Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)

Auteur Topic: Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)  (gelezen 16496 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 7 maart 2015, 20:34:53
Uiteindelijk is m.i. de nederlandse kustwacht de aangewezen partij om orde in de (soms vrij lokale) chaos te scheppen, zij weten overduidelijk dat dit probleem bijv. op de randmeren speelt. Op het land hebben we voor deze zaken al een goed uitgewerkte procedure 'Incident Management', ik snap niet waarom de kustwacht hier niet verder op acteert.

Dusdanig ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Indien het gaat om pechhulp en de situatie verder veilig is wordt de klus overgedragen aan een particuliere organisatie, met de afspraak dat er in ieder geval gesleept wordt naar de dichtstbijzijnde haven. Indien de berger niet direct beschikbaar is een spoedsleep naar de dichtstbijzijnde haven door een reddingsvaartuig. Vanuit daar kan dan de eigenaar zelfstandig zaken doen met bijv. het lokale werf c.q. reparateur of zich verder laten slepen naar de thuishaven.

Er dienen dan tevens afspraken te zijn dat indien de veiligheidssituatie in het geding komt, de reddingsvaartuigen het besluit kunnen nemen om de leiding over te nemen van de berger. Dit moet natuurlijk dan wel een duidelijke reden hebben, om niet terug te vallen in de huidige situatie.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2015, 11:00:24
Het grootste probleem blijft in de vraag stelling wat is een veilige situatie en wat niet. Bij pech op de weg verlaat je de auto en gaat naast de rijksweg, weg of wat dan ook staan en je bent veilig. Bij pech op het water kan je niet zomaar een veilige plek kiezen. Het weer telt ook stevig mee. Windkracht 4 kan op de ene plek een andere waterreactie geven als op een andere plek. (Golfslag, stroming) dat maakt de inschatting voor een  KWC veel moeilijker dus altijd de reddingsboot er heen.

Het fenomeen Berger/waterhulpverlener is ook nog te onbekend. De wegenwacht kent iedereen die met auto's van doen heeft. Kortom het lijkt makkelijk maar is het niet. Belangrijkste blijft gewoon goede afspraken maken tussen KWC en KNRM, KWC en plaatselijke bergers en Plaatselijke Bergers en KNRM. Zo alleen krijg je een optimale hulpverlening. 098uo
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


guest11765

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2015, 07:28:54
Wij kunnen wel weer de discussie opstarten tussen de knrm en de bergers, maar daar gaan wij niks mee veranderen.

Mijn mening blijft dat voor een dergelijke app er lang niet genoeg dekking is qua bereik. En dat mensen goed moeten nadenken bij wat zij waar inschakelen en wat voor gevolgen het heeft.

Op het moment dat jij via 16 een melding maakt, zal het KWC altijd jou uitvragen en zal er een gedegen operatie op gang komen. Ik gok als jij een Nood melding maakt via die app en er staat voor een sneetje in je vinger een compleet trauma team op de kade te wachten, dat jij die kosten zelf mag betalen.

Voor de bergers is het goed dat er een dergelijke app is, want zoals gezegd; die staan over een niet al te lange tijd buiten spel door een digitaal netwerk. En zo houden zij nog een beetje werk.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2015, 07:42:32
Het lijkt mij voor de wateren buiten bereik van de kustwacht een aardige optie. Hulp van een berger kan nodig zijn en de situatie kan minder snel gevaarlijk worden als op de grotere wateren. Spoedhulp op een niet kustwacht water is ook lang onderweg (brandweer alarmeren, rijden naar trailerhelling, varen reken maar uit).

9910001
9910001


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2015, 11:14:04
Het merendeel van de particuliere waterhulpverleners, niet te verwarren met professionele bergingsbedrijven, doet dit op hap snap basis en dat zijn dus geen partijen voor de kustwacht die moet kunnen rekenen op 24/7/365 inzet.


Zwaarwater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #15 Gepost op: 24 april 2015, 09:47:48
Dus de bij jullie welbekende Henk staat eerst achter de 112pleziervaart app en promote deze, bij Nauticlink en op zijn FB pagina maar hij heeft deze intussen verwijderd.
http://www.nauticlink.com/nieuwsdienst/2015/03/05/111133775/hulporganisatie-gooi-en-eemmeer-hoge-staat-achter-de-112-app-pleziervaart/

Om vervolgens, als schijnbaar de KNRM met een soort gelijke app komt, deze helemaal af te branden.

Citaat Henk:
Binnenkort ook mobile "112app" voor pechhulp van de @KNRM buiten de @kustwacht om.
De KNRM heeft een app ontwikkeld waarmee via een eigen alarmcentrale de hulp van de KNRM ingeroepen kan worden. De KNRM noemt dat "het toegankelijker maken van de hulpverlening voor watersporters". Noodzakelijk geworden door "een toenemend aantal watersporters dat niet uitgerust is met een marifoon".
Eerder wees de KNRM nog, bij het lanceren van de pechhulp app ontwikkeld door andere op pechhulp gerichte diensten, op de onbetrouwbaarheid van de mobiel als verbindingsmiddel, vanwege de beperkte dekking van het GSM netwerk.
Bovendien zorgen de apps er voor dat nog minder watersporters een marifoon aan gaan schaffen. De indruk wordt gewekt dat een mobieltje volstaat. Ook heeft de GSM als nadeel dat de batterijen vaak leeg zijn op het moment dat je ze nodig hebt. Zeker als het door de KNRM voorgestelde tracking systeem de batterij leeg mag slurpen.
De marifoon is geen één op één communicatie, schepen in de buurt zijn ook vaak in de gelegenheid om te reageren na een oproep op de marifoon. Pas nog haalde een binnenvaartschip nog twee drenkelingen uit het water.
De KNRM geeft aan zich steeds meer op dienstverlening te willen gaan richten en minder op het redden van drenkelingen (men heeft hierin ook de eigen veranwoordelijkheid) en dat is jammer.
Einde citaat Henk.
ook na te lezen op: https://www.facebook.com/ReddingbootSeeker

Rare snuitert die Henk...

Iets van een klok maar niet weten waar de klepel hangt???


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 24 april 2015, 10:06:26
Die eenling uit Huizen ageert nu al veertig jaar tegen alles en iedereen die niet naar zijn pijpen danst en wenst te dansen.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #17 Gepost op: 25 april 2015, 00:30:52
Slechte zaak, deze app.

Als verkeersleider wil ik graag weten wat er speelt binnen mijn gebied. (in dit geval primair de Oosterschelde, en secundair de rest van de Zeeuwse wateren exl. de Westerschelde)

Als er een recreant in de problemen zit kan ik daar zelf op acteren, en dat hoeft niet alleen het inschakelen van hulp zijn, maar ook het informeren van de overige vaart.
Maar ook met het oog op eventuele veranderingen in de omgeving zoals het weer.
Als wij, maar ook het KWC hiervan niet op de hoogte zijn kan een probleem zich verergeren, zonder dat wij hiervan op de hoogte zijn, een onwenselijke situatie.

En tsja, de discussie berger/KNRM is al zo oud als de weg naar Rome, en die zal nooit veranderen, er zitten aan beide kanten soms rare acties tussen.
Gelukkig kan ik zeggen dat het op de Oosterschelde aardig goed gaat, de berger doet zijn werk, en het KWC zet (gelukkig) niet meer al te vaak de KNRM in.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 25 april 2015, 07:46:51
Maar is er dan niemand die een stokje kan steken voor dit soort ontwikkelingen? Als ik het verhaal zo begrijp zit men hier helemaal niet te wachten op dit soort initiatieven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #19 Gepost op: 25 april 2015, 09:07:07
Een melding op 16 alarmeert de instanties zoals KWC en de verkeerspost in de buurt en maakt zoveel mogelijk vaartuigen in de buurt die zo mogelijk hulp kunnen bieden wakker.
Opmerkelijk is dat bij oefeningen door de KNRM bij schepen in moeilijkheden en de reddingsbrigades bij rampoefeningen de inzet van particulieren zoals de beroepsvaart en de pleziervaart niet wordt betrokken bij het hulpverleningspotentieel.
Vaartuigen in de buurt kunnen meestal als eersten daadwerkelijk de nodige hulp verlenen, de hulpdiensten als KNRM,reddingsbrigades,brandweer en ook RWS en de politie etc. die meestal wat later arriveren kunnen dan vervolgens zorgen voor de verdere inzet,opvang en afhandeling.

Er is een tijd geweest dat een melding op 16,onafhankelijk van het marifoonkanaal dat op dat moment bij stond, door kwam maar dat is ondertussen weer vervallen.
Wat de doorslaggevende bezwaren hiertegen waren ?