Als RRPD gewoon zijn mond had gehouden omtrent de ophef elders op internet dan was dit topic waarschijnlijk 3/4 korter geweest. De opmerking aangaande de ophef was in meer of mindere mate een open vraag om kritiek. En die vraag is op geweldige wijze beantwoord met de nodige kritiek.
Mijn mond had gehouden??? Tuurlijk niet.
Weet je waar het mij om gaat. Niet omdat goedbedoelende burgers roepen dat zo'n actie onveilig is en het beter is om het niet te doen. Dat mag je best vinden.
Nee waar het mij om gaat is om de mensen die zonder nadenken roepen, zowel elders op het internet als hier, dat deze agenten een bekeuring moeten krijgen. Een bekeuring?!?!
Dan breekt inderdaad echt mijn klomp. Menen jullie dat nu echt?
De politie werkt kei hard met minimale middelen om u dagelijks, 24/7, door weer en wind van dienst te zijn. Wat ik probeer te zeggen is dat ik als politieman, soms ten koste van mijzelf, klaar sta voor u.
En dan roept u dat ik een bekeuring moet krijgen??? Hoe denkt u dat dat voelt?
Bij de politie kan je heel makkelijk niets doen. Zo zit de organisatie nu eenmaal in elkaar. De burger moet het hebben van de agenten die hard willen werken, die het bureau uit stuiven om zsm bij u ter plaatse te zijn tijdens die inbraak, die vooraan staan als er geknokt moet worden als u zoon of dochter mishandeld wordt, om te moeten/kunnen/willen schieten om een boef aan te houden met alle gevolgen en onderzoeken van dien.
Ik kan bovengenoemde ook allemaal niet doen. Ik kan ook rustig naar mijn auto lopen, wachten voor rood licht terwijl uw zoon/dochter in ellaar geslagen wordt in de horeca, niet schieten bij een zware zaak. geen chef die dan boos op mij wordt hoor. Ik rij immers netjes volgens de brancherichtlijn, ik hoef geen geweld te gebruiken wat daarna beoordeeld hoeft te worden, er staat nergens dat ik moet schieten dus beter gewoon nooit doen ter aanhouding.
Ik denk dat de gemiddelde burger mijn punt toch niet snapt. Ligt misschien enerzijds aan mijn wellicht slechte verwoording of gewoon aan tekortkoming aan inlevingsvermogen (Omdat zij niet het politiewerk van dichtbij en/of de organisatie goed kennen)
Het heeft met gevoel, met waardering te maken voor de diender.
Het is allemaal niet vanzelfsprekend dat een agent werkt zoals ik ik beschrijf.
Dat komt van binnenuit, vanuit het zogenoemde blauwe hart.
En nogmaals dat je van een bepaalde actie wat vindt, geen probleem. Maar ga nou niet zo kortzichtig reageren "Laat ze maar op het matje komen, geef ze een bekeuring" etc. Daar doe je ons, agenten, echt tekort mee. Ongelooflijk.
Toen ik net bij de politie kwam werken had ik als jonge hond mijn sterke mening over collega's die niet meer zo hard liepen. Die zich niet zo druk meer maken om ergens snel en daadkrachtig op te treden. Nu, na jaren ervaring, snap ik waarom de "uitgebluste" (zoals ik ze altijd noemde) collega's zo waren geworden zoals ze nu zijn. Beschadigd door interne onderzoeken, gezeik van de leiding, van de burger etc. En waarom? Ze krijgen nu evenveel betaald als wanneer ze keihard werken hoor.
Gelukkig kan ik van mijzelf zeggen dat ik nog steeds mijn stinkende best doe en bij de collega's hoor die altijd vooraan staan. Maar voor hoelang nog?
En excuses voor mijn lange verhaal. Dit heeft niet alleen maar met het brommer filmpje te maken maar wel indirect met hoe er altijd maat gereageerd wordt door de burgermaatschappij.
Welkom bij de politie.
Een vak dat gedragen wordt door mensen met passie voor hun vak.