Grotendeel van de artsen en verpleegkundigen die reageren op dit forum (en dat is duidelijk keer-op-keer zichtbaar) kunnen kennelijk geen
onderscheid maken tussen medisch en de standaard
leken EHBO handelingen
in combinatie met de ABCDE. Zij gaan hier m.i. continue en volledig mee de boot in.
Door het onderscheid tussen leken en medische ABCDE niet te maken of niet kunnen maken wordt een complete verkeerd beeld neergezet over de
aan de leken aangepaste ABCDEzoals het LPEV, OK, Nedcert, FAI, RK en andere dat doen. (Jouw ABCDE is niet mijn ABCDE vindt ik in deze context dan ook een mooie slagzin Rene
) EHBO-ers (leken) worden zichtbaar door beinvloed door negatieve meningen over de toepasbaarheid van de leken ABCDE en concluderen dat dan dat de "ABCDE" niet hanteer is door kennelijk benodigde medische inzichten en handelingen.
Hierdoor krijg je discussies en verwijten dat ik en anderen kennelijk gevaarlijke handelingen zouden doen en levensgevaarlijke denkwijzen op na zou houden.
Ik heb al vaker gezegd dat ik als leek geen medische handelingen doe in de EHBO. Ik verleen alleen gestructureerde EHBO met de gebruikelijke standaard EHBO handelingen volgens een
werkvolgorde (=methodiek) die "toevallig" ABCDE heet.
Het draait zowel bij medische als leken ABCDE om de volgorde van handelen in volgorde van belangrijkheid en dat er onderscheid is tussen de leken ABCDE (niet-medische handelingen) en medische ABCDE.
Ik denk dat de aversie tegen het abcde van lpev vooral komt omdat het een protocol is dat je dient te volgen.
Terwijl je, binnen het abcde, de ruimte moet hebben om te blijven nadenken en gefundeerde keuzes moet mogen maken.
Niets moet verplicht gevolgd. Zeker geen protocollen. Als je afwijkingen in een situatie krijgt loopt alles vast.
Volgens mij leer je in de LPEV juist flexibel om te gaan met protocollen zodat je aan de omstandigheden aangepaste EHBO kan verlenen.