Met de "Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp" vraag ik mij wel af of iemand met alleen een standaard Eerste Hulp diploma, dan hulp verleent op een ongeorganiseerde manier.
Er zijn verschillende wijze van aanpak voor het verlenen van EHBO. Het OK hanteert het protocol van de vijf belangrijke punten, het RK weer de vier punten, anderen als LPEV en FAI gevorderd hanteren weer werkwijzen rondom de ABCDE.
Hierbij is het wel zo dat de uitvoering van de eerstehulp handelingen op enkele details en uitvoeringsverschillen na, overal dezelfde zijn, alleen de wijze van benadering en aanpak verschilt.
Welke vorm ook, ik ben van mening dat met de (Cc)ABCDE als kern van handelen de structuur van aanpak vele malen duidelijker en efficienter is dan t.o.v. de niet-ABCDE gerichte EHBO opleidingen.
Het is maar net hoe en bij welke EHBO organsisatie je als EHBOer bent opgeleid en welke aangeleerde structuur je hanteert.
Met andere woorden er is geen eenheid van aanpak in de standaard EHBO opleidingen in Nederland, behalve als het om een EHBO diploma gaat rondom de wereldwijd toegepaste ABCDE zoals van LPEV en FAI gevorderd.
Hoe de ABCDE in Georganiseeerde Eerste Hulp er uit gaat zien weet ik nog niet, maar gezien de vele (ABCDE gerelateerde) beperkingen in het lesboek van PdR denk ik niet dat de opleiding Georganiseerde Eerste Hulp gestructureerde EHBO van het OK echt spectaculair zal zijn.