Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 68915 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #450 Gepost op: 10 augustus 2015, 21:56:56
Ik stel voor dat lpev instructeur de ABCDE methode even loslaat op zijn vermogen tot logisch redeneren en dan al prioriterend adequate antwoorden produceert op de prangende vragen die nog steeds open liggen... :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #451 Gepost op: 11 augustus 2015, 08:34:46
Citaat van: Expert link=msg=1366483 date=1439216153
En wat mis jij met deze methode nu niet aan letsels en aan stoornissen, die je anders wel zou missen?

Oma heeft je al onder uit de pan gegeven over het feit dat je zelf de afweging maakt, of er bij hyperventilatie wel of geen deskundige hulp geďndiceerd is. Dat is je eigen tekst en ik noem dat aanklooien!
Juist door een volgorde van belangrijkheid aan te houden -de ABCDE- is de kans klein dat je (onderliggende) stoornissen en letsels mist. Wat je wel zou missen is een vage, te algemene vraag. Dat kan niemand voorspellen.

Zonder structuur van handelen mis je gegarandeerd altijd wat en vergeet je iets te doen of te controleren. Anders zouden ook de professionals niet volgens de ABCDE methodiek werken. Als je ook nog eens je GBV gebruikt en je handelingen aanpast aan de omstandigheden kan je dus nooit "aanklooien". Of anders gezegd, je klooit pas aan als je niet gestructureerd werkt of handelt waardoor je echt een grote kans hebt dat je zaken mist of handelingen niet uitvoert. Waarom is zoiets vergelijkbaar als een Plan van Aanpak (PvA) uitgevonden denk je.

Overwegingen in de EHBO maak ik mede op basis van mijn GBV en mijn kennis en ervaring als EHBO-er. Bij elk vermoeden van een ernstig probleem ga ik alarmeren, en bij niet-acute zaken stuur ik door naar de huisarts.
Ik ken zat mensen die regelmatig in hyperventilatie vallen en geen acute aandoeningen hebben. Dat betekent wel dat je elke keer alert moet zijn op andere tekens en symptomen die wel kunnen duiden op (andere) acute aandoeningen, GBV dus.
Als iedereen bij hyperventilatie direct gaat alarmeren zonder GBV te gebruiken dan kan je het aantal ambulances in Nederland wel verdubbelen.

De ABCDE voor leken is iets waar je zowel als EHBO-er als professional voor open moet staan. Duidelijk is dat niet iedereen er open voor staat of open voor wil staan. Jammer, het gaat alleen maar om structuur aan te brengen in de EHBO. Dat is het kernpunt van de ABCDE. Niets meer, niets minder.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #452 Gepost op: 11 augustus 2015, 08:53:59
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366594 date=1439274886
Juist door een volgorde van belangrijkheid aan te houden -de ABCDE- is de kans klein dat je (onderliggende) stoornissen en letsels mist. Wat je wel zou missen is een vage, te algemene vraag. Dat kan niemand voorspellen.

Probeer eens een casus te bedenken waarbij je als EHBO-er zonder gebruik van ABCDE een levensbedreigende stoornis zou missen. Ik heb dat mijn hersens al op lopen pijnigen, maar het is mij niet gelukt.

helm

• Gast
Reactie #453 Gepost op: 11 augustus 2015, 08:58:42
Citaat van: RAdeR link=msg=1366598 date=1439276039
Probeer eens een casus te bedenken waarbij je als EHBO-er zonder gebruik van ABCDE een levensbedreigende stoornis zou missen. Ik heb dat mijn hersens al op lopen pijnigen, maar het is mij niet gelukt.

Deze:
Citaat van: René van der Helm link=msg=1366422 date=1439189222
Wat ik weet van de "oude" EHBO is dat er uitgegaan wordt van een letsel. Dus in de trant van "wat te doen bij ..."
Met ABCDE kijk je eerst even of het slachtoffer al dan niet ademt.
Hiermee voorkom je dat een EHBO-er bij een bewusteloze een beenwond gaat verbinden terwijl er mogelijk geen ademhaling is.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #454 Gepost op: 11 augustus 2015, 10:43:05
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366594 date=1439274886

Zonder structuur van handelen mis je gegarandeerd altijd wat en vergeet je iets te doen of te controleren. Anders zouden ook de professionals niet volgens de ABCDE methodiek werken. Als je ook nog eens je GBV gebruikt en je handelingen aanpast aan de omstandigheden kan je dus nooit "aanklooien". Of anders gezegd, je klooit pas aan als je niet gestructureerd werkt of handelt waardoor je echt een grote kans hebt dat je zaken mist of handelingen niet uitvoert. Waarom is zoiets vergelijkbaar als een Plan van Aanpak (PvA) uitgevonden denk je.

Overwegingen in de EHBO maak ik mede op basis van mijn GBV en mijn kennis en ervaring als EHBO-er. Bij elk vermoeden van een ernstig probleem ga ik alarmeren, en bij niet-acute zaken stuur ik door naar de huisarts.  Ik ken zat mensen die regelmatig in hyperventilatie vallen en geen acute aandoeningen hebben. Dat betekent wel dat je elke keer alert moet zijn op andere tekens en symptomen die wel kunnen duiden op (andere) acute aandoeningen, GBV dus.  Als iedereen bij hyperventilatie direct gaat alarmeren zonder GBV te gebruiken dan kan je het aantal ambulances in Nederland wel verdubbelen.

De ABCDE voor leken is iets waar je zowel als EHBO-er als professional voor open moet staan. Duidelijk is dat niet iedereen er open voor staat of open voor wil staan. Jammer, het gaat alleen maar om structuur aan te brengen in de EHBO. Dat is het kernpunt van de ABCDE. Niets meer, niets minder.

Ik begrijp heel goed dat structuur in je benadering van groot belang is, dus dat onderschrijf ik wel. Echter.., diverse forumleden hebben jou gevraagd dan eens uit te leggen hoe je bijvoorbeeld als EHBO'er met deze methodiek de Breathing structureel beoordeeld. Daar is nooit een inhoudelijk antwoord op gegeven door jou. Dat voedt mijn twijfel over jouw bijdrage in deze discussie.

Citaat van: Achterkamp link=msg=1366459 date=1439206047

Ik en andere voorstanders van de leken ABCDE hanteren juist de ABCDE (zonder medische handelingen) om niets aan letsels en stoornissen te missen.

Door de structuur te gebruiken is de kans inderdaad klein dat je bepaalde letsels mist. Maar als ik verzoek om je eigen antwoord inhoudelijk toe te lichten noem jij het ineens een 'vage' en "te algemene vraag". Doordat in je antwoord als 'vaag' en "te algemeen" te bestempelen geef je eigenlijk aan dat je niet beschikt over een denkraam. Ik doe echt moeite om te ontdekken of je nou werkelijk spreekt vanuit een doordacht concept. Dat is de achterliggende gedachte van mijn vraag aan jou. Tot dusver zijn je reacties slecht onderbouwd en weinig doorwrocht. Je gebruikt een argument en projecteert dat op het geheel.

Daarmee betwijfel ik serieus of je nou over structuur kunt spreken, wanneer jij het hebt over het toepassen deze methodiek binnen de EHBO. Het hoeft niet te betekenen dat een systeem wat professioneel wordt toegepast, automatisch ook op een ander niveau werkt. Dat is een verkeerde aanname en deze extrapolatie toont een groot gebrek aan GVB en dat is vervolgens het fundament van gerommel in de marge. Aanklooien dus.

De ABCD methodiek is bedoeld voor professionele hulpverleners in de traumazorg. ABCD berust op omgekeerde bewijslast. Je toont niet aan wat er wel is, je sluit uit dat er een aantal direct levensbedreigende- en potienteel levensbedreigende letsels stuk voor stuk worden uitgesloten en indien aanwezig onmiddelijk worden gecorrigeerd. Daar is niks vaags aan. Dat is wat ik "back to basic" noem. Gewoon handen en voetenwerk, met mijn eigen gezonde verstand. Door deze systematiek toe te passen wordt het geheel juist wel voorspelbaar in tegenstelling tot wat jij beweert. Dat is wat ik onder structuur versta.

En op die manier lever ik zorg aan mensen in de meest slechte omstandigheden, hoogstwaarschijnlijk in de meest kritische periode in hun leven. Dat is rauwe geneeskunde en dat is heel erg "back to basic".

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #455 Gepost op: 11 augustus 2015, 10:47:20
Waar ik in een ander topic nog op mijn kop kreeg vanwege ongenuanceerde uitspraken over het palperen van een CWK door leken EHBO'ers waar ik niet achter stond, is de nuance in dit topic bij vele geheel verdwenen.

Grappig dat er mensen 23 pagina's lang om de hete brij heen draaien als hun een aantal vrij simpele vragen worden gesteld, die gezien het niveau dat zij beweren te beheersen in een minuutje beantwoord zouden moeten kunnen worden.

Ik denk echter dat dit een voor altijd onbesliste strijd zal blijven tussen de professionals, die dag in dag uit acute zorg leveren, die menig gered leven op hun naam hebben staan en -soms ongenuanceerd- recht van spreken hebben gezien zij een veelvoud van het aantal patiënten zien dan de gemiddelde EHBO'er

Aan de andere kant de uiterst gemotiveerde EHBO'er, die er van oorsprong hobbymatig, tijd en geld in investeert om een bijdrage te kunnen leveren in de acute zorg, en in eigen tijd, zo goed als ze kunnen proberen mensen te helpen.

Ik denk dat deze discussie geen winnaar kent en zal gaan kennen, maar dat de "leken" wel moeten beseffen dat mensen als bijvoorbeeld Expert simpelweg om hun ervaring, staat van dienst en CV wel een hele zware stem hebben hierin. De leken onder ons werken in verhouding veel minder met de profs samen dan andersom. Voor de profs is dit hun full time job, dus die hebben veel meer contact met EHBO'ers dan de EHBO'er, die dit vaak 'erbij' doen met de professional

Ambubroeder

• Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • Be the change you want to see
Reactie #456 Gepost op: 11 augustus 2015, 10:49:30
Citaat van: Expert link=msg=1366607 date=1439282585
Ik begrijp heel goed dat structuur in je benadering van groot belang is, dus dat onderschrijf ik wel. Echter.., diverse forumleden hebben jou gevraagd dan eens uit te leggen hoe je bijvoorbeeld als EHBO'er met deze methodiek de Breathing structureel beoordeeld. Daar is nooit een inhoudelijk antwoord op gegeven door jou. Dat voedt mijn twijfel over jouw bijdrage in deze discussie.

Door de structuur te gebruiken is de kans inderdaad klein dat je bepaalde letsels mist. Maar als ik verzoek om je eigen antwoord inhoudelijk toe te lichten noem jij het ineens een 'vage' en "te algemene vraag". Doordat in je antwoord als 'vaag' en "te algemeen" te bestempelen geef je eigenlijk aan dat je niet beschikt over een denkraam. Ik doe echt moeite om te ontdekken of je nou werkelijk spreekt vanuit een doordacht concept. Dat is de achterliggende gedachte van mijn vraag aan jou. Tot dusver zijn je reacties slecht onderbouwd en weinig doorwrocht. Je gebruikt een argument en projecteert dat op het geheel.

Daarmee betwijfel ik serieus of je nou over structuur kunt spreken, wanneer jij het hebt over het toepassen deze methodiek binnen de EHBO. Het hoeft niet te betekenen dat een systeem wat professioneel wordt toegepast, automatisch ook op een ander niveau werkt. Dat is een verkeerde aanname en deze extrapolatie toont een groot gebrek aan GVB en dat is vervolgens het fundament van gerommel in de marge. Aanklooien dus.

De ABCD methodiek is bedoeld voor professionele hulpverleners in de traumazorg. ABCD berust op omgekeerde bewijslast. Je toont niet aan wat er wel is, je sluit uit dat er een aantal direct levensbedreigende- en potienteel levensbedreigende letsels stuk voor stuk worden uitgesloten en indien aanwezig onmiddelijk worden gecorrigeerd. Daar is niks vaags aan. Dat is wat ik "back to basic" noem. Gewoon handen en voetenwerk, met mijn eigen gezonde verstand. Door deze systematiek toe te passen wordt het geheel juist wel voorspelbaar in tegenstelling tot wat jij beweert. Dat is wat ik onder structuur versta.

En op die manier lever ik zorg aan mensen in de meest slechte omstandigheden, hoogstwaarschijnlijk in de meest kritische periode in hun leven. Dat is rauwe geneeskunde en dat is heel erg "back to basic".

Precies wat ik bedoel en geen speld tussen te krijgen. En daaraan toegevoegd. ABCD sluit allerlei zaken uit, daarna berust het op kennis en ervaring van pathologie etc. om tot conclusies te kunnen komen

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #457 Gepost op: 11 augustus 2015, 12:29:21
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1366512 date=1439228605

@owning31 en anderen die zich aangesproken voelen: ehbo is een dynamisch proces, geen enkele inzet, omstandigheden, stoornis en letsel is dezelfde. Juist de ABCDE geeft je een krachte leidraad om gestructureerd te handelen. Aan de ABCDE die door lpev en andere wordt onderwezen is niets medisch aan. Al die handelingen die je bij het ok en rk geleerd heb kom je ook tegen in LPEV, maar dan allemaal keurig gerangschikt in de ABCDE. Het is klinklare onzin en dat zeg ik ook vanuit mijn avpk achtergrond dat de ABCDE niet geschikt zou zijn voor leken. Ten onrechte eilandje verdedigen want wereldwijd is de ABCDE voor leken allang geaccepteerd.

Alleen in Nederland vechten nog enkele Don Quichots nog tegen de leken ABCDE molen. Dat hoort bij elk vernieuwingsproces. Ik vindt het alleen jammer vele ehbo-ers nu het gevoel hebben dat de ABCDE voor leken niet mogelijk terwijl er juist een wereld open gaat als je de ABCDE goed weet te hanteren. Regelmatig hoor ik cursisten zeggen dat zij dit veel eerder hadden moeten doen. Ontwikkelingen ook in de ehbo hou je niet tegen.

Wie zegt dat ik en andere kritische discussiepartners 'vechten' tegen nieuwe ontwikkelingen. Wat is dat voor onzin? Ik stel kritische vragen tijdens een discussie op een Hulpverleningsforum. Daar is het forum voor bedoeld! Kritische vragen waarop jij geen antwoord geeft.

Ik vind (is zonder t) dat jouw achtergrond er niet zoveel toe doet. De hoeveelheid taalfouten, in combinatie met het erbarmelijk Nederlands dat je schrijft, wekken weinig vertrouwen in jouw achtergrond. Je gebruikt oneigenlijke argumenten en je taalgebruik is wollig. "EHBO is een dynamisch proces" en "juist de ABCD geeft je een krachtige leidraad om gestructureerd te handelen". "Leken ABCD molen?" Waar heb je het in hemelsnaam over? Als je dat opschrijft kom je echt van een andere planeet en loop je stage op aarde.

beantsje

• Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
Reactie #458 Gepost op: 11 augustus 2015, 16:35:23
Hoewel het topic eerst ging over het extra diploma Georganiseerde Eerste Hulp, lijkt het nu een beetje te verzanden in een ABCDE-discussie.
Ik snap de ophef niet, het is toch allemaal geen raketwetenschap? Slechts een methodiek. Inhoudelijk zit er niets nieuws in. En toch zie ik hier reacties of hiermee de EHBO'er een potentiele moordenaar wordt.

Natuurlijk moet je voor elk punt wčl je beperkingen weten.  De A en de B lukt nog wel ongeveer, maar aangezien wij als EHBO'ers geen pols voelen of bloeddruk meten, kan je daar vaak niet zoveel over zeggen. Maar het melden van shockverschijnselen of ernstige bloedingen kan natuurlijk wčl. Wat de D betreft, doen we geen pijnprikkel meer en is het begrip 'verminderd bewustzijn' uit de leerstof dus AVPU kan je ook niet hanteren. Maar natuurlijk merk je het op, als een so bijvoorbeeld vreemd praat of suf is.
Ik denk/hoop dat de professionele hulpverlener wel uitgaat van de beperkingen in vaardigheden en kennis die een standaard EHBO'er heeft, en de informatie die hij krijgt, op juiste waarde weet in te schatten. En ik hoop dat de al te enthousiaste EHBO'er zich niet te buiten gaat aan het verrichten van handelingen die niet (meer) in zijn 'standaardpakket' zitten, zoals die pijnprikkel, en vooral niet probeert indruk te maken met allerlei vaktermen, maar gewoon helder en systematisch overdraagt wat hij waarneemt.

Even terugkerend naar het oorspronkelijke onderwerp: eerlijk gezegd ben ik blij met een aanvullende opleiding. De laatste decennia is onder het mom van laagdrempeligheid de EHBO aardig uitgekleed. En ik zou graag  wat meer verdieping willen.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #459 Gepost op: 11 augustus 2015, 16:51:17
Citaat van: beantsje link=msg=1366689 date=1439303723
Hoewel het topic eerst ging over het extra diploma Georganiseerde Eerste Hulp, lijkt het nu een beetje te verzanden in een ABCDE-discussie.
Ik snap de ophef niet, het is toch allemaal geen raketwetenschap? Slechts een methodiek. Inhoudelijk zit er niets nieuws in. En toch zie ik hier reacties of hiermee de EHBO'er een potentiele moordenaar wordt.

Nee het is zeker geen raketwetenschap, als je raketten wilt bouwen moet je de cursus volgen die ik een pagina of 5 terug heb aangeboden  ;)

Ik denk echter wel dat de wetenschap achter ABCDE van een vergelijkbaar niveau is als bij raketten. Een medicus kan jou prima in een paar avonden vertellen hoe ABCDE werkt. Net zoals ze je bij de NASA prima in een dag uitleggen hoe een maanlander werkt (ik kan de rondleiding aanraden mocht je ooit eens in Houston zijn, kaartjes Online kopen is goedkoper) . Je bent het hopelijk wel met me eens dat na de uitleg van NASA je niet hoeft te verwachten zelf een raket te kunnen bouwen, ook al hebben de wetenschappers en ingenieurs het je zo begrijpelijk uitgelegd. Waarom verwachten EHBO'ers dan wel dat een medisch ding dat even veel wetenschappelijke achtergrond, diepgang, valkuilen, uitdagingen, nuances etc. heeft wel even aangepast kan worden aan hun niveau en dan nog steeds effectief werkt.