ABCDE methodiek is niet zo eenvoudig als het lijkt.
Een vereenvoudigd stappenplan zoals ooit de ABC, Ademhaling, Bewustzijn, Circulatie controle die in de oude reanimatie opleidingen zat was een logische volgorde in die dagen. ABCDE houdt echter veel meer in dan alleen maar controleren of de patient nog ademhaalt, de ademfrequentie en hartfrequentie etc. Daarnaast is beoordelen van bewustzijn al een lastig iets, kijken of iemand reageert op aanschudden is al lastig want ja, wat is reageren? tekenen van (niet) leven vaststellen is al lastig genoeg voor een leek of ehbo-er.
Sommigen zullen het niet leuk vinden wat ik nu neerpen maar het hoort wel bij het ABCDE verhaal & overdracht aan ambulancezorgverleners.
De professionele acute zorgverlener zit niet niet altijd te wachten op een volledige overdracht door aanwezige hulpverleners.
Hij/zij wil zo snel mogelijk zelf bij de patient vaststellen hoe de vlag er voor staat. Vaak maak ik mee dat goedbedoelende omstanders/ehbo-ers en aanwezige zorgverleners een heel verhaal willen afsteken en soms prominent tussen patient en ambuteam blijven staan omdat zij eerst hun verhaal willen afmaken en het nog raar vinden ook als ze dan aan de kant worden geschoven. Ik wil best het verhaal.bevindingen van de aanwezige hulpverleners aanhoren maar graag eerst zelf vaststellen of de patient ABCD stabiel is of niet. Delay in zorg daar is een kritieke patient niet bij gebaat.