Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)

Auteur Topic: Nieuwe app voor de pleziervaart (in problemen)  (gelezen 16494 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #50 Gepost op: 25 mei 2015, 23:00:13
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1352339 date=1432574491

Dat de Kustwacht zelf de berger belt is voor mij nieuw.

Dat is al jaren zo in de buurt van het Volkerak:

Particuliere Bergingsmaatschappij
Het SAR verantwoordelijkheids gebied van de Kustwacht omvat ook de Zuidhollandse - en Zeeuwse stromen. In dit gebied is een overeenkomst voor de SAR dienst gesloten tussen de Kustwacht en BST-Dintelsas B.V. BST staat voor Bergings- en Sleepdienst Theunisse. Het Kustwachtcentrum kan voor SAR, op het Haringvliet, het Hollands Diep, het Volkenrak en het Krammer, 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikken over het goed uitgeruste materieel van BST. Het zijn de Hellegat, een snelle reddingboot en de Furie 3 een sleepboot. - See more at: http://www.kustwacht.nl/nl/varendeeenheden.html#.dpuf


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #51 Gepost op: 26 mei 2015, 10:04:46
Citaat van: Doruz link=msg=1352379 date=1432587613
Dat is al jaren zo in de buurt van het Volkerak:

Particuliere Bergingsmaatschappij
Het SAR verantwoordelijkheids gebied van de Kustwacht omvat ook de Zuidhollandse - en Zeeuwse stromen. In dit gebied is een overeenkomst voor de SAR dienst gesloten tussen de Kustwacht en BST-Dintelsas B.V. BST staat voor Bergings- en Sleepdienst Theunisse. Het Kustwachtcentrum kan voor SAR, op het Haringvliet, het Hollands Diep, het Volkenrak en het Krammer, 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikken over het goed uitgeruste materieel van BST. Het zijn de Hellegat, een snelle reddingboot en de Furie 3 een sleepboot. - See more at: http://www.kustwacht.nl/nl/varendeeenheden.html#.dpuf

BST Dintelsas heeft een nieuw "waakvlam contract" voor 25 jaar volgens opgave BST met de VR MWB voor de Furie 4 (ex HD 7 A'dam) 2600 m3/h bij 16 Bar. De regio zit nu in het gebied met de Furie 4, Furie 3 en het onlangs in dienst gekomen nieuwe eigen vaartuig warmpjes in de blus en bergingscapaciteit.
Ik vermoed trouwens dat hier met het bellen van een berger door RWS (post Wemeldinge ?) wordt bedoeld v/d Berge uit Stavenisse (Zephyrus) die samenwerkt met Multraship Terneuzen.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #52 Gepost op: 26 mei 2015, 13:06:14
Citaat van: Thor link=msg=1352412 date=1432627486
BST Dintelsas heeft een nieuw "waakvlam contract" voor 25 jaar volgens opgave BST met de VR MWB voor de Furie 4 (ex HD 7 A'dam) 2600 m3/h bij 16 Bar. De regio zit nu in het gebied met de Furie 4, Furie 3 en het onlangs in dienst gekomen nieuwe eigen vaartuig warmpjes in de blus en bergingscapaciteit.
Waterwegveiligheid was 1 van de zaken die bij het doorlichten van alle regio's voor MWB naar voren kwam, en waar het meeste viel in te halen (Industrie natuurlijk ook maar daar waren de eerste stappen al gezet). Naast de Furies (blijft de 3 ook? wist ik niet) is er nog de 100% eigen boot in Drimmelen  en de gedeelde boot met Zuid Holland Zuid. Voorts heeft BST voor zover ik weet ook nog een snelle reddingboot, specifiek voor redden. Hiervoor is een overeenkomst gesloten met de Kustwacht.

Het waakvlamcontract is ook wat zwaarder opgesteld nu, de Furie 3  kon in het oude contract wel eens weg zijn voor een "eigen"klus, de 4 is volledig standby voor Kustwacht en Veiligheidsregio.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #53 Gepost op: 26 mei 2015, 19:47:13
Citaat van: Doruz link=msg=1352379 date=1432587613
Dat is al jaren zo in de buurt van het Volkerak.

Citaat van: Thor link=msg=1352412 date=1432627486
Ik vermoed trouwens dat hier met het bellen van een berger door RWS (post Wemeldinge ?) wordt bedoeld v/d Berge uit Stavenisse (Zephyrus) die samenwerkt met Multraship Terneuzen.
Klopt, ik bedoel de Oosterschelde specifiek, maar ook wel het bellen van bergers door de KW in het algemeen.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #54 Gepost op: 27 mei 2015, 17:32:59
De KNRM heeft Voorschriften en Richtlijnen voor 2015 opgesteld. Opvallend is dat daarin is mogelijk gemaakt om rekeningen te sturen voor hulp aan derden. Die kunnen oplopen van 150 euro tot 1150 euro per uur.

‘De KNRM verleent haar diensten kosteloos. Om te voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van dit principe, is een “hulp-aan-derden-regeling” in het leven geroepen. Bij hulp aan derden is er geen onmiddellijk gevaar voor degene die om hulp vraagt’, stelt de reddingsmaatschappij in de nieuwe  voorschriften.

 

150 tot 1.150 euro per uur

Voor hulp aan derden rekent de KNRM een tarief van 50 eurocent per pk per uur en 25 euro per uur voor elk bemanningslid aan boord. De kosten voor het kleinste schip uit de vloot, de Atlantic-klasse, komen daarmee op 150 euro per uur. De Atlantic-klasse heeft namelijk twee maal 75 pk motorvermogen en drie bemanningsleden.

Het grootste schip van de vloot is de Arie Visser-klasse. Met dit type schip kost hulp volgens de berekening 1.150 euro per uur. Het motorvermogen is twee maal 1.000 pk en er zijn zes bemanningsleden aan boord.

 

Niet bij redding

De hulp-aan-derden-regeling is niet van toepassing op redding en hulpverlening door tussenkomst van het Kustwachtcentrum, de Gemeenschappelijke meldkamer of een andere officiële instantie. Een actie die door de directie, inspectie of wachtfunctionaris van de KNRM is opgedragen, valt er ook niet onder. ‘Alle andere acties kunnen als hulp aan derden worden aangemerkt’, schrijft de KNRM in de voorschriften.

Hulp aan derden wordt door de KNRM verleend als een schip daarom vraagt en er binnen redelijke termijn geen commerciële berger aanwezig kan zijn. De bemanning van de reddingsboot moet het werk willen doen en de wachtchef moet akkoord zijn met de actie. Bij haastklussen mag de schipper naar eigen inzicht handelen.

Misbruik

Woordvoerder Kees Brinkman van de KNRM vertelt dat de regeling voor hulp aan derden al langer bestaat. ‘Misbruik komt zelden voor en gebeurt vaak onbewust. Het is in de afgelopen jaren maar één keer gebeurd dat er echt misbruik gemaakt is van onze diensten. Een visser liet zich afdrijven om zo voor onze kust te komen en gratis geholpen te kunnen worden.’
Bron: http://www.binnenvaartkrant.nl/nieuws/nieuwsitem/knrm-creeert-mogelijkheid-om-rekening-te-sturen