Het grootste gevaar ligt in het routinematig met een trucje handelen. Zonder nadenken mis je alles, ook buiten de ehbo in het dagelijkse leven. Alleen met trucjes werken en niet nadenken is zo gevaarlijk, kijk maar in het verkeer.Het voordeel van weten hoe en wanneer je moet handelen ligt geankerd in de ABCDE. Het rode kruis besteed relatief in tijd gezien beduidend minder in het onder de knie krijgen van de ABCDE dan lpev. Uitspraken als ABC stabiel worden niet aangeleerd in lpev. Deze uitspraken zijn van mensen die de ABCDE niet goed onder de knie hebben, of door een te korte theoretische kennismaking met de ABCDE of door onvoldoende opleidingstijd.
Is het veelvuldig gebruik van de abcde geen routine?
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al, zonder nadenken mis je alles. Dan maakt het niet uit of je de "oude" manier gebruikt of de ABCDE, het loopt gegarandeerd mis.
De uitspraak ABC stabiel is ons ook niet aangeleerd, dat heeft niks te maken met de opleiding maar met de persoon. Ik gok dat als deze mensen een cursus volgen bij lpev dat ze nog steeds blijven zeggen: ABC-stabiel.
Ik vind het erg bijzonder dat je als laatste opnoemt: "mensen die de ABCDE niet goed onder de knie hebben, of door een te korte theoretische kennismaking met de ABCDE of door onvoldoende opleidingstijd.". Zoals al vele hier hebben aangegeven, in de ehbo heb je al onvoldoende theoretische kennis voor de ABCDE.
Ook ik ben het hier mee eens en gebruik de methode daarom ook niet, omdat het naar m.i. weinig toevoegt aan hoe ik een slachtoffer help. Op het moment dat ik het idee heb dat ik er bekwaam genoeg voor ben na voldoende opleiding ga ik het misschien gebruiken, maar nog steeds niet in EHBO-setting om gelijkheid te houden tussen ehbo-ers