Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67683 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #420 Gepost op: 6 augustus 2015, 15:50:21
Wat oma zegt is correct. Daarnaast, wat zijn de behandelmogelijkheden van de eerstehulpverlener?
Zoals ik al aankaartte: "eerste hulp verlenen", wat betekent dat voor een eerstehulpverlener?
In de B heb als ambupleeg een redelijk uitgebreid arsenaal, gaande van zuurstof toedienen tot in extremis bij een reanimatiesetting het plaatsen van een tube. Daarnaast heb ik de mogelijkheid tot het toedienen van medicatie, zowel via aërosol als intraveneus. Wat kan en mag je als eerstehulpverlener zelf doen en hoe ga je dat onderbouwen als je onderzoek van de B al niet compleet of fout geïnterpreteerd is?

Even er aan toevoegen dat ik als al ambupleeg veel meer heb aan eerstehulpverleners die enerzijds snel aan de bel trekken en anderzijds levensreddende handelingen stellen in afwachting van onze komst. Specifiek voor de regio waar ik werk, met bijzonder lange aanrijtijden, zowel naar plaats incident als naar een traumacentrum, zijn voorgaande verwachtingen primordiaal om de overlevingskansen van mijn patiënten te verhogen.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #421 Gepost op: 6 augustus 2015, 17:00:59
Met de felle kritiek van artsen en verpleegkundigen op de toepassing van de ABCDE in leken EHBO opleidingen ondermijn je de missies en visies op het gebied van opleiden van het oranje kruis, rode kruis, lpev, fai, nedcert en andere organisaties. Bovendien werpt men daarmee de Nederlandse ehbo nog verder terug in het stenentijdperk.
De uitspraken van sommigen op de afgelopen pagina's zijn funest voor ALLE ehbo opleidingsbedrijven en instructeurs die wel vooruitgang willen en niet graag zien dat door hufterig gedrag en vastgeroeste inzichten de ehbo opleidingsector om zeep wordt geholpen.

Als ambulanceverpleegkundige weet donders goed om te gaan met het lpa en andere dingen, maar ook hoe ik ehbo'ers moet opleiden met de ABCDE zonder enige medische zaken waar de critici onmiddelijk mee gooien. Niet realistisch want het gaat om leken handelingen.
Ik heb geleerd heb dat als je open staat voor nieuwe ontwikkelingen je zaken vanuit een ander perspectief kan bekijken. Deze eigenschappen mis ik bij mijn kritische collega's op dit forum.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #422 Gepost op: 6 augustus 2015, 17:28:07
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1365866 date=1438873259
Met de felle kritiek van artsen en verpleegkundigen op de toepassing van de ABCDE in leken EHBO opleidingen ondermijn je de missies en visies op het gebied van opleiden van het oranje kruis, rode kruis, lpev, fai, nedcert en andere organisaties. Bovendien werpt men daarmee de Nederlandse ehbo nog verder terug in het stenentijdperk.
De uitspraken van sommigen op de afgelopen pagina's zijn funest voor ALLE ehbo opleidingsbedrijven en instructeurs die wel vooruitgang willen en niet graag zien dat door hufterig gedrag en vastgeroeste inzichten de ehbo opleidingsector om zeep wordt geholpen.

Als ambulanceverpleegkundige weet donders goed om te gaan met het lpa en andere dingen, maar ook hoe ik ehbo'ers moet opleiden met de ABCDE zonder enige medische zaken waar de critici onmiddelijk mee gooien. Niet realistisch want het gaat om leken handelingen.
Ik heb geleerd heb dat als je open staat voor nieuwe ontwikkelingen je zaken vanuit een ander perspectief kan bekijken. Deze eigenschappen mis ik bij mijn kritische collega's op dit forum.

Het verbaast mij vooral dat jij je profileert als belangenbehartiger van o.a. Rode Kruis, Oranje Kruis, Nedcert en het recht neemt om namens deze organisaties artsen op dit forum te verwijten dat hun uitlating funest zijn.

Het is mij niet ontgaan dat onder andere instructeurs van Rode Kruis en NedCert de visie van kritische (ambulance)verpleegkundigen en artsen onderstrepen.

Op de LPEV website laat men een persbericht zien  "informatie ministeries misleidend". Dat zijn hele grote woorden.

Een ander LPEV-adept zit hier doodleuk te verkondingen dat de rijksoverheid onjuiste propaganda de wereld in helpt als het gaat om juist gebruik van 112.

Jij bent 1 van de mensen die hier zelf bij heeft gedragen aan deze enorme discussie, ondanks dat je ambulanceverpleegkundige bent heb je stelselmatig iedere inhoudelijke vraag van o.a. een MMT arts ontweken.

Waarom moet een nieuw lid eindelijk eens antwoord geven hoe je de B moet beoordelen terwijl het jou meedere malen is gevraagd. Waarom moeten je collega ambulanceverpleegkundigen terecht aangeven dat COPD of hyperventilatie (in voorbeeld van lid Juffie 30 ademhalingen p/m) gewoon werk is voor de Regionale ambulancevoorziening.

Het zou je sieren als ambulanceverpleegkundige om mensen hier te vertellen dat ongeacht waar ze EHBO diploma hebben gehaald gehaald dat je werkgever een verpleegkundige als centralist heeft die de burger/melder eventueel telefonisch instructies of advies kan geven. In 2015 is het kwestie van 112 bellen je mobiele telefoon in speaker stand zetten en doen wat de centralist van de ambulancemeldkamer je zegt of vraagt.

Jij spreekt daar niet over omdat je hoopt dat EHBO-ers die hopen iets extra te leren geld gaan besteden aan LPEV. Ik kan al die mensen nu al vertellen dat ze de afgelopen 24 uur al meer van mij hebben kunnen leren (gratis en voor niets) dan ze ooit zullen leren bij LPEV. Voorts mogen al die goedwillende EHBO-ers rustig vragen stellen op dit forum omdat er voldoende bereidwillige artsen en (ambulance)verpleegkundigen zijn die met liefde wat extra uitleg geven.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Reactie #423 Gepost op: 6 augustus 2015, 17:38:42
Ik lees hier van een aantal mensen toch absurde reacties en ook worden er forumleden gewoon belachelijk gemaakt.
Ik ken geen EHBO-er die als hij een persoon tegenkomt die het zodanig benauwd heeft dat hij blauw aanloopt eerst een riedeltje abc gaat doen. Natuurlijk belt die eerst 112 en gaat dan kijken wat hij verder voor hulp kan verlenen. Ook bij een sneetje in je vinger hoef je geen abc te doen. Het gaat juist om de vage gevallen, er komt iemand bij je die zegt dat hij zich niet lekker voelt of dat hij een beetje duizelig is. Niet direct iets om 112 voor te bellen. Dan is gestructureerd handelen of een abcde wel handig en dan kom je misschien tot de ontdekking bij de B dat iemand een ademfrekwentie van 30 heeft en dat er wellicht beter een ambulance gebeld kan worden.


helm

  • Gast
Reactie #424 Gepost op: 6 augustus 2015, 17:41:59
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1365866 date=1438873259
Met de felle kritiek van artsen en verpleegkundigen op de toepassing van de ABCDE in leken EHBO opleidingen ondermijn je de missies en visies op het gebied van opleiden van het oranje kruis, rode kruis, lpev, fai, nedcert en andere organisaties.

Jij hebt geen bevoegdheid om namens NedCert te reageren. Je hebt geen enkele binding met NedCert.

Citaat van: Oma link=msg=1365874 date=1438874887
Het verbaast mij vooral dat jij je profileert als belangenbehartiger van o.a. Rode Kruis, Oranje Kruis, Nedcert en het recht neemt om namens deze organisaties artsen op dit forum te verwijten dat hun uitlating funest zijn.

Je was mij net voor.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #425 Gepost op: 6 augustus 2015, 17:47:10
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1365866 date=1438873259
Met de felle kritiek van artsen en verpleegkundigen op de toepassing van de ABCDE in leken EHBO opleidingen ondermijn je de missies en visies op het gebied van opleiden van het oranje kruis, rode kruis, lpev, fai, nedcert en andere organisaties. Bovendien werpt men daarmee de Nederlandse ehbo nog verder terug in het stenentijdperk.
De uitspraken van sommigen op de afgelopen pagina's zijn funest voor ALLE ehbo opleidingsbedrijven en instructeurs die wel vooruitgang willen en niet graag zien dat door hufterig gedrag en vastgeroeste inzichten de ehbo opleidingsector om zeep wordt geholpen.

Als ambulanceverpleegkundige weet donders goed om te gaan met het lpa en andere dingen, maar ook hoe ik ehbo'ers moet opleiden met de ABCDE zonder enige medische zaken waar de critici onmiddelijk mee gooien. Niet realistisch want het gaat om leken handelingen.
Ik heb geleerd heb dat als je open staat voor nieuwe ontwikkelingen je zaken vanuit een ander perspectief kan bekijken. Deze eigenschappen mis ik bij mijn kritische collega's op dit forum.
Ik denk dat onze felle kritiek jouw commerciële missie ondermijnt en daar jouw financiële schoentje wringt. Wat het stenen tijdperk betreft: vertel ons eens wat er zo modern is je patiënten potentieel tekort te doen?

Het feit dat eenvoudige vragen al 22 pagina's niet beantwoord dan wel ontweken worden is pas funest en vind ik getuigen van hufterig gedrag tegenover kritische collegae.

Kom mij niet vertellen wat openstaan voor nieuwe inzichten inhoudt, je hebt volgens mij geen enkel benul. Tenminste, als ik je betoog zo lees geef je daar in ieder geval weinig blijk van. Als je ons vastgeroest noemt, wat moet jouw manier van denken dan voorstellen? Ik noem dat gebetonneerd. Verschil met jou is dat een toefje kruipolie ons wel terug op gang helpt.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #426 Gepost op: 6 augustus 2015, 18:01:56
Ik vermaak mij nu al een tijdje met deze topic. Misverstanden, een wedstrijdje ver-plassen, neerkijken op iedereen die niet in één zin twintig medische termen neer kan zetten.......
citaatje van OMA:

Jij spreekt daar niet over omdat je hoopt dat EHBO-ers die hopen iets extra te leren geld gaan besteden aan LPEV. Ik kan al die mensen nu al vertellen dat ze de afgelopen 24 uur al meer van mij hebben kunnen leren (gratis en voor niets) dan ze ooit zullen leren bij LPEV.

 jouw "B" verhaal getuigt van kennis en ervaring, maar slaat de plank volledig mis. Als jij vindt dat EHBO-ers hiervan iets leren, begeef je jezelf op hetzelfde gladde ijs als diegenen die gevorderde EHBO zien als een opstapje naar- of een proeven aan verpleegkundige handelingen.

Ik denk dat niemand  zijn of haar stellingen nu meer uitkomt, vragen worden toch niet  beantwoord en sommigen hebben nu wel genoeg ruimte gehad om hun superioriteitsgevoel te etaleren.
problemen los je op door er wat aan te doen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #427 Gepost op: 6 augustus 2015, 18:15:34
Citaat van: baksteen link=msg=1365887 date=1438876916
Ik vermaak mij nu al een tijdje met deze topic. Misverstanden, een wedstrijdje ver-plassen, neerkijken op iedereen die niet in één zin twintig medische termen neer kan zetten.......
citaatje van OMA:

Jij spreekt daar niet over omdat je hoopt dat EHBO-ers die hopen iets extra te leren geld gaan besteden aan LPEV. Ik kan al die mensen nu al vertellen dat ze de afgelopen 24 uur al meer van mij hebben kunnen leren (gratis en voor niets) dan ze ooit zullen leren bij LPEV.

 jouw "B" verhaal getuigt van kennis en ervaring, maar slaat de plank volledig mis. Als jij vindt dat EHBO-ers hiervan iets leren, begeef je jezelf op hetzelfde gladde ijs als diegenen die gevorderde EHBO zien als een opstapje naar- of een proeven aan verpleegkundige handelingen.

Ik denk dat niemand  zijn of haar stellingen nu meer uitkomt, vragen worden toch niet  beantwoord en sommigen hebben nu wel genoeg ruimte gehad om hun superioriteitsgevoel te etaleren.

De naam Oma zegt al dat ik te oud ben tijd te verspillen aan mensen die tekst uit context rukken.

Ik heb de beoordeling van de B in normale bewoordingen geschreven aangezien de LPEV mensen bij herhaling deze vraag negeerden, voorts staat erbij dat het ter illustratie is voor alle meelezende EHBO-ers om zelf te kunnen bepalen hoe (on)realistisch het is dat zij zonder medische achtergrond in staat zijn om het zelfstandig uit te voeren.

In een latere post schrijf ik dat EHBO-ers die verdieping zoeken van mij de afgelopen 24 uur al meer hebben kunnen leren. Ik schrijf nergens dat ik ze hier even geleerd heb hoe ze de B moeten beoordelen. Wat mogelijk leerzaam kan zijn is dat hyperventalitie geen ziekte is maar een symptoom, dat de psychische oorzaak van hyperventilatie pas een diagnose mag zijn zodra je in staat bent om alle andere oorzaken uit te sluiten, etc.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #428 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:07:12
Laat ik een ding heel erg duidelijk maken. Ik ben niet de vertegenwoordiger van welke genoemde organisatie dan ook en spreek dus ook niet namens hen. Oma insinueert dat wel wat vervolgens weer een eigen leven gaat leiden. Zo gaat dat ook met vele andere uitspraken van mij die volledig worden verbasterd en zodanig dat ik mij kennelijk moet verantwoorden voor niet-gedane verbasterde uitspraken en rare gedachtekronkels over theoretische onvolledige casuistieken.
Ik verzorg als instructeur voor vele ehbo organisaties cursussen, rk, ok,lpev ed. en voor opleidingen krijg ik een vergoeding net als alle andere ehbo instructeurs die krijgen van hun opdrachtgever. Maw als mijn opdrachtgever wil dat ik een ehbo opleiding van die en die organisatie wil verzorgen, prima. Het is of afgunst of gewoon zieken om mij als lpev instructeur dingen aan te rekenen of toe te schrijven dan dat zij in werkelijkheid zijn.
Dat maakt mij dus helemaal niet bijzonder. Ik word kennelijk aangevallen op het feit dat ik OOK lpev instructeur ben gezien de felheid.
Lang leve bashing en intolerante gedragingen van mijn collega's!


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #429 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:49:52
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1365866 date=1438873259
Met de felle kritiek van artsen en verpleegkundigen op de toepassing van de ABCDE in leken EHBO opleidingen ondermijn je de missies en visies op het gebied van opleiden van het oranje kruis, rode kruis, lpev, fai, nedcert en andere organisaties. Bovendien werpt men daarmee de Nederlandse ehbo nog verder terug in het stenentijdperk.
De uitspraken van sommigen op de afgelopen pagina's zijn funest voor ALLE ehbo opleidingsbedrijven en instructeurs die wel vooruitgang willen en niet graag zien dat door hufterig gedrag en vastgeroeste inzichten de ehbo opleidingsector om zeep wordt geholpen.

Als ambulanceverpleegkundige weet donders goed om te gaan met het lpa en andere dingen, maar ook hoe ik ehbo'ers moet opleiden met de ABCDE zonder enige medische zaken waar de critici onmiddelijk mee gooien. Niet realistisch want het gaat om leken handelingen.
Ik heb geleerd heb dat als je open staat voor nieuwe ontwikkelingen je zaken vanuit een ander perspectief kan bekijken. Deze eigenschappen mis ik bij mijn kritische collega's op dit forum.

Beste LPEV instructeur,
Wat schiet je toch door in je reacties, en wat zijn ze toch weinig inhoudelijk.

Met mijn mening ondermijn ik helemaal geen missies of visies. Deze organisaties liggen echt geen minuut wakker hoor van mijn mening. Ik ga ze ook niet opbellen en verbieden deze lessen te geven. Ik ga niet voor de deur liggen om de cursisten tegen te houden als ze het leslokaal willen betreden. Dat blijft gewoon business as usual. Ik plaats  wel op dit forum mijn kanttekeningen bij het aanleren van de ABCDE methodiek aan leken hulpverleners. Ik geef de trainingen zelf ook, zoals ik had aangegeven, en heb geconstateerd dat de ABCDE methodiek voor de meeste leken hulpverleners niet hanteerbaar is. Ik weet dus ook echt uit ervaring waar ik over praat en sta hier niet alleen maar mijn eigen ambulance territorium af te pissen. Dat dit bij jou lijd tot enorme frustraties zegt meer over jou.

Vervolgens begin je te roeptoeteren dat we de Nederlandse EHBO terugbrengen naar het stenen tijdperk, dat deze kritiek funest is voor alle EHBO bedrijven en dat door hufterig gedrag en vastgeroeste inzichten de EHBO opleidingssector om zeep wordt geholpen. Allemaal buitenproportionele opmerkingen, niet realistisch en voortkomend uit een enorme frustratie van jou zijde.

Het tegendeel is echter waar. Ik denk dat het moment daar is dat de leken hulpverlener die ook evenementen hulpverlening bied zeker verder geholpen moet gaan worden naar een modernere wijze van werken. Ik vind alleen niet dat de ABCDE methode waar men zich erg op blindstaart de juiste is. De kracht van het verbeteren van leken hulpverleners ligt veel meer in het uitbreiden van de kennis rondom ziektes en gezondheidsproblemen dan de ABCDE methodiek. Zoals Golly aangaf is het zeer waardevol om een leken hulpverlener uit te leggen dat een (gewone) hyperventilatie niet altijd een (gewone) hyperventilatie blijkt te zijn en men hier bedacht op moet wezen. Dit is een voorbeeld, maar zo zijn er veel meer te bedenken. Veel effectiever dan het aanleren van een niet hanteerbare ABCDE methodiek. Overigens zoek je met een term als hufterig gedrag ook wel de grens op van het betamelijke.

Ik heb ook geleerd dat je open moet staan voor nieuwe ontwikkelingen. Maar niet elke nieuwe ontwikkeling is een goede ontwikkeling en hoef ik te omarmen. Daarin maak ik mijn eigen afwegingen. Daarnaast kan ik zeker uit een ander perspectief kijken. Ik ben ook begonnen trainingen te geven vanuit het perspectief laten we kijken of dit werkt. Echter geconcludeerd dat het (en ik val in herhaling) niet hanteerbaar is voor leken hulpverleners. Over mijn eigenschappen weet jij helemaal niks. Immers ken je mij niet. Ook daarmee schiet je weer uit de bocht.

Als je nou serieus genomen wilt worden. En ik denk te merken aan jouw reacties dat je dat graag zou willen. Ga dan niet staan te roeptoeteren maar reageer inhoudelijk. Wie weet komen we met z'n allen tot mooie inzichten.