Middel hulpverlening (aanrijding passagierstrein met auto) Bredeweg - Zevenhuizen 03-03-2015

Auteur Topic: Middel hulpverlening (aanrijding passagierstrein met auto) Bredeweg - Zevenhuizen 03-03-2015  (gelezen 4919 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Foto gezien van een van onze fotografen die gisteren overdag toevallig die overweg passeerde en waarbij een van de spoorbomen op de grond hing. Er was toen nog geen personeel bij.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)




Speedmaster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Ja er zijn gisteren tot 2x toe(!) meldingen geweest van een kapot gereden spoorboom. Echter deze waren in de loop van de dag en avond weer gerepareerd. Treinen reden tot een half uur voor het incident nog met "last" (verplichte lage snelheid, toeteren etc..) maar ten tijden van het ongeval was alles gemaakt en was de "last" opgeheven. Camerabeelden van 1 van de bewoners naast het spoor heeft uitgewezen dat de bestuurder van het voertuig de slagbomen heeft genegeerd en eromheen is geslalomd.  Spoorwegovergang blijft nog tot morgenvroeg (05-03-2015) afgesloten voor alle verkeer. Vanavond wordt vanaf 20:00 uur gestart met het vervangen van de installatie aangezien deze compleet uit de grond zijn geslagen door het ongeval.

De tunnel die eigenlijk al klaar is kan pas eind 2016 worden gebruikt omdat de nieuwe rondweg welke nodig is voor het ontsluiten van het naastgelegen distripark dan pas klaar is. Deze tunnel is dan nog alleen voor lokaal verkeer en kent een hoogtebeperking zodat vrachtwagens verlicht worden om de nieuwe rondweg te nemen. Helaas betekend dit wel dat deze onveilige situatie tot eind 2016 blijft.

De overgang ligt precies na een bocht en het gebeurd met enige regelmaat dat vrachtwagens tijdens het nemen van de bocht de overweginstallatie kapot rijden. Gevolg is dat het gemiddeld 2 uur duurt voordat er een nieuwe slagboom is geplaatst. Omwonende hebben al veelvuldig aangegeven om reservemateriaal naast de overgang op te slaan op privé terrein zodat de vervangingstijd korter is. Nu moet bij ieder incident materieel vanuit Utrecht/Amsterdam worden aangevoerd, terwijl een monteur meestal al binnen 1 uur ter plaatste kan zijn om de installatie te repareren. Pro-Rail wil echter geen materieel reserve leggen bij omwonende. Gevolg is dus dat bij de minste verstoring weggebruikers die bekend zijn met de situatie ter plaatse om de installatie heen rijden. Of dit nu ook het geval is geweest is niet meer na te gaan.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2015, 18:28:28
Zevenhuizen - Dinsdag 3 maart even na 22.00 uur vond een aanrijding plaats tussen een trein en een bestelbusje. De bestelbus met twee inzittenden reed de gesloten spoorwegovergang aan de Bredeweg (N456) over en werd geraakt door de trein.

De twee inzittenden, een 30-jarige Alphenaar en een 26-jarige Ter Aarder, zijn ter plaatse overleden. In de trein vielen geen gewonden.

Bron: politie.nl


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Zou bestuurder er van uit zijn gegaan dat bomen nog steeds in storing stonden? Triest ongeval  :'(


Speedmaster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
SBS6 heeft voor Hart van Nederland de bijgevoegde reportage gemaakt waar de camera beelden te zien zijn:

http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2015/twee-doden-bij-botsing-auto-trein/


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Speedmaster link=msg=1334893 date=1425487663
Pro-Rail wil echter geen materieel reserve leggen bij omwonende. Gevolg is dus dat bij de minste verstoring weggebruikers die bekend zijn met de situatie ter plaatse om de installatie heen rijden. Of dit nu ook het geval is geweest is niet meer na te gaan.
Dat materiaal is niet van Prorail maar van de spooraannemer die het onderhoudscontract voor dat baanvak heeft. Daarnaast, materialen opslaan bij particulieren geeft de nodige problemen met netjes opslaan, bereikbaarheid voor zware voertuigen, verzekeren etc. Houd er rekening mee dat zo'n "simpele" boom een behoorlijke waarde heeft, een complete installatie waarschijnlijk veel zwaarder is dan menige vloer aan kan en dat zo'n particulier waarschijnlijk niet rekent op zware machines die over zijn erf heen draaien ;)
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Citaat van: Gilles link=msg=1335045 date=1425511071
een complete installatie waarschijnlijk veel zwaarder is dan menige vloer aan kan en dat zo'n particulier waarschijnlijk niet rekent op zware machines die over zijn erf heen draaien ;)

Een compleet systeem buiten de stroomtoevoer weegt nog geen 2.500 kg. Ja, het lijkt meer dan het is door de afmeting en men komt ook vaak met vrachtauto's om te installeren omdat men dit arbotechnisch niet kan doen zonder een kraan.
De slagbomen wegen tegenwoordig nog maar 100 kg als ze 3m zijn en van composiet materieel, van kunstof zijn ze nog geen 50kg.
Dus het is niet het gewicht, wel de kosten van het materieel. Die leveren nogal wat op in oosterlijk gelegen landen en zijn dus de reden dat men niet zo maar ergens opslag creëert.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Het is vooral de combinatie van het gewicht en het oppervlak van de installatie die een behoorlijke belasting op je vloer geeft. Maar goed, ik denk dat we een beetje afdwalen van het onderwerp op deze manier  e050
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Yup. Als je de beelden zo ziet, lijken de slagbomen weer aanwezig en werken ze.

Peen
Redacteur van