Hoewel het topic eerst ging over het extra diploma Georganiseerde Eerste Hulp, lijkt het nu een beetje te verzanden in een ABCDE-discussie. Ik snap de ophef niet, het is toch allemaal geen raketwetenschap? Slechts een methodiek. Inhoudelijk zit er niets nieuws in. En toch zie ik hier reacties of hiermee de EHBO'er een potentiele moordenaar wordt.
Even terugkerend naar het oorspronkelijke onderwerp: eerlijk gezegd ben ik blij met een aanvullende opleiding. De laatste decennia is onder het mom van laagdrempeligheid de EHBO aardig uitgekleed. En ik zou graag wat meer verdieping willen.
Er is helemaal geen sprake van ophef. Dit is een hulpverleningsforum, waar een topic op ieder niveau, tussen professionele hulpverleners en leken wordt bediscussieerd. Dat is niet alleen de charme van het forum, maar ook de kracht, want soms kom je tot verrassende inzichten. Het is zeker geen raketwetenschap. Sterker, het is helemaal geen wetenschap. Wetenschap gaat namelijk over bewijs. En als er niets niet is aangaande dit onderwerp, dan is het bewijs. Dus.., daar kunnen we het over eens zijn en het heeft derhalve geen zin dit als argument te poneren.
Ik deel je mening niet, dat het 'slechts' een methodiek is. Nogmaals.., er is geen bewijs, maar het is wel een beproefde methode om een traumaslachtoffer snel en gestructureerd in kaart te brengen en prioriteiten te stellen ten aanzien direct levensbedreigend letsel. Dat vraagt diepgaande medische kennis, ervaring, verantwoordelijkheden en vergaande bevoegdheden. Om een EHBO'er als potentiële moordenaar te betichten zijn grote woorden. Waar het om gaat is dat de ABCD methode als systematiek binnen de gevorderde EHBO zorgt voor afleiding van je werkelijke taak in een acute situatie, wanneer het gaat om serieus letsel. Ik ben van mening dat die afleiding niet ongevaarlijk is.
Tegen verdieping van kennis binnen de EHBO heb ik geen enkel bezwaar. Ik waardeer het zéér als mensen hun kennis willen verrijken. Echter.., het is daarbij van groot belang wel je eigen grenzen te bewaken. Daar heeft een medemens in nood baad bij. Probeer daarbij vooral 'waardevol' te zijn. Of zoals Albert Einstein zei;
"Try not to become a man of success, but rather a man of value".