Je kan niet ontkennen dat de huidige kennis van medewerkers danwel BHV'ers van zorginstellingen onvoldoende kennis hebben van scenario's als deze.
Diamondback geeft mij volkomen juist weer. Ik wijs zeker niet met een vinger naar welke zorgverlener, BHV'er of wie dan ook. Ik merk alleen dat de huidige trainingseisen onder de maat zijn met hetgeen wat zich de laatste jaren in de praktijk voor doet.
De BHV'ers in het algemeen beheersen de kleine brandbestrijding zeer goed, daar ben ik van overtuigd. Maar het word pas lastig, zodra de noodzaak is iedereen daar ASAP weg te krijgen. Je hebt dan met je minimale bezetting te weinig begeleiders, op geen één van de locaties wisten collega's mij te vertellen hoe of wat er gedaan moest worden als onze vleugel (+/-32 bewoners) ontruimd moest worden. Waar ik op doel is dat de totale ontruiming van een huiskamer/vleugel/verdieping nihil word geoefend en daarnaast nihil tot niet bekend is bij het personeel.
Ik ken de details van deze brand uiteraard niet. En ik verg ook geen oordeel over deze specifieke situatie. Ik neem hem echter wel mee in mijn oordeel over het feit dat er volgens mij nog wel wat afstemming binnen zorginstellingen kan plaatsvinden. Daarnaast zou de overdracht richting de brandweer ook meegenomen moeten worden in de training als het mij vraagt.
Op youtube zijn tig voorbeelden te vinden van ontruimingen na een brand...
https://www.youtube.com/watch?v=JPP0uFlQ8UkIn 2007 werd al gevreesd voor de dood van 1 of meerdere mensen bij een brand in een zorginstelling.