Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67709 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #400 Gepost op: 5 augustus 2015, 23:57:14
Citaat van: Juffie link=msg=1365746 date=1438811444

Nooit gedacht om de verpleegkundige opleiding te gaan doen en zo de spoedeisende hulp binnen te rollen?
Of heeft de academische graad je te veel getrokken?

Of anesthesie medewerkster, mijn vriendin heeft dat gedaan. Die wilde nooit arts worden, heeft twee compleet andere academische graden gehaald. Tijdens haar studie  is ze in aanraking met de OK (operatie kamer , niet oranje kruis) gekomen en heeft toen na het afstuderen op de universiteit besloten te solliciteren naar een opleidingsplaats voor anesthesie medewerker. Inmiddels doet ze dat werk een paar jaar en daar is ze zielsgelukkig mee. Ik ken weinig mensen die zo veel plezier uit hun werk halen als zij.


helm

  • Gast
Reactie #401 Gepost op: 6 augustus 2015, 08:31:04
Ik denk dat de aversie tegen het abcde van lpev vooral komt omdat het een protocol is dat je dient te volgen.
Terwijl je, binnen het abcde, de ruimte moet hebben om te blijven nadenken en gefundeerde keuzes moet mogen maken.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #402 Gepost op: 6 augustus 2015, 09:06:41
Citaat van: Juffie link=msg=1365746 date=1438811444
Wat betreft je wannabee verleden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Dat is nou juist wat ik wilde duidelijkmaken, de term wannabee is en was niet op mij van toepassing (ik wilde wel iets worden, maar heb nooit de grens van de ehbo overschreden!). Het meer willen weten omdat je enthousiast bent en je mensen goed (beter) wil kunnen helpen hoeft niet direct wannabee gedragd te betekenen. Ik vind juist dat we doorleren na een OK/RK/etc. certificaat eerste hulp moeten stimuleren, zeker bij mensen die zich bezig houden met georganiseerde eerste hulp/evenementenhulp.

Weten waarom je iets doet, en wat de (ehbo)alternatieven zijn om het zelfde doel te bereiken (denk bijvoorbeeld aan de stabiele zijligging, waar ook een (trauma) chinlift of jaw thrust kunnen worden gebruikt, en soms zelfs de voorkeur hebben, worden overigens niet behandeld in de ehbo cursussen, alleen de stabiele zijligging).
Laten we die leergierigheid stimuleren in elke enthousiaste hulpverlener, de richting opsturen waar zowel slachtoffer als hulpverlener iets aan heeft, en daarmee voorkomen dat de drang naar meer (risicovolle handelingen) zorgt voor gevaarlijke situaties waarin het slachtoffer schade kan worden toegebracht.

In de kern: laten we enthousiaste, leergierige hulpverleners helpen en begeleiden door ze meer te laten leren over het hoe en waarom van de bekende ehbo handelingen, en wellicht meer structuur, zodat ze geen cursus gaan doen waarna ze denken bekwaam te zijn in risicovolle handelingen zonder daar de kennis, klinische blik en ervaring voor te kennen. Laten we ze niet direct stigmatiseren, maar uitdagen!

Citaat van: Golly link=msg=1365737 date=1438807822

Ik denk wel dat je hulpverleners die in georganiseerd verband werken en die de capaciteiten hebben om theoretische kennis te verwerven en daar mee om kunnen gaan, een kans kunt geven om een betere hulpverlener te worden. Ik heb in de georganiseerde/professionele eerstehulpverlening niet zoveel aan hulpverleners die een label/diagnose moeten plakken alvorens ze kunnen handelen.

ABCD(E) is een gestructureerde methode waarmee je naar symptomen en klachten kijkt en deze stap voor stap aanpakt met de beschikbare kennis en middelen, en hiermee kun je de hulpverlener wel duidelijk maken dat ze niet per se moeten weten of een tachypneu een pneumothorax, COPD, Astma bronchiale, etc is voor ze handelen/bellen, maar ze wel de handelingen die binnen het kader van de eerstehulpverlening liggen kunnen toepassen bij een symptoom  en met het symptoom alleen kunnen alarmeren.

Ik denk dat hierin voor mij de grootste winst van werken met ABC(DE) bij georganiseerde eerste hulp ligt (geen huis tuin en keuken ehbo) ligt, door de methode te gebruiken breng je structureel in kaart wat de meest dringende klachten zijn (van A-C/D/E) en kun je zonder een label te plakken handelen en goed alarmeren.

Staat wel voorop dat een hulpverlener de stof kan verwerken en onderhouden en de theoretische achtergrond kan oppakken. Dan pas kun je in mijn ogen echt goed hulpverlenen op professionele basis (georganiseerd).
ABC(DE) is niet voor iedereen, maar heeft mijns inziens wel een rol in het goed hulpverlenen en in de verplaatsing van labelgericht hulpverlenen naar symptoomgericht hulpverlenen, en dát lijkt me nou heel goed voor dat slachtoffer. En dan is het meer een bewustwordingsproces en hoeven daar niet eens extra handelingen bij te komen, al leren wij de hulpverleners ook de (trauma)jaw thrust, en trauma chinlift naast de chinlift, omdat het goede alternatieven zijn voor stabiele zijligging wanneer dat minder wenselijk is (HET bijvoorbeeld).

Zijn er niet meer docenten/ leidinggevenden die tegen het labeldenken van de basisopleidingen aanlopen in de georganiseerde eerste hulpverlening?

Om terug te komen op ABC(DE), ik ben wel benieuwd hoe anderen tegen bovenstaande aankijken, leren symptoomdenken i.p.v. label/diagnosedenken en de mogelijke rol van ABC(DE) hierin voor de georganiseerde eerste-/evenementenhulpverlening.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #403 Gepost op: 6 augustus 2015, 09:14:22
Citaat van: Juffie link=msg=1365746 date=1438811444
Nooit gedacht om de verpleegkundige opleiding te gaan doen en zo de spoedeisende hulp binnen te rollen?
Of heeft de academische graad je te veel getrokken?
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1365750 date=1438811834
Of anesthesie medewerkster, mijn vriendin heeft dat gedaan. Die wilde nooit arts worden, heeft twee compleet andere academische graden gehaald. Tijdens haar studie  is ze in aanraking met de OK (operatie kamer , niet oranje kruis) gekomen en heeft toen na het afstuderen op de universiteit besloten te solliciteren naar een opleidingsplaats voor anesthesie medewerker. Inmiddels doet ze dat werk een paar jaar en daar is ze zielsgelukkig mee. Ik ken weinig mensen die zo veel plezier uit hun werk halen als zij.
Ik heb inmiddels mijn passie voor medische rampen en evenementenhulpverlening opgevat als een nieuwe toekomstige loopbaan (beleid, onderwijs, onderzoek), en timmer hard aan de weg. Dus het komt wel goed :) Ik voelde me vanaf dag 1 thuis op de universiteit, en denk dat ik zelfstandigheid zou missen in een andere rol in de gezondheidszorg. Ik vind mijn niche nog wel. No worries :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #404 Gepost op: 6 augustus 2015, 09:15:37
Grotendeel van de artsen en verpleegkundigen die reageren op dit forum (en dat is duidelijk keer-op-keer zichtbaar) kunnen kennelijk geen onderscheid maken tussen medisch en de standaard leken EHBO handelingen in combinatie met de ABCDE. Zij gaan hier m.i. continue en volledig mee de boot in.
Door het onderscheid tussen leken en medische ABCDE niet te maken of niet kunnen maken wordt een complete verkeerd beeld neergezet over de aan de leken aangepaste ABCDEzoals het LPEV, OK, Nedcert, FAI, RK en andere dat doen. (Jouw ABCDE is niet mijn ABCDE vindt ik in deze context dan ook een mooie slagzin Rene  ;) ) EHBO-ers (leken) worden zichtbaar door beinvloed door negatieve meningen over de toepasbaarheid van de leken ABCDE en concluderen dat dan dat de "ABCDE" niet hanteer is door kennelijk benodigde medische inzichten en handelingen.
Hierdoor krijg je discussies en verwijten dat ik en anderen kennelijk gevaarlijke handelingen zouden doen en levensgevaarlijke denkwijzen op na zou houden.
Ik heb al vaker gezegd dat ik als leek geen medische handelingen doe in de EHBO. Ik verleen alleen gestructureerde EHBO met de gebruikelijke standaard EHBO handelingen volgens een werkvolgorde (=methodiek) die "toevallig" ABCDE heet.

Het draait zowel bij medische als leken ABCDE om de volgorde van handelen in volgorde van belangrijkheid en dat er onderscheid is tussen de leken ABCDE (niet-medische handelingen) en medische ABCDE.

Citaat van: René van der Helm link=msg=1365773 date=1438842664
Ik denk dat de aversie tegen het abcde van lpev vooral komt omdat het een protocol is dat je dient te volgen.
Terwijl je, binnen het abcde, de ruimte moet hebben om te blijven nadenken en gefundeerde keuzes moet mogen maken.
Niets moet verplicht gevolgd. Zeker geen protocollen. Als je afwijkingen in een situatie krijgt loopt alles vast.
Volgens mij leer je in de LPEV juist flexibel om te gaan met protocollen zodat je aan de omstandigheden aangepaste EHBO kan verlenen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #405 Gepost op: 6 augustus 2015, 10:53:23
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365779 date=1438845337
Grotendeel van de artsen en verpleegkundigen die reageren op dit forum (en dat is duidelijk keer-op-keer zichtbaar) kunnen kennelijk geen onderscheid maken tussen medisch en de standaard leken EHBO handelingen in combinatie met de ABCDE. Zij gaan hier m.i. continue en volledig mee de boot in.
Door het onderscheid tussen leken en medische ABCDE niet te maken of niet kunnen maken wordt een complete verkeerd beeld neergezet over de aan de leken aangepaste ABCDEzoals het LPEV, OK, Nedcert, FAI, RK en andere dat doen. (Jouw ABCDE is niet mijn ABCDE vindt ik in deze context dan ook een mooie slagzin Rene  ;) ) EHBO-ers (leken) worden zichtbaar door beinvloed door negatieve meningen over de toepasbaarheid van de leken ABCDE en concluderen dat dan dat de "ABCDE" niet hanteer is door kennelijk benodigde medische inzichten en handelingen.
Hierdoor krijg je discussies en verwijten dat ik en anderen kennelijk gevaarlijke handelingen zouden doen en levensgevaarlijke denkwijzen op na zou houden.
Ik heb al vaker gezegd dat ik als leek geen medische handelingen doe in de EHBO. Ik verleen alleen gestructureerde EHBO met de gebruikelijke standaard EHBO handelingen volgens een werkvolgorde (=methodiek) die "toevallig" ABCDE heet.

Het draait zowel bij medische als leken ABCDE om de volgorde van handelen in volgorde van belangrijkheid en dat er onderscheid is tussen de leken ABCDE (niet-medische handelingen) en medische ABCDE.
Niets moet verplicht gevolgd. Zeker geen protocollen. Als je afwijkingen in een situatie krijgt loopt alles vast.
Volgens mij leer je in de LPEV juist flexibel om te gaan met protocollen zodat je aan de omstandigheden aangepaste EHBO kan verlenen.

Beste Achterkamp,

Ik neem met liefde mijn woorden terug zodra je mij kan overtuigen:

Wat maakt jou niet levensgevaarlijk als je op een openbaar forum stelt dat je bij hyperventilatie eerst zelf gaat onderzoeken en behandelen om pas 112 te bellen zodra je ontdekt dat je patient niet beter begint te worden. Een EHBO-er kan eventueel de psychische vorm van hyperventileren zelf behandelen zonder professionele medisch hulp. Echter is deze vorm van hyperventileren een diagnose per exclusionem. Dat zegt dat het pas psychisch is als je met zekerheid alle andere oorzaken hebt uitgesloten. Een leek die van mening is ziektebeelden te bevestigen of uit te sluiten noemen we kwakzalvers. De kans is groot dat jij niet eens weet wat longembolie precies is, een distributieve shock niet zal herkennen, hitte-uitputting afdoet als marginaal probleempje wat zich zelf wel oplost door af te zien van direct medisch hulp in te schakelen.

In een eerdere post gaf ik je al aan dat acuut zieke of levensbedreigend gewonde slachtoffers fysiologisch kunnen hyperventileren. Het lichaam is dan zelf bezig om te proberen zuurstof binnen te krijgen. Jij besluit voor deze kritieke patient dat de ambulance nog even in de schuur kan blijven en kwalijker je gaat behandelen op een manier die haaks staat op het natuurlijke proces van het lichaam van het proces, door dat plastic zakje zorg je dat de patient die bezig is extra zuurstof binnen te krijgen door sneller te gaan ademen juist geen zuurstof meer binnen kan krijgen en als het je al zou lukken om met ademhalingsoefeningen de ademhaling onder controle te krijgen en te vertragen (kansloos in praktijk) bereik je nog steeds een status die in jouw ogen wenselijk hoort te zijn maar voor deze patient de dood kan betekenen.

Jij bent in de stellige overtuiging dat door uitlatingen van artsen andere leken worden weerhouden of ontraden om mee te gaan met jouw gedachtegoed.

Jij en ik weet dat beide niet zeker, dus laten we vragen of alle "gewone" EHBO-ers jouw gedachtegoed aanhangen en op de koop toe nemen dat ze andere mensen in nood de professionele medisch hulp (112/ambulance + MMT) willen onthouden en op de koop toe nemen dat ze onbewust een anders mens vermoorden door iets te behandelen zonder te weten waar ze precies mee bezig zijn.

P.s. Ik heb al meerdere keren een vraag van forumlid Expert gelezen. Hij neemt zijn woorden ongetwijfeld terug zodra jij hem uit kan leggen hoe je de "B" gaat beoordelen en wil gaan behandelen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #406 Gepost op: 6 augustus 2015, 11:12:10
In aanvulling op bovenstaande: Het slachtoffer kan ook voldoende zuurstof aan boord hebben (en dus een goede saturatie) maar door shock dermate 'verzuurd' zijn dat er daarom sprake is van hyperventilatie. De B beoordelen met enkel een saturatiemeter van 30 euro uit de Aldi gaat dus niet op...

Ik heb overigens wel het gevoel dat we het oorspronkelijke onderwerp van het topic een beetje kwijt raken  ;D
Arts  www.alphalog.nl


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #407 Gepost op: 6 augustus 2015, 11:40:23
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365779 date=1438845337
Ik verleen alleen gestructureerde EHBO met de gebruikelijke standaard EHBO handelingen volgens een werkvolgorde (=methodiek) die "toevallig" ABCDE heet.
Volgens mij snap je het zelf nu ook niet meer helemaal


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #408 Gepost op: 6 augustus 2015, 11:44:00
Citaat van: Oma link=msg=1365799 date=1438851203
Beste Achterkamp,

Ik neem met liefde mijn woorden terug zodra je mij kan overtuigen:

Wat maakt jou niet levensgevaarlijk als je op een openbaar forum stelt dat je bij hyperventilatie eerst zelf gaat onderzoeken en behandelen om pas 112 te bellen zodra je ontdekt dat je patient niet beter begint te worden. Een EHBO-er kan eventueel de psychische vorm van hyperventileren zelf behandelen zonder professionele medisch hulp. Echter is deze vorm van hyperventileren een diagnose per exclusionem. Dat zegt dat het pas psychisch is als je met zekerheid alle andere oorzaken hebt uitgesloten. Een leek die van mening is ziektebeelden te bevestigen of uit te sluiten noemen we kwakzalvers. De kans is groot dat jij niet eens weet wat longembolie precies is, een distributieve shock niet zal herkennen, hitte-uitputting afdoet als marginaal probleempje wat zich zelf wel oplost door af te zien van direct medisch hulp in te schakelen.

In een eerdere post gaf ik je al aan dat acuut zieke of levensbedreigend gewonde slachtoffers fysiologisch kunnen hyperventileren. Het lichaam is dan zelf bezig om te proberen zuurstof binnen te krijgen. Jij besluit voor deze kritieke patient dat de ambulance nog even in de schuur kan blijven en kwalijker je gaat behandelen op een manier die haaks staat op het natuurlijke proces van het lichaam van het proces, door dat plastic zakje zorg je dat de patient die bezig is extra zuurstof binnen te krijgen door sneller te gaan ademen juist geen zuurstof meer binnen kan krijgen en als het je al zou lukken om met ademhalingsoefeningen de ademhaling onder controle te krijgen en te vertragen (kansloos in praktijk) bereik je nog steeds een status die in jouw ogen wenselijk hoort te zijn maar voor deze patient de dood kan betekenen.

Jij bent in de stellige overtuiging dat door uitlatingen van artsen andere leken worden weerhouden of ontraden om mee te gaan met jouw gedachtegoed.

Jij en ik weet dat beide niet zeker, dus laten we vragen of alle "gewone" EHBO-ers jouw gedachtegoed aanhangen en op de koop toe nemen dat ze andere mensen in nood de professionele medisch hulp (112/ambulance + MMT) willen onthouden en op de koop toe nemen dat ze onbewust een anders mens vermoorden door iets te behandelen zonder te weten waar ze precies mee bezig zijn.

P.s. Ik heb al meerdere keren een vraag van forumlid Expert gelezen. Hij neemt zijn woorden ongetwijfeld terug zodra jij hem uit kan leggen hoe je de "B" gaat beoordelen en wil gaan behandelen.
Vanuit de gedachtegang dat ik leek ben (niet-medisch geschoold) kan en mag ik geen medische handelingen verrichten. Wel heb ik diverse verschillende EHBO opleidingen gevolgd die qua handelingen ongeveer dezelfde zijn maar in wijze van aanpak, benadering en vooral in inzichten en methodieken enorm verschillen. Daardoor kan ik ook een oordeel geven over verschilllende EHBO opleidngen onderling. Als het gaat om specifieke EHBO handelingen dan komen de EHBO opleidingen wel aardig overseen op details na.

In mijn hulpverleningservaring door de jaren heen heb ik vaak EHBO verleent aan personen met hyperventilatie. Hierbij ging het in vele gevallen waarbij de oorzaken waren gelegen in locale en persoonlijke omstandigheden die de aanleidng vormde tot hyperventilatie.  Het overgrote deel heb ik deze personen wel het dringend advies gegeven z.s.m. naar de huisarts te gaan. In enkele gevallen speelde er meer met betrekking tot de tekens en symptomen en kreeg ik het niet-pluis gevoel waarop ik wel 112 heb gelarmeerd.

EHBO zowel op leken als professioneel niveau, is een speelveld van overwegingen en afwegingen. Niets is zwart of wit. Vaak is het dat je door de waargenomen tekens en symptomen een "niet-pluis" gevoel krijgt. Ik twijfel dan ook niet en ga alarmeren.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #409 Gepost op: 6 augustus 2015, 11:48:45
Citaat van: Achterkamp link=msg=1365804 date=1438854240
Vanuit de gedachtegang dat ik leek ben (niet-medisch geschoold) kan en mag ik geen medische handelingen verrichten. Wel heb ik diverse verschillende EHBO opleidingen gevolgd die qua handelingen ongeveer dezelfde zijn maar in wijze van aanpak, benadering en vooral in inzichten en methodieken enorm verschillen. Daardoor kan ik ook een oordeel geven over verschilllende EHBO opleidngen onderling. Als het gaat om specifieke EHBO handelingen dan komen de EHBO opleidingen wel aardig overseen op details na.

In mijn hulpverleningservaring door de jaren heen heb ik vaak EHBO verleent aan personen met hyperventilatie. Hierbij ging het in vele gevallen waarbij de oorzaken waren gelegen in locale en persoonlijke omstandigheden die de aanleidng vormde tot hyperventilatie.  Het overgrote deel heb ik deze personen wel het dringend advies gegeven z.s.m. naar de huisarts te gaan. In enkele gevallen speelde er meer met betrekking tot de tekens en symptomen en kreeg ik het niet-pluis gevoel waarop ik wel 112 heb gelarmeerd.

EHBO zowel op leken als professioneel niveau, is een speelveld van overwegingen en afwegingen. Niets is zwart of wit. Vaak is het dat je door de waargenomen tekens en symptomen een "niet-pluis" gevoel krijgt. Ik twijfel dan ook niet en ga alarmeren.

Dat maakt je dus levensgevaarlijk.

Wat zijn lokale en persoonlijke omstandigheden die aanleiding vormen tot hyperventilatie, hoge bomen op zanderige ondergrond in Harderwijk en de moeder van patient onlangs overleden?