Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 68863 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 8 juli 2015, 23:10:55
Met de "Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp" vraag ik mij wel af of iemand met alleen een standaard Eerste Hulp diploma, dan hulp verleent op een ongeorganiseerde manier.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #121 Gepost op: 8 juli 2015, 23:12:29
Citaat van: jelte link=msg=1361089 date=1436389364

Ik verklaar vaker een SO ABCD stabiel hoor. Pas nog bij wielrennen bv iemand die hard onderuit gaat en begin je met beoordelen.  Aan het eind van de cyclus blijkt de ABCD stabiel en blijkt hij een snee in zijn arm te hebben en een gebroken sleutelbeen. Dan verzorg ik de wond en geef ik de jongen een brede das en verwijs hem door naar de huisarts.
Je moet niet denken dat we bij ieder letsel 112 bellen.

Ik denk wel dat dat het heel belangrijk is je beperkingen te kennen als EHBOer en die grens niet over te gaan.

Dan moet je mij eens uitleggen hoe je dat hebt gedaan?

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 8 juli 2015, 23:46:59
Ja dat is gewoon de EHBO toepassen.  Als je bij iedere wielerwedstrijd waar een valpartij is 112 moet bellen wordt het daar wel heel erg druk. Dokter reed achter de koers aan en duurde nog een dik kwartier voordat die bij de finish was. Maar goed
A stabiel slachtoffer gaf gewoon antwoord
B stabiel hij praat en ademhaling was na de inspanning normaal.
C stabiel geen grote wonden kleur goed. Wel stuur misschien in de buik gehad dus wel blijven opletten of er door inwendig letsel geen shock verschijnselen optreden.
D gelukkig had hij helm op die wel kapot was. Reageerde goed gaf antwoord op al mijn vragen. Ik kijk zelf ook altijd naar de ogen tijdens het praten geen pupil verschil.  Ook geen abnormaal gedrag. En ook geen wonden aan het hoofd door dat wonderlijke helmpje.

Dus na een paar minuten bijgekomen te zijn kon hij opstaan en lopend naar de ehbo ruimte.
Dokter kwam later ook nog even binnen en was dezelfde mening toegedaan

Die middag achter de koers nog 4 valpartijen gehad. Daar deed de dokter de eerste triage en wij de behandeling en toen is er ook voor geen enkele wielrenner een ambulance gebeld.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #123 Gepost op: 9 juli 2015, 00:18:16
Als je het zo opschrijft mis je toch al een vrij cruciaal punt, namelijk CWK letsel in de A.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

jelte

• Forum gebruiker
Reactie #124 Gepost op: 9 juli 2015, 00:25:28
Ja ik weet het maar ik zag het gebeuren en slachtoffer zat al recht op toen we erbij waren. Wel nagevraagd of hij last had van nek of buik was niet het geval.
 Zag trouwens in de lesboeken van de evenementen hulpverlening (RK) deze ook niet meer staan.

zwaailamp

• Forum gebruiker
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #125 Gepost op: 9 juli 2015, 00:57:47
Citaat van: jelte link=msg=1361095 date=1436392019
Ja dat is gewoon de EHBO toepassen.  Als je bij iedere wielerwedstrijd waar een valpartij is 112 moet bellen wordt het daar wel heel erg druk. Dokter reed achter de koers aan en duurde nog een dik kwartier voordat die bij de finish was. Maar goed
A stabiel slachtoffer gaf gewoon antwoord
B stabiel hij praat en ademhaling was na de inspanning normaal.
C stabiel geen grote wonden kleur goed. Wel stuur misschien in de buik gehad dus wel blijven opletten of er door inwendig letsel geen shock verschijnselen optreden.
D gelukkig had hij helm op die wel kapot was. Reageerde goed gaf antwoord op al mijn vragen. Ik kijk zelf ook altijd naar de ogen tijdens het praten geen pupil verschil.  Ook geen abnormaal gedrag. En ook geen wonden aan het hoofd door dat wonderlijke helmpje.

Dus na een paar minuten bijgekomen te zijn kon hij opstaan en lopend naar de ehbo ruimte.
Dokter kwam later ook nog even binnen en was dezelfde mening toegedaan

Die middag achter de koers nog 4 valpartijen gehad. Daar deed de dokter de eerste triage en wij de behandeling en toen is er ook voor geen enkele wielrenner een ambulance gebeld.

Mijn hemel, wat een eng persoon ben jij zeg!!! Jij heb echt geen idee waar je mee bezig bent!!! Ik ga niet eens beginnen met een lijstje wat niet klopt, en wat je vergeten bent! Dat is onbegonnen werk... Jij bent de personificatie van leken waar proffessionals zo van gruwelen!

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #126 Gepost op: 9 juli 2015, 01:22:11
Citaat van: jelte link=msg=1361089 date=1436389364
Ik verklaar vaker een SO ABCD stabiel hoor. Pas nog bij wielrennen bv iemand die hard onderuit gaat en begin je met beoordelen.  Aan het eind van de cyclus blijkt de ABCD stabiel en blijkt hij een snee in zijn arm te hebben en een gebroken sleutelbeen. Dan verzorg ik de wond en geef ik de jongen een brede das en verwijs hem door naar de huisarts.
Je moet niet denken dat we bij ieder letsel 112 bellen.
Ik denk wel dat dat het heel belangrijk is je beperkingen te kennen als EHBOer en die grens niet over te gaan.

ABCDE stabiel ''verklaren'' is geen competentie van een ehbo-er en dergelijken, einde bericht.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 9 juli 2015, 01:24:08
Citaat van: Job45 link=msg=1361097 date=1436393896
Als je het zo opschrijft mis je toch al een vrij cruciaal punt, namelijk CWK letsel in de A.

fout!  cwk letsel controle en stabikisatie cwk zit niet in de A maar juist vlak voor de A;  cABCDE  is de echte methode  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #128 Gepost op: 9 juli 2015, 01:26:39
Bij het woord ''super EHBO-er''  krijg ik meestal last van flash backs van situaties/personen waarin ehbo-es die zich zelf enorm goed vonden in ehbo een prominente rol spelen...  Het woord ''super EHBO-er'' gebruiken we in de professionele zorg nomenclatuur als aanduiding voor dat soort eerste hulpverleners die we liever niet meemaken bij een inzet.

Probeer je dan ook niet op dat gladde ijs te begeven door allerlei zaken te gaan hanteren en behandelingen te willen gaan doen. behandeling hoort niet thuis in de eerste hulp cq. lekenhulpverlening. Beoordelen van pupillen, kijken naar pupilverschil etc. zijn zaken die makkelijk lijken maar dat niet zijn. Verkeerde waarneming en met name een verkeerde interpretatie is fnuikend voor de patient (slachtoffer).

Achterkamp

• Operator
  • Forum gebruiker
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #129 Gepost op: 9 juli 2015, 08:54:06
Citaat van: Expert link=msg=1361090 date=1436389855
Met de "Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp" vraag ik mij wel af of iemand met alleen een standaard Eerste Hulp diploma, dan hulp verleent op een ongeorganiseerde manier.
Er zijn verschillende wijze van aanpak voor het verlenen van EHBO. Het OK hanteert het protocol van de vijf belangrijke punten, het RK weer de vier punten, anderen als LPEV en FAI gevorderd hanteren weer werkwijzen rondom de ABCDE.
Hierbij is het wel zo dat de uitvoering van de eerstehulp handelingen op enkele details en uitvoeringsverschillen na, overal dezelfde zijn, alleen de wijze van benadering en aanpak verschilt.
Welke vorm ook, ik ben van mening dat met de (Cc)ABCDE als kern van handelen de structuur van aanpak vele malen duidelijker en efficienter is dan t.o.v. de niet-ABCDE gerichte EHBO opleidingen.
Het is maar net hoe en bij welke EHBO organsisatie je als EHBOer bent opgeleid en welke aangeleerde structuur je hanteert.
Met andere woorden er is geen eenheid van aanpak in de standaard EHBO opleidingen in Nederland, behalve als het om een EHBO diploma gaat rondom de wereldwijd toegepaste ABCDE zoals van LPEV en FAI gevorderd.  

Hoe de ABCDE in Georganiseeerde Eerste Hulp er uit gaat zien weet ik nog niet, maar gezien de vele (ABCDE gerelateerde) beperkingen in het lesboek van PdR denk ik niet dat de opleiding  Georganiseerde Eerste Hulp gestructureerde EHBO van het OK echt spectaculair zal zijn.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.