GRIP 1 Grote brand (zorgcentrum) De Tollekamp Nieuwe Veenendaalseweg - Rhenen 01-03-2015

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (zorgcentrum) De Tollekamp Nieuwe Veenendaalseweg - Rhenen 01-03-2015  (gelezen 14675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Tja in veel complexen is het gewoon een zooitje. Er is vaak gewoon veel te weinig personeel aanwezig om iets te kunnen doen. Ken meerdere zorgcentrums waar in de nacht bijvoorbeeld maar 1 persoon aanwezig is.
Er is ook een heel groot verschil in BHV training en faciliteiten tussen de verschillende complexen. Het begint met een goede informatievoorziening naar de meldkamer of eerst tp komende voertuigen. Regelmatig positieve brandmeldingen gehad waar desbetreffend personeelslid niet meer wist dan dat er een "sirene af gaat" in het pand... En aan de achterkant slaan de vlammen eruit. Zorgelijk...


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
In de zorg is de laatste jaren erg veel bezuinigd en de daadwerkelijke gevolgen beginnen steeds zichtbaarder te worden. Men probeert op alle vlakken alleen aan de minimale wettelijke eisen te voldoen.

Daarnaast komt erbij dat in vrijwel alle instellingen de nieuwe patiënten aan een zwaardere indicatie moeten voldoen, waardoor de instellingen steeds complexere (ook psychiatrische) zorgvragers huisvesten.

De instellingen maken gebruik van vaak wisselende oproepkrachten en stagiaires worden gebruikt om personeelsgaten op te vullen, alles om de kosten te drukken.

De BHV training van de gemiddelde zorgmedewerker is vrijwel hetzelfde als iemand met een kantoorbaan. Een ochtend theorie en een middagje een brandende prullenbak blussen (met een aangereikt brandslanghaspel of schuimblusser), vaak niet eens op locatie. Vervolgens de volgende dag weer hard aan het werk en na een maand is alles alweer vergeten. Hoe goed men het ook uitlegt, de BHV cursus resulteert vaak niet in adequaat handelen bij brand.

Als brandweer zijn we tenslotte ook nog flink aan het inkrimpen. De brandweer start 'projecten' met minder personeel op de bestaande wagens (SIV, TS4) met als doel om geld te besparen (uiteraard slagen deze 'projecten' dan ook zonder noemenswaardige evaluatie over de gevolgen voor de effectiviteit van de brandweerinzet). Inzetvoorstellen worden geminimaliseerd, automatische brandmeldingen worden vertraagd.

De daadwerkelijke effectiviteit van een brandweerinzet in een complex gebouw als een zorginstelling loopt door bovenstaande punten in de cruciale eerste minuten flinke vertraging op.

Als je alles bij elkaar optelt is een brand als deze geen toevalligheid, maar is het meer de vraag waar de volgende brand in een zorginstelling met dodelijk gevolg zal zijn?


guest12562

  • Gast
Dit roep ik dus al een aantal jaren, want je ziet het gewoon gebeuren en je loopt er met regelmaat tegenaan. Het was wachten is en was op incidenten. Dat er nu twee vlak achter elkaar gebeuren, zonder direct een schuldvraag te beantwoorden, voldoet dit incident dus in mijn lijn van de verwachtingen, helaas!

Helaas nu zelfs al twee keer met dodelijke afloop.
Dat er moet worden bezuinigd is een feit, maar waar je bezuinigd is mss iets om beter over na te denken.
Ook eerlijk zijn richting gemeenten en overheden en aan blijven geven dat als er minder (brandweer)zorg is (in de breedste zin van het woord) dat dit gevolgen heeft voor schade en eventuele slachtoffers.

Ik weet helaas niet hoe ik dit anders moet brengen...................


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Citaat
Brand Rhenens zorgcentrum door sigaret
Hij was mogelijk onwel geworden en had op dat moment een brandende sigaret in zijn hand.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/4002744/brand-rhenens-zorgcentrum-sigaret.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Regelmatig serieus oefenen brengt al een hoop manco's in de organisatie en de evacuatie naar voren. Met niet aangekondigde proefevacuaties in aanwezigheid van en onder toezicht van enkele waarnemers bereik je veel meer en zeker sneller dan tientallen rapporten etc. De directies moeten de hete adem van de resultaten van de oefeningen en de proefevacuaties in hun nek voelen dat werkt echt, misschien niet zo modern/trendy maar wel zeer effectief.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Thor link=msg=1334446 date=1425313956
Regelmatig serieus oefenen brengt al een hoop manco's in de organisatie en de evacuatie naar voren. Met niet aangekondigde proefevacuaties in aanwezigheid van en onder toezicht van enkele waarnemers bereik je veel meer en zeker sneller dan tientallen rapporten etc. De directies moeten de hete adem van de resultaten van de oefeningen en de proefevacuaties in hun nek voelen dat werkt echt, misschien niet zo modern/trendy maar wel zeer effectief.

En dan heb je 100x geoefend met de hele BHV organisatie van misschien wel 50 man is het hele evacuatieplan er in geslagen met een voorhamer en weet elke hersencel wat er wanneer allemaal moet gebeuren iedereen in opperste staat....

En dan gebeurd het, helemaal voor het eggie midden in de nacht en iedereen is thuis en op zijn mandje en ben je als zorgmedewerker met BHV helemaal in je eentje.... de brand is op de hoogste verdieping aan de andere kant van het pand dan waar jij nu bent, je rent je helemaal kleurenblind om net op tijd....
....

....

Tante Jans neer te zien vallen bij de lift die ze bij brand toch al niet mocht gebruiken....

Het wordt denk ik gewoon tijd om in te zien dat er te veel bezuinigd is
- op de zorgmedewerkers (aantallen)
- op ...
- op ...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Thor link=msg=1334446 date=1425313956
Regelmatig serieus oefenen brengt al een hoop manco's in de organisatie en de evacuatie naar voren. Met niet aangekondigde proefevacuaties in aanwezigheid van en onder toezicht van enkele waarnemers bereik je veel meer en zeker sneller dan tientallen rapporten etc. De directies moeten de hete adem van de resultaten van de oefeningen en de proefevacuaties in hun nek voelen dat werkt echt, misschien niet zo modern/trendy maar wel zeer effectief.
Hoe lang lig jij al onder een steen ?
Want zo'n al dan niet aangekondigde proef evacuatie zal toch voor bereid moeten worden dus zal de directie er op dat moment voor zorgen dat de evacuatie voldoende goed verloopt,er zal bijvoorbeeld nooit een proefevacuatie zijn om laten we zeggen 02:15 's nachts plaats vinden.
Ook zal je nooit de chaotische situatie van een daadwerkelijke brand realistisch na kunnen bootsen, zonder een voldoende voorbereiding waardoor het verrassings effect grotendeels teniet word gedaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Thor link=msg=1334446 date=1425313956
Regelmatig serieus oefenen brengt al een hoop manco's in de organisatie en de evacuatie naar voren. Met niet aangekondigde proefevacuaties in aanwezigheid van en onder toezicht van enkele waarnemers bereik je veel meer en zeker sneller dan tientallen rapporten etc. De directies moeten de hete adem van de resultaten van de oefeningen en de proefevacuaties in hun nek voelen dat werkt echt, misschien niet zo modern/trendy maar wel zeer effectief.
Ik vraag me af of je uberhaupt wel leest wat hier wordt geplaatst aan berichten. Proefevacuaties? Hoe wil je dat doen, met wat personeel of andere vrijwilligers. Ga je dan een realistisch beeld krijgen? Zeker weten van niet. Het evacueren van bedlegerige personen, bejaarden die helemaal de weg kwijt zijn en ga zo maar door. Een LOTUS-slachtoffer kan erg veel. Maar dit soort evacuaties zijn van hele andere orde.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Tijdens een nachtdienst waarbij serieuze shit is heb je een hel.
Zelf stond ik in de nacht ALLEEN op een 32 tal bewoners (gedragsstoornis, dementerende en niet zelfstandig verplaatsende zorgvragers). Bij een alarm springen alle deuren dicht, lichten aan en gaat het alarm af. Als personeel heb je in de eerste paar minuten je handen vol aan het geruststellen en op orde krijgen van je bewoners en afdeling.
minuten waar je geen tijd hebt om naar het brandpaneel te gaan, je collega's te bellen (die doen immers hetzelfde) en over te gaan om actie.

Voordat je voor jezelf de afdeling 'rustig' hebt ben je dus zo een aantal minuten kwijt. Als je dan merkt dat je naar afdeling Z moet vanaf afdeling A en hier moet assisteren duurt dit dus nogal even. Je laat dan je eigen stekkie tijdelijk alleen. Nu ben ik geen BHV'er en in veel van de gevallen waarbij ik nachtdiensten draaide mijn collega's ook niet. Ik wil der dan ook niet te lang bij stilstaan wat er zich allemaal kan voordoen in een nachtelijke situatie in dit soort voorvallen.

Maar bij een ontruiming kan je in elk geval 112 bellen en vragen een peloton aan hulpverleners te sturen.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1334460 date=1425319554
Tijdens een nachtdienst waarbij serieuze shit is heb je een hel.
Zelf stond ik in de nacht ALLEEN op een 32 tal bewoners (gedragsstoornis, dementerende en niet zelfstandig verplaatsende zorgvragers). Bij een alarm springen alle deuren dicht, lichten aan en gaat het alarm af. Als personeel heb je in de eerste paar minuten je handen vol aan het geruststellen en op orde krijgen van je bewoners en afdeling.
minuten waar je geen tijd hebt om naar het brandpaneel te gaan, je collega's te bellen (die doen immers hetzelfde) en over te gaan om actie.

Voordat je voor jezelf de afdeling 'rustig' hebt ben je dus zo een aantal minuten kwijt. Als je dan merkt dat je naar afdeling Z moet vanaf afdeling A en hier moet assisteren duurt dit dus nogal even. Je laat dan je eigen stekkie tijdelijk alleen. Nu ben ik geen BHV'er en in veel van de gevallen waarbij ik nachtdiensten draaide mijn collega's ook niet. Ik wil der dan ook niet te lang bij stilstaan wat er zich allemaal kan voordoen in een nachtelijke situatie in dit soort voorvallen.

Maar bij een ontruiming kan je in elk geval 112 bellen en vragen een peloton aan hulpverleners te sturen.
Kijk, midden in de nacht. Brandalarm, bij nader onderzoek daadwerkelijk brand. 1 zorgverlener op tig patienten in dit geval ook nog waar de nodige extra zaken bij komen zoals psychische problemen, en echt niet meer kunnen lopen. Heeft de verzorging met veel pijn en moeite de bewoners kalm gekregen zover als mogelijk. Komen wij als brandweer vervolgens de afdeling opstuiteren en moeten gaan helpen met evacueren. Evacueren van bedlegerige personen betekend dus evacueren met bed en al, ga dat even doen van verdieping 3 of 4. Meteen een logistieke uitdaging, met een club patienten die dan echt van de huppel zijn.