Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 68782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #80 Gepost op: 6 juli 2015, 18:19:38
Beste Meneer LPVE instructeur,

Voor alsnog heeft u mij (als leek) niet uit kunnen / willen leggen hoe ik als EHBO-er (en dus leek) een prof. HV-er uberhaupt zou kunnen beïnvloeden in zijn werkwijze van vaststellen van de ernst van de situatie waarin het SLACHTOFFER (ik mag immers niet spreken van patiënt en daar zal een reden voor zijn) verkeerd.

Daarnaast is het nog altijd zo dat ik als leek al beoordeelt ben voor er uberhaupt een prof. HV-er mijn kan op wordt gestuurd !! Immers heeft de meldkamer tegenwoordig een uitvraag protocol dat uitgaat van een leek en zo (is mijn ervaring) handelt ook de meldkamer ten aanzien van een EHBO-er ik krijg gewoon de zelfde vragen voor mijn kiezen bij een melding als elk andere leek OOK als ik aangeef dat ik EHBO-er ben.

Het enige wat voor mij (althans in mijn optiek en kort door de bocht gesteld) van belang is is het levensreddend REKKEN en OVERBRUGGEN van de periode waarin de prof HV-er onderweg is om het SLACHTOFFER om te toveren tot PATIËNT.

Gezien mijn ervaringen nogmaals de vraag aan u om mij vooral in lekentaal op deskundige wijze (zoals ik van een instructeur mag verwachten) uit te leggen hoe mijn bevindingen de werkwijze van een professionele hulpverlener zouden beinvloeden als die zelfde professionele hulpverlener ondanks mijn verhaal bij "overdracht" toch zijn eigen werkwijze zal uitvoeren, ik zie het nog steeds dat een prof. HV-er een (terechte houding) heeft in de trant van "wees vertrouwt met een EHBO-er maar, vertrouw hem / haar nooit" immers kan de prof niet aan mijn zweetvoeten ruiken hoe ervaren de EHBO-er is die hij / zij aantreft op de plaats van het incident.

Ik blijf erbij dat een EHBO-er al een groot compliment krijgt als de prof aangeeft dat de ehbo-er goed heeft gehandeld.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 6 juli 2015, 19:25:58
Wat ik hier lees van de profs dat de ABCDE voor hun al zo moeilijk is en dat daarom dit niks voor leken is.
Ik stel dat de ABCDE voor leken veel makkelijker is dan de professionele ABCDE.  De leken hebben alleen basiskennis en niet zoveel materialen er hoeven dus niet zoveel keuzes gemaakt worden. Bij elke stap zijn de keuzes van handelen beperkt en alleen gericht op het stabiel maken of houden tot de profs er zijn.
Wat is het probleem dan van systematisch werken. Wat zou mij af moeten lijden? Ik controleer eerst of de adem weg vrij is. Wat is hier verkeerd aan. Daarna de ademhaling enz enz.
Welke volgorde moet ik dan hanteren als leek. Dat bij de leken de middelen en keuzes beperkt zijn weten we allemaal maar juist dat maakt het ook een stuk simpeler.
De volgorde van werken lijd helemaal niet af. Als er een letsel is waarbij één van de ABCDE's bedreigd is leer je om direct 112 te bellen. Dus hoe eerder je dat constateert hoe eerder de ambulance ter plaatse is.
Dat de prof zijn eigen ABC afwerkt is logisch want hij moet voor zichzelf uitmaken hoe dit te behandelen want hij heeft veel meer mogelijkheden.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 6 juli 2015, 19:53:30
Citaat van: jelte link=msg=1360573 date=1436203558

Wat ik hier lees van de profs dat de ABCDE voor hun al zo moeilijk is en dat daarom dit niks voor leken is. Ik stel dat de ABCDE voor leken veel makkelijker is dan de professionele ABCDE. De leken hebben alleen basiskennis en niet zoveel materialen er hoeven dus niet zoveel keuzes gemaakt worden. Bij elke stap zijn de keuzes van handelen beperkt en alleen gericht op het stabiel maken of houden tot de profs er zijn.

Wat is het probleem dan van systematisch werken. Wat zou mij af moeten lijden? Ik controleer eerst of de adem weg vrij is. Wat is hier verkeerd aan. Daarna de ademhaling enz enz. Welke volgorde moet ik dan hanteren als leek. Dat bij de leken de middelen en keuzes beperkt zijn weten we allemaal maar juist dat maakt het ook een stuk simpeler.

De volgorde van werken lijd helemaal niet af. Als er een letsel is waarbij één van de ABCDE's bedreigd is leer je om direct 112 te bellen. Dus hoe eerder je dat constateert hoe eerder de ambulance ter plaatse is. Dat de prof zijn eigen ABC afwerkt is logisch want hij moet voor zichzelf uitmaken hoe dit te behandelen want hij heeft veel meer mogelijkheden.

Allereerst stel ik vast dat je moeite hebt met het vervoegen van werkwoorden en het verschil tussen leiden en lijden niet kent. Voorts ken je de inhoud van het ABCD onvoldoende wanneer je meent te beweren dat je handelen is gericht op het stabiliseren van een slachtoffer.

Dan weet je gewoon echt niet waarover je het hebt.

helm

• Gast
Reactie #83 Gepost op: 6 juli 2015, 20:30:01
Citaat van: Expert link=msg=1360579 date=1436205210
... Voorts ken je de inhoud van het ABCD onvoldoende wanneer je meent te beweren dat je handelen is gericht op het stabiliseren van een slachtoffer. ...

Ik heb de indruk dat veel ehbo-ers met stabiliseren bedoelen dat zij iemand op de zij leggen, ook wel stabiele zijligging genoemd.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 6 juli 2015, 21:26:12
Allereerst stel ik vast dat je moeite hebt met het vervoegen van werkwoorden en het verschil tussen leiden en lijden niet kent. Voorts ken je de inhoud van het ABCD onvoldoende wanneer je meent te beweren dat je handelen is gericht op het stabiliseren van een slachtoffer.

Bedankt voor je constatering en zal er aan proberen te werken en anders vraag ik mijn geld terug.

De ABC is niet om te stabiliseren de EHBO wel. Het ABC is er simpelweg voor op een systematische manier het letsel van wat hier in voorgaande post genoemd wordt "kills first" ook het eerst te herkennen en daarna te handelen. Meer is het niet. Een simpel ezelsbruggetje met waar te beginnen en dan stap voor stap verder.
Had ook 1 2 3 4 5 6 kunnen zijn alleen dan is het wat moeilijker te onthouden en in het begin en moeilijker aan te leren.
Volgens mij is er niet zoveel veranderd alleen dat ze het ABCD zijn gaan noemen en op deze manier niet per ongeluk een stap kunnen vergeten.
De professionele hulpverlener doet met de ABCDE van de leek helemaal niets want die zal zelf zijn onderzoek gaan doen. Daarom werd eerder ook gezegd ieder niveau zijn eigen ABC met de eigen handelingen.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #85 Gepost op: 6 juli 2015, 21:29:21
Citaat van: Expert link=msg=1360579 date=1436205210

Off topic,
Expert, dat mag je vaststellen maar ik ga het toch een beetje opnemen voor Jelte. Ook ik heb moeite met bepaalde werkwoorden, de d-tjes en de t-tjes en nog meer van die onmogelijke Nederlandse taal drama's. Ik vind niet dat je iemand daar op mag afrekenen zeker als je begrijpt wat er wordt bedoeld, al snap ik dat het voor iemand die daar geen moeite mee heeft het best wel eens op de lachspieren kan werken. Voor mij zouden Rotterdam en Roterdam op exact de zelfde plek liggen of leggen.  998765 098uo
On topic maar weer.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #86 Gepost op: 6 juli 2015, 21:39:08
Citaat van: jelte link=msg=1360593 date=1436210772
Bedankt voor je constatering en zal er aan proberen te werken en anders vraag ik mijn geld terug.

De ABC is niet om te stabiliseren de EHBO wel. Het ABC is er simpelweg voor op een systematische manier het letsel van wat hier in voorgaande post genoemd wordt "kills first" ook het eerst te herkennen en daarna te handelen. Meer is het niet. Een simpel ezelsbruggetje met waar te beginnen en dan stap voor stap verder.
Had ook 1 2 3 4 5 6 kunnen zijn alleen dan is het wat moeilijker te onthouden en in het begin en moeilijker aan te leren.
Volgens mij is er niet zoveel veranderd alleen dat ze het ABCD zijn gaan noemen en op deze manier niet per ongeluk een stap kunnen vergeten.
De professionele hulpverlener doet met de ABCDE van de leek helemaal niets want die zal zelf zijn onderzoek gaan doen. Daarom werd eerder ook gezegd ieder niveau zijn eigen ABC met de eigen handelingen.

En juist daar denk ik dat een gevaar schuilt door het voor beide partijen ABCDE te noemen maar er verschillende inhoudelijke waarde aan toe te kennen.
Dat je op alle mogelijke nivo's met een bepaalde structuur werkt is natuurlijk een prima zaak het maakt immers de kans om zaken over het hoofd te zien kleiner.

Het lijkt mij alleen zinvoller om bij aankomst van de prof's dat jij als leek ook in lekentaal aan de prof vertelt wat jij hebt gedaan en geconstateerd, ik denk dat je minder medische uitleg sneller vertrouwen geeft aan de prof HV-er dan het smijten met termen uit het ABCDE verhaaltje.

Een prof zal mijns inziens meer belang hechten aan het verhaaltje "ik ben niet gaan reanimeren omdat het slachtoffer ademhaling had" dan aan het verhaaltje "ik ben niet gaan reanimeren want de A en B waren vrij en aanwezig" lijkt mij gewoon een verhaaltje ken je plek en je kennisnivo.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 7 juli 2015, 00:01:34
Citaat van: jelte link=msg=1360593 date=1436210772

Een ezelsbruggetje is een vuistregel, handigheidje of hulpmiddel om iets te onthouden. Het is daarmee de bedoeling iets te simplificeren. Een simpel ezelsbruggetje is dus een overbodige toevoeging of wel pleonasme. Ezelsbruggetjes zijn voor ezels!

Nog los van het erbarmelijk Nederlands, bevestig je met deze postig nomaals dat je echt niet weet waar je het over hebt wanneer het gaat over ABCD gebruik binnen het EHBO domein. Omdat je weet waarover je het hebt beschouw je het geheel als iets eenvoudigs.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #88 Gepost op: 7 juli 2015, 02:17:53
ABCDE methodiek is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Een vereenvoudigd stappenplan zoals ooit de ABC, Ademhaling, Bewustzijn, Circulatie controle die in de oude reanimatie opleidingen zat was een logische volgorde in die dagen. ABCDE houdt echter veel meer in dan alleen maar controleren of de patient nog ademhaalt, de ademfrequentie en hartfrequentie etc. Daarnaast is beoordelen van bewustzijn al een lastig iets, kijken of iemand reageert op aanschudden is al lastig want ja, wat is reageren?  tekenen van (niet) leven vaststellen is al lastig genoeg voor een leek of ehbo-er.

Sommigen zullen het niet leuk vinden wat ik nu neerpen maar het hoort wel bij het ABCDE verhaal & overdracht aan ambulancezorgverleners.

De professionele acute zorgverlener zit niet niet altijd te wachten op een volledige overdracht door aanwezige hulpverleners.
Hij/zij wil zo snel mogelijk zelf bij de patient vaststellen hoe de vlag er voor staat. Vaak maak ik mee dat goedbedoelende omstanders/ehbo-ers en aanwezige zorgverleners een heel verhaal willen afsteken en soms prominent tussen patient en ambuteam blijven staan omdat zij eerst hun verhaal willen afmaken en het nog raar vinden ook als ze dan aan de kant worden geschoven. Ik wil best het verhaal.bevindingen van de aanwezige hulpverleners aanhoren maar graag eerst zelf vaststellen of de patient ABCD stabiel is of niet. Delay in zorg daar is een kritieke patient niet bij gebaat.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #89 Gepost op: 7 juli 2015, 10:19:56
Het verbaast mij dat er niemand van de anti-ABCDE-ers argeert tegen de topic aankondiging dat het Oranje Kruis de ABCDE wil gaan hanteren in de opleiding Georganiseerde Eerstehulp.

Alle "woede" richt zich volledig op de pro-ABCDE-ers.  
Vreemd toch.
 98uiye
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.