De ABCDE afleidend te noemen is niet juist. De Ehbo handelingen die in elk ehbo boekje staan worden ingedeeld in de "hoofd" protocollen Veiligheid, Benadering, ABCDE, Overige letsels en Vervoer / Overdracht.
Dat werkt zelfs voor de meest simpele mind verhelderend.
LPEV is veruit voortvarend met de ABCDE ten opzichte van het oranje kruis en rode kruis.
Wat is daar naar zo vooruitstrevend aan? Kennelijk heeft men de behoefte aansluiting te vinden bij een medische doctrine. Afwijzing daarvan beschrijf je in je eerdere poging zelfs als zijnde "beroepsmatig vastgeroest". Dat is stoere taal. Enig idee met wie je het genoegen hebt? Vastgeroest of niet, ik zie het nut van de ABCD doctrine niet binnen de EHBO.
ABCD heeft te maken met "Do no further harm" en "Treat first, what kills first". Do no further harm, très bien. Maar Treat first what kills first? "Treat" refereert niet alleen aan het vrijhouden van een ademweg, neen..., het refereert aan het systematisch benaderen
en behandelen van een ongevalsslachtoffer.
Behandelen dus. Je kunt me heel veel wijs maken, maar behandelen doen EHBO'ers niet. EHBO'ers zijn leken. Leken die in de nabijheid van een ongeval of medische onwelwording Eerste Hulp verlenen in afwachting van deskundige hulp. Dat is heel erg belangrijk! Deze deskundige hulp is crescendo georganiseerd. De mogelijkheden om iemand te behandelen dus ook.
Er zijn maar een paar handelingen die een Eerste Hulpverlener écht moet begrijpen, al het overige is balast. En dat leidt af met als levensgroot risico dat je het overzicht kwijt raakt. Want tegelijkertijd stel ik vast dat zelfs professionals soms de grootste moeite hebben met het juist hanteren van de volgorde, maar ook dáár af te wijken van de doctrine als dat goed gemotiveerd kan worden. Dat is mijn waarneming wanneer ik artsen en (ambulance)verpleegkundigen opleid.