun taak.

Hoop zo inhoudelijk antwoord te hebben gegeven op je vragen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #397 Gepost op: 5 augustus 2015, 22:50:22
Ik heb het de afgelopen 2 seizoenen samen met onze instructeur EHBO wel geprobeerd om de basis van ABCDE aan te leren. Ik heb echter dezelfde ervaring als jij Juffie, het beklijft niet bij iedereen, mede ook omdat de achtergrondkennis er niet is, en omdat het eigenlijk een intensieve training vereist.

Ik kan daarom voor een heel groot deel meegaan in wat Expert en anderen zeggen, aan de letters alleen heb je niks, pas als je er ook diepgaandere kennis (en misschien vaardigheden) aan koppelt dan kun je echt aan de slag met ABCD(E)

Op zijn minst moet je kunnen begrijpen en onthouden dat de Engelse termen betekenen en dat de A voor Airway of Ademweg staat en de B voor Breathing/Ademhaling en niet voor Bewustzijn. Helaas kan niet iedereen dit en is het gemiddelde niveau van de hulpverlener MBO niveau.

Ik denk wel dat je hulpverleners die in georganiseerd verband werken en die de capaciteiten hebben om theoretische kennis te verwerven en daar mee om kunnen gaan, een kans kunt geven om een betere hulpverlener te worden. Ik heb in de georganiseerde/professionele eerstehulpverlening niet zoveel aan hulpverleners die een label/diagnose moeten plakken alvorens ze kunnen handelen.

ABCD(E) is een gestructureerde methode waarmee je naar symptomen en klachten kijkt en deze stap voor stap aanpakt met de beschikbare kennis en middelen, en hiermee kun je de hulpverlener wel duidelijk maken dat ze niet per se moeten weten of een tachypneu een pneumothorax, COPD, Astma bronchiale, etc is voor ze handelen/bellen, maar ze wel de handelingen die binnen het kader van de eerstehulpverlening liggen kunnen toepassen bij een symptoom  en met het symptoom alleen kunnen alarmeren.

Ik denk dat hierin voor mij de grootste winst van werken met ABC(DE) bij georganiseerde eerste hulp ligt (geen huis tuin en keuken ehbo) ligt, door de methode te gebruiken breng je structureel in kaart wat de meest dringende klachten zijn (van A-C/D/E) en kun je zonder een label te plakken handelen en goed alarmeren.

Om misschien de casus van hiervoor te tackelen.
Die persoon met de Tachypneu komt naar je toe, voelt zich zichtbaar benauwd. Duidelijk iets aan de hand.
Als ik snel een check doe, waarbij ik wellicht in de A ontdek dat de persoon zich verslikt heeft in een object dat de luchtweg bedreigd, dan kan ik  direct 112 bellen, én stimuleren te hoesten, rugkloppen geven en bij verslechtering van de situatie (bewusteloosheid/volledige obstructie) Thoraxcompressies geven om het object los te maken. Als ik direct 112 bel is dat buiten rust en steun geven het enige dat ik voor de pt. kan betekenen.
Kost misschien 10 seconden.
Het kan ook een delay voorkomen doordat de hulpverlener met een basis ehbo diploma niet eerst een label wil plakken om aan 112 door te geven, en zo zijn de basis ehbo cursussen wel opgezet.

Staat wel voorop dat een hulpverlener de stof kan verwerken en onderhouden en de theoretische achtergrond kan oppakken. Dan pas kun je in mijn ogen echt goed hulpverlenen op professionele basis (georganiseerd).
ABC(DE) is niet voor iedereen, maar heeft mijns inziens wel een rol in het goed hulpverlenen en in de verplaatsing van labelgericht hulpverlenen naar symptoomgericht hulpverlenen, en dát lijkt me nou heel goed voor dat slachtoffer. En dan is het meer een bewustwordingsproces en hoeven daar niet eens extra handelingen bij te komen, al leren wij de hulpverleners ook de (trauma)jaw thrust, en trauma chinlift naast de chinlift, omdat het goede alternatieven zijn voor stabiele zijligging wanneer dat minder wenselijk is (HET bijvoorbeeld).

Ter correctie, de eerste VPK in mijn casus was er in een leidinggevende rol, en heeft de patiënt zelf niet gezien, alleen doorgegeven. De ALS VPK heeft de pt. verder gezien, en heeft mij in het proces meegenomen, waar ik weer veel van geleerd heb. Ik heb het geluk gehad door mijn studie meer gezien te hebben dan de meeste ehbo-ers, en ik leer elke keer van die situaties, nog steeds. Het leert je ook om meer rust te vinden in situaties die ernstig zijn.

Ik ben het met Oma eens dat je een heel ander idee hebt bij een 40 jarige man versus een 19 jarige meid, en de voorzichtigheid met dat gevoel probeer ik mijn hulpverleners bij te brengen, ook druk ik ze altijd op het hart een niet pluis gevoel nooit te negeren, ookal heeft 1 van het koppel het niet. Ook als EHBO-er ontwikkel je een gevoel voor situaties op den duur, en het kan je altijd helpen, al moet je altijd hulp zoeken als je strategie niet werkt en je er niet uit komt, of je te maken hebt met levensbedreigende symptomen (uit je ABC(DE) :P )

Zijn er niet meer docenten/ leidinggevenden die tegen het labeldenken van de basisopleidingen aanlopen in de georganiseerde eerste hulpverlening?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #398 Gepost op: 5 augustus 2015, 23:05:39
Overigens ben ik, zeker in mijn beginjaren als hulpverlener ook geclassificeerd als Wannabee, en wel om het volgende.

Ik begop op 16 jarige leeftijd met eerstehulpverlening bij het Rode Kruis, met een Oranjekruisdiploma, omdat ik graag mensen wilde helpen. Ik had de ambitie om geneeskunde te gaan studeren en was een spons voor alle informatie die maar los en vast zat. Omdat ik kennis wilde opdoen  was ik al snel bevriend met een groep collega's die in de gezondheidszorg werken en die hun kennis (en vaardigheden zonder hulpmiddelen) inzetten om zo goed mogelijke zorg te verlenen. Daar kreeg ik echter een "slechte naam" van, want ik was een wannabee.

Ik was ook wel een wannabee, maar ik wilde dat wel op de goede weg doen (dus studeren en dokter worden). Lang verhaal kort, loting mislukt en dus gezondheidswetenschappen gaan doen. De honger naar meer kennis over acute zorg was niet over hiermee, (en de droom ook niet) en  dus ben ik me blijven verdiepen in acute/spoed eisende geneeskunde om de hulp die ik kan bieden vanuit mijn handelingenkader wel zo goed mogelijk te geven.

Wat wil ik hiermee duidelijkmaken:
Deze "honger" hebben veel (jonge) hulpverleners, en daardoor gaan ze overal (duurbetaalde) cursussen doen waarbij ze vaak meer risicovolle handelingen leren. Als je wat ervaring hebt opgedaan wil je graag nog meer kunnen doen voor je pt. Ik heb snel geleerd dat je met een gedegen theoretische achtergrond in het hoe en waarom van je handelingen, al beter kunt hulpverlenen, en dat daar niet per se meer handelingen bij horen. Die honger van de enthousiaste eerstehulpverlener/leerlingvpk/etc, daar moeten we wel wellicht iets mee doen.

Ik had het geluk via mijn studie ook wat onderricht in ziekte te krijgen, en heb een onderzoeksstage op de SEH/heelkunde kunnen doen, en ik veel zelfstudie heb gedaan, en veel geleerd van goede vrienden als Kanarie, Delta en Pim de Ruiter, door casussen na te bespreken, uit te bomen, processen te bespreken en daar dan weer iets uit mee te nemen.

Ik denk dat we de jonge "wannabee" misschien juist moeten begeleiden in zijn honger, en de juiste verdieping moeten aanbieden, waarmee hij/zij een betere hulpverlener wordt en geen noodzaak voelt om risicovolle handelingen te gaan uitvoeren.

U begrijpt, de term wannabee is een beladen begrip. :-\
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #399 Gepost op: 5 augustus 2015, 23:50:44

Dank voor je openhartigheid Golly,

Wat mij betreft wel heel veel tekst. Lastig om daar allemaal op te reageren.
Wat betreft je wannabee verleden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Wat betreft het mislopen van een gewenste carriere. Dat is vervelend.
Echter wel uit het leven gegrepen. Vele zullen niet worden wat ze misschien wilde.
Kijk maar naar de vele idols en xfactor audities op TV.
Ik heb ook vele uren achter flight simulator gezeten en gedroomd van een carriere als piloot.
En heel veel geleerd over vliegtuigen door de vele realistische flight simulators.
Toch zou ik in een echte cockpit direct kansloos zijn. En dat weet ik gelukkig van mijzelf

Kortom je bent een arts of verpleegkundige, of je bent het niet.
De wens mag er altijd zijn. Je ernaar gaan gedragen terwijl je het niet bent is over de rand.

Nooit gedacht om de verpleegkundige opleiding te gaan doen en zo de spoedeisende hulp binnen te rollen?
Of heeft de academische graad je te veel getrokken?