Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 67810 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #90 Gepost op: 7 juli 2015, 14:24:15
Citaat van: Achterkamp link=msg=1360671 date=1436257196

Het verbaast mij dat er niemand van de anti-ABCDE-ers argeert tegen de topic aankondiging dat het Oranje Kruis de ABCDE wil gaan hanteren in de opleiding Georganiseerde Eerstehulp.

Alle "woede" richt zich volledig op de pro-ABCDE-ers.  
Vreemd toch.


Anti-ABCD'ers? Woede?

Waar heb je het nou toch over? Het heeft niks met 'anti' of met 'woede' te maken. Diverse keren is door een aantal actievelingen op dit forum gemotiveerd aangegeven waar de weerstand zit. We hebben gevraagd om hier inhoudelijk op in te gaan. Tot op heden heb ik nog geen enkel steekhoudend argument gezien, anders dan veel sentimenten en bizarre aannames, waarbij er allerlei zaken, die er niets toe doen worden aangehaald. Voorts worden ook moeiteloos zaken benoemd die gewoon onjuist zijn. Moet ik de sentimenten, aannames en incorrecte zaken nog even voor je opsommen?

Citaat van: Achterkamp link=msg=1341061 date=1427971425

Handelen mbv de ABCDE heeft dus absoluut niets te maken met medische achtergrond kennis.


Citaat van: jelte link=msg=1355077 date=1433927590

Ik denk dat bij de ABCDE methode je minder kans loopt om levensbedreigend letsel te missen door afleidend letsel.


Citaat van: Willem D. link=msg=1357164 date=1434803254

De grote vraag is dus waarom de medische wereld in Nederland toch altijd sceptisch en achterdochtig is, terwijl de ABCDE wereldwijd zowel medisch als aangepast aan leken eerstehulpverleners wordt gehanteerd. Door deze sceptische en achterdochtige houdingen en gedragingen lopen wij wellicht in meerdere opzichten achter ten opzichte van andere landen.


Citaat van: jelte link=msg=1357250 date=1434834152

Je kan het ook anders stellen. Wat is er nu hier beter dan in de andere landen waar ze wel al met de ABCDE werken.


ABCD heeft absoluut alles te maken met medisch handelen. Welk levensbedreigend letsel wordt dan gemist? Achterdocht? Gebruik in andere landen?

Als er dan wordt gevraagd het standpunt toe te lichten blijft een fatsoenlijk antwoord uit. Kortom, je geeft heel duidelijk aan dat je op de inhoud gewoon niet weet waar het over gaat. Je lijkt ieder overzicht in de discussie te missen. Je hebt jezelf als leek vastgebeten in je eigen gelijk en bent niet ontvankelijk voor argumenten die er wel toe doen. Argumenten die je niet alleen worden aangedragen door professionals, maar ook door forumleden met gewoon een gezond verstand.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #91 Gepost op: 7 juli 2015, 15:46:23
Ik hoor inderdaad geen tegengeluiden richting het oranje kruis.
Als oranje kruis mag je kennelijk de ABCDE willen en mogen hanteren. De individuele voorstander van de ABCDE wordt de grond ingeboord.

De ABCDE als toepassing voor leken heeft zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen en dat is tevend mijn persoonlijke als professionele mening.

Het vragen naar medische onderbouwen van de ABCDE is voor de leek nagenoeg ondoenlijk. Zolang de leken ehbo handelingen ingebed in de ABCDE geen medische en of voorbehouden handelingen zijn is er geen enkele juridisch beletsel om te handelen volgens de ABCDE.

Enkele collega's zijn kennelijk mordicus tegen de ABCDE door leken.
Ik kan alleen zeggen, wen maar aan het idee en berust er jezelf in. Ontwikkelingen als die worden of zijn ingezet door LPEV en beperkt het Oranje Kruis zijn niet meer te stoppen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #92 Gepost op: 7 juli 2015, 16:52:53
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1360737 date=1436276783

Ik hoor inderdaad geen tegengeluiden richting het oranje kruis.
Als oranje kruis mag je kennelijk de ABCDE willen en mogen hanteren. De individuele voorstander van de ABCDE wordt de grond ingeboord.

De ABCDE als toepassing voor leken heeft zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen en dat is tevens mijn persoonlijke als professionele mening.

Het vragen naar medische onderbouwen van de ABCDE is voor de leek nagenoeg ondoenlijk. Zolang de leken ehbo handelingen ingebed in de ABCDE geen medische en of voorbehouden handelingen zijn is er geen enkele juridisch beletsel om te handelen volgens de ABCDE.

Enkele collega's zijn kennelijk mordicus tegen de ABCDE door leken. Ik kan alleen zeggen, wen maar aan het idee en berust er jezelf in. Ontwikkelingen als die worden of zijn ingezet door LPEV en beperkt het Oranje Kruis zijn niet meer te stoppen.


Zou je mij dan even een plezier willen doen. Stuur mij even de wetenschappelijke literatuur toe, waaruit blijkt dat het bewijs er is. Ruimschoots, zoals jezelf schrijft. In binnen- en buitenland. Zou je mij tevens de landen kunnen noemen waar je het over hebt.

Ik ben erg benieuwd naar de Nederlandse data.

Bedankt alvast voor de moeite.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #93 Gepost op: 8 juli 2015, 00:38:27
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1360737 date=1436276783
Ik hoor inderdaad geen tegengeluiden richting het oranje kruis.
Als oranje kruis mag je kennelijk de ABCDE willen en mogen hanteren. De individuele voorstander van de ABCDE wordt de grond ingeboord.

De ABCDE als toepassing voor leken heeft zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen en dat is tevend mijn persoonlijke als professionele mening.

Het vragen naar medische onderbouwen van de ABCDE is voor de leek nagenoeg ondoenlijk. Zolang de leken ehbo handelingen ingebed in de ABCDE geen medische en of voorbehouden handelingen zijn is er geen enkele juridisch beletsel om te handelen volgens de ABCDE.

Enkele collega's zijn kennelijk mordicus tegen de ABCDE door leken.
Ik kan alleen zeggen, wen maar aan het idee en berust er jezelf in. Ontwikkelingen als die worden of zijn ingezet door LPEV en beperkt het Oranje Kruis zijn niet meer te stoppen.


sprakeloos door zoveel naiviteit............ :-X :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #94 Gepost op: 8 juli 2015, 11:56:30
Back-to-the-basics.
Soms wel eens nodig.
 
Blijft staan dat het OK de ABCDE gaat invoeren met Georganiseerde Eerstehulp.
Ik wil nu wel echt weten waarom jullie hiertegen niet ageren.
Kennelijk mag het OK de ABCDE wel invoeren zonder enige vorm van tegenwind, maar worden anderzijds individuele voorstanders hierover "aangesproken".

Hoe staan jullie straks tegenover de ABCDE gecertificeerden van het Oranje Kruis?

De felheid van tegenstand van toepassen van de (aan de leek aangepaste) ABCDE moet je toch eens richting het oranje kruis en andere LEKEN EHBO organisaties spuien die de ABCDE hanteren.

98uiye
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #95 Gepost op: 8 juli 2015, 12:32:47

 O0

Vraag dan gelijk welke wetenschappelijke onderbouwingen het Oranje Kruis, LPEV, Fai en andere organisaties hanteren om de ABCDE te omarmen.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #96 Gepost op: 8 juli 2015, 12:50:10
Je geeft zelf aan dat er ruimschoots bewijs is in binnen- en buitenland, dus laat maar zien.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #97 Gepost op: 8 juli 2015, 13:13:37
Jammer dat mijn opmerking "De ABCDE als toepassing voor leken zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen .....:" direct verkeerd wordt begrepen. Het gaat om de waarde en beslist niet in deze context om bewijsvoering.
Hier bedoel ik duidelijk dat ehbo opleidingen met de ABCDE zijn nut hebben bewezen. Deze ervaring heb ik als zorgprofessional.

Jammer dat er steeds weer op de letter en de man wordt gespeeld en niet inhoudelijk op een posting zelf.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #98 Gepost op: 8 juli 2015, 13:15:58
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1360929 date=1436351567

Vraag dan gelijk welke wetenschappelijke onderbouwingen het Oranje Kruis, LPEV, Fai en andere organisaties hanteren om de ABCDE te omarmen.


Citaat van: Job45 link=msg=1360932 date=1436352610

Je geeft zelf aan dat er ruimschoots bewijs is in binnen- en buitenland, dus laat maar zien.


Helemaal mee eens. Eerst begin je zelf te roeptoeteren over bewijs, vervolgens kom alleen met een vage opmerking over de brug en heeft de lezer hier op dit forum de inhoud verkeerd begrepen. Echt volstrekt ongeloofwaardig.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #99 Gepost op: 8 juli 2015, 13:25:22
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1360933 date=1436354017
Jammer dat mijn opmerking "De ABCDE als toepassing voor leken zijn waarde in binnen en buitenland al ruimschoots bewezen .....:" direct verkeerd wordt begrepen. Het gaat om de waarde en beslist niet in deze context om bewijsvoering.
Hier bedoel ik duidelijk dat ehbo opleidingen met de ABCDE zijn nut hebben bewezen. Deze ervaring heb ik als zorgprofessional.

Jammer dat er steeds weer op de letter en de man wordt gespeeld en niet inhoudelijk op een posting zelf.

Ik heb juist het gevoel dat wij de inhoud zoeken, maar jij deze niet kan of wil aanleveren.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.