Dank je voor de verheldering van de discussie, Expert. Ik vraag me al pagina's lang af wat nou ieders probleem is.
Vanuit EHBO-perspectief denk ik dat het niets uitmaakt of je nou eerst de ademweg beoordeelt met in je hoofd de gedachte "A" of met de gedachte "aanspreken --> bewusteloos slachtoffer --> ademhaling en ademweg controleren". Dus qua probleemanalyse verwacht ik geen meerwaarde en vervolgens ook qua handelingen niet.
Wat dat betreft, ben ik benieuwd of er wetenschappelijke onderbouwing is dat de ene methode beter is dan de andere.
Persoonlijk moest ik flink schakelen toen ik als arts ineens volgens de ABC-methodiek te werk moest gaan. Ik sprong in mijn hoofd al naar een differentiaal diagnose en ik ik bleef bij elke letter te lang hangen omdat ik het gevoel had dat ik bepaalde controles vergeten was die bij die letter hoorden en dus nog niet verder mocht naar de volgende letter (laat staan beleid inzetten) terwijl de oefenpop onder mijn handen doodging aan iets verderop in het alfabet. Inmiddels ben ik fan van de ABC-methode en heb ik er in het ziekenhuis veel steun aan.
Ik merk dat buiten het ziekenhuis, in de EHBO, mensen vaak roepen "ABC-stabiel", omdat ze denken dat ze dat op die manier behoren samen te vatten. Dan gaan mijn nekharen recht overeind staan, want met die informatie kun je helemaal niets (de patiënt is mogelijk dood of kerngezond, geen idee, maar bedoeld wordt "ik denk dat hij ademt"). Je wilt juist weten wat er inhoudelijk aan die A, B en C afzonderlijk te zien is.
Geregeld (in mijn ervaring) blijkt achteraf dat het betreffende slachtoffer helemaal niet ABC-stabiel was, omdat een bedreiging van bijvoorbeeld de ademweg bij een bewusteloos slachtoffer helemaal niet als bedreiging herkend werd in de A, want bewusteloosheid is immers een D-probleem, dus wie denkt er dan nog aan de A... Ik denk dat dit euvel veroorzaakt wordt door gebrek aan achtergrondkennis en logisch/ klinisch redeneren. In die situaties ontstijgt de ABC-methode de capaciteiten van de hulpverlener en geeft het juist alleen maar ruis in de informatieverwerking (zowel in het hoofd van de hulpverlener als in de communicatie naar de collega's/leidinggevenden van de hulpverlener).
Dus op zich ben ik helemaal voor, mits goed gebruikt, en andere methodes werken volgens mij in de EHBO net zo goed. Ik sluit me aan bij de aanvullende vragen van Expert.
Wat hoop je dat het [de ABCD methodiek binnen het EHBO domein] je op zal leveren, ten opzichte van de conventionele benadering?