(...)
Bij mijn eerste klus moest ik op een bus station het verkeer van NS bussen regelen, maar wist pas wat ik moest gaan doen nadat de NS medewerker langs was geweest, zo'n 1,5 uur nadat ik daar al stond te blauwbekken.
Algemeen probleem: de verkeersregelaar wordt ergens heen gestuurd, met in een paar woorden wat hij zou moeten doen, en hij vergeet vervolgens om dit even bij de ter plaatse bekende uitvoerder/coördinator/contactpersoon te controleren. Om dan na X minuten (of zelfs uren) erachter te komen dat hij op de verkeerde plek staat of het verkeerde ding doet.
Algemene tip: zoek bij aankomst je contactpersoon even op en vraag na of de instructies die je hebt gekregen ook inderdaad kloppen, en of er nog bijzonderheden zijn. Weet je meteen van elkaar wie je bent en wat je doet, en ga je niet de mist in. Vaak een bijkomstigheid: de contactpersoon heeft koffie.
Terug on-topic:
Bij een OGS-voertuig dat met spoed op een kruispunt komt afstuiven is in eerste instantie maar 1 ding belangrijk: dat het kruispuntvlak (dus het centrale deel op het kruispunt) leeg is en leeg blijft. Op die manier kun je namelijk nooit ongelukken krijgen als het OGS-voertuig het kruispunt wil oprijden en afrijden, in welke richting dan ook.
In eerste instantie raad ik het dan ook af om de tak van het kruispunt leeg te maken, en wel om 3 redenen:
1. Door alles stil te zetten creëer je een veilige situatie die je zelf onder controle hebt.
2. De wegen die van het kruispunt afgaan zijn vrij omdat er geen verkeer in rijdt. Als je een kruispunt tak vrijmaakt, laat je het verkeer in een of meer richtingen doorrijden met als mogelijk gevolg dat het OGS-voertuig NA het kruispunt er alsnog voorbij moet komen.
3. Je kunt jezelf zichtbaar opstellen voor de stilstaande auto's op het kruispunt EN voor het aanrijdende OGS-voertuig. Maak duidelijk het SOK-teken als signaal aan het OGS-voertuig dat je hem hebt gezien, het kruispunt hebt vrijgemaakt en dat ie kan doen wat ie wil
Soms zijn er echter situaties waarin je niet anders kunt dan wat verkeer in beweging te brengen, bijvoorbeeld als er een gescheiden rijbaan is, alle opstelstroken zijn bezet en het OGS-voertuig kan dus niet over de tegengestelde rijbaan langs de wachtrij. In dat geval zul je een keuze moeten maken "in de geest van de OGS-chauffeur". Geeft hij van verre al richting aan naar links? Maak dan niet de linksafstrook leeg, maar de rechtdoorstrook. Zo geef je het OGS-voertuig NA het kruispunt extra vrije ruimte. Geeft hij geen richting aan? Maak dan een linksaf- of rechtsafstrook leeg, waar de minste voertuigen staan. Is de strook leeg, dan zet je alles weer stil, maakt het SOK-teken en laat het OGS-voertuig zijn gang gaan