Kruising leeg maken bij nadering OGS voertuigen

Auteur Topic: Kruising leeg maken bij nadering OGS voertuigen  (gelezen 5255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Gepost op: 3 maart 2015, 22:45:33
Een vraagje van een nieuwe verkeersregelaar over vrijmaken van kruisingen waar wij staan te regelen.

Wat hebben jullie het liefst:Dat ik de kant waar jullie vandaan komen helemaal leeg maak, een rijstrook leeg maak, of alles stil zetten en over de kant van tegemoet komend laten komen?

Ik weet dat het ook een beetje van de kruising af zal hangen dus er zullen wel veel verschillende antwoorden komen.




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2015, 23:19:26
Citaat van: batoutofhell link=msg=1334754 date=1425419133
Wat hebben jullie het liefst:Dat ik de kant waar jullie vandaan komen helemaal leeg maak, een rijstrook leeg maak, of alles stil zetten en over de kant van tegemoet komend laten komen?
Alles?  e050

De bestuurder van het voertuig bepaald de gekozen route. Je kan hooguit anticiperen op wat je hem ziet doen. Je gaat hier geen juist antwoord krijgen, omdat iedere situatie uniek is, zowel qua kruisingen, maar ook het verkeersaanbod wisselt enorm.

Zolang je maar geen gekke dingen gaat lopen doen waardoor het verkeer in de war raakt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2015, 23:41:54
Als er een vrije rijbaan is vanuit de richting waar het OGS voertuig vandaan komt zal deze die altijd gebruiken. Als hij daarvoor over de rijbaan voor tegemoetkomend verkeer moet rijden om de kruising te naderen wordt het zeker gewaardeerd dat het tegemoetkomend verkeer stilgezet wordt.

Overigens ben ik al heel vaak met spoed over kruisingen gereden waar een verkeersregelaar de dienst uit maakte en hier is altijd perfect door de vk regelaar op geanticipeerd. Op welke manier dan ook.
Zo zie je maar weer dat veel vk regelaars goed weten wat ze doen.
Want vk regelen is echt niet makkelijk bij een gemiddeld druk kruispunt. Dat wordt onderschat. :-*


NS1607

  • Postbezorger Business Post Limburg BV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Stichting Stadsbusmuseum Maastricht
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2015, 00:33:20
In elk geval de kruising stilzetten, en kijken vanwaar het hulpverleningsvoertuig komt.
En daarna handelen.
Meestal is het gewoon handig indien geen rijstrook vrij is de richting van waar het voertuig komt gewoon leeg te laten lopen, soms heb je geen andere keuze.
In geval van voorsorteerstroken zorg je dat alles dicht ligt behalve (meestal het middelste) rechtdoorgaand vak.
Zo raak je ze het snelste kwijt.

Maar zoals gezegd, er zal geen vast antwoord kunnen komen want iedere situatie is uniek.
En dit valt of staat bij het inzichtsvermogen van de VKR zelf.


Jos.
Evenementen verkeersregelaar Eijsden-Margraten / Gulpen-Wittem.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2015, 16:22:41
Citaat van: batoutofhell link=msg=1334754 date=1425419133
Een vraagje van een nieuwe verkeersregelaar over vrijmaken van kruisingen waar wij staan te regelen.

Wat hebben jullie het liefst:Dat ik de kant waar jullie vandaan komen helemaal leeg maak, een rijstrook leeg maak, of alles stil zetten en over de kant van tegemoet komend laten komen?

Ik weet dat het ook een beetje van de kruising af zal hangen dus er zullen wel veel verschillende antwoorden komen.

Waar ik benieuwd naar ben; wat zegt jullie protocol / cursus daarover?


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2015, 18:12:41
Dinges, mij is altijd geleerd geworden (laat de ogs voertuig de route zelf kiezen), echter als je op voorhand weet waar ze heen gaan (bijv. door middel van een pager) kan je ervoor zorgen dat ze ruimte hebben.

Zelf heb ik verschillende keren op de weg gestaan en ogs voertuigen gehad. Meestal hoor ik ze al ruim van te voren, dus weet ik al van welke kant ze komen. Vaak zorg ik dan dat vanuit die richting het verkeer rijdt.... helaas voor het overige verkeer op dat moment, soms stuur je mensen daardoor compleet een andere kant op als ze willen (bij. een zijstraat). Zo heeft wel het ogs voertuig vrijbaan.

Natuurlijk komt het voor dat ogs voertuigen ineens in de buurt zijn, dan wordt alles stop gezet en kijken we hoe we snel ruimte kunnen maken, maar meestal heeft een chauffeur al een manoeuvre uitgevoerd en laten we hem/haar zelf bepalen hoe ze verder gaan.

Op de cursus zelf wordt (naar mijn mening) te weinig in de praktijk dingen geleerd wat je in de praktijk moet doen. Wij krijgen geleerd hoe je een kruising doet, maar als je bent geslaagd... krijg je ineens te maken met een om en ommetje, en meer rare situaties waar je eigenlijk geen idee hebt hoe je ermee om moet gaan... Maar gelukkig heb ik veel mogen leren van mijn collega's, want van en met mekaar leer je.

Misschien dat aan bovenstaande nieuwe vkrs ook wat hebben :). daarnaast vraag maart gerust als men wat wilt weten :)
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2015, 18:14:35
Bedankt, helder antwoord!  O0


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2015, 00:59:00
Dinges:Kan me niet herinneren dat er iets over OGS voertuigen in het cursus materiaal stonden. Vandaar ook dat ik het topic gestart ben, juist om te weten te komen wat de heren en dames die met blauw/blauw mogen rijden het graag zien, al is dat zoals gezegd, zeer van de kruising en het verkeer afhankelijk.

En je leert inderdaad meer in 1 of 2 dagen van je ervaren collega's dan op de cursus! Om en ommetjes heb ik nog niet gehad. Maar ook de handeling van naar verkeer kijken, wijsvingers naar de ogen en dan richting VRI (als die weer aan gaat) heb ik van mijn collega's geleerd en al in praktijk gebracht afgelopen maandag!  ;D
Bij mijn eerste klus moest ik op een bus station het verkeer van NS bussen regelen, maar wist pas wat ik moest gaan doen nadat de NS medewerker langs was geweest, zo'n 1,5 uur nadat ik daar al stond te blauwbekken.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2015, 11:14:50
Citaat van: batoutofhell link=msg=1335049 date=1425513540
(...)
Bij mijn eerste klus moest ik op een bus station het verkeer van NS bussen regelen, maar wist pas wat ik moest gaan doen nadat de NS medewerker langs was geweest, zo'n 1,5 uur nadat ik daar al stond te blauwbekken.
Algemeen probleem: de verkeersregelaar wordt ergens heen gestuurd, met in een paar woorden wat hij zou moeten doen, en hij vergeet vervolgens om dit even bij de ter plaatse bekende uitvoerder/coördinator/contactpersoon te controleren. Om dan na X minuten (of zelfs uren) erachter te komen dat hij op de verkeerde plek staat of het verkeerde ding doet.

Algemene tip: zoek bij aankomst je contactpersoon even op en vraag na of de instructies die je hebt gekregen ook inderdaad kloppen, en of er nog bijzonderheden zijn. Weet je meteen van elkaar wie je bent en wat je doet, en ga je niet de mist in. Vaak een bijkomstigheid: de contactpersoon heeft koffie.  0098

Terug on-topic:
Bij een OGS-voertuig dat met spoed op een kruispunt komt afstuiven is in eerste instantie maar 1 ding belangrijk: dat het kruispuntvlak (dus het centrale deel op het kruispunt) leeg is en leeg blijft. Op die manier kun je namelijk nooit ongelukken krijgen als het OGS-voertuig het kruispunt wil oprijden en afrijden, in welke richting dan ook.

In eerste instantie raad ik het dan ook af om de tak van het kruispunt leeg te maken, en wel om 3 redenen:
1. Door alles stil te zetten creëer je een veilige situatie die je zelf onder controle hebt.
2. De wegen die van het kruispunt afgaan zijn vrij omdat er geen verkeer in rijdt. Als je een kruispunt tak vrijmaakt, laat je het verkeer in een of meer richtingen doorrijden met als mogelijk gevolg dat het OGS-voertuig NA het kruispunt er alsnog voorbij moet komen.
3. Je kunt jezelf zichtbaar opstellen voor de stilstaande auto's op het kruispunt EN voor het aanrijdende OGS-voertuig. Maak duidelijk het SOK-teken als signaal aan het OGS-voertuig dat je hem hebt gezien, het kruispunt hebt vrijgemaakt en dat ie kan doen wat ie wil :)

Soms zijn er echter situaties waarin je niet anders kunt dan wat verkeer in beweging te brengen, bijvoorbeeld als er een gescheiden rijbaan is, alle opstelstroken zijn bezet en het OGS-voertuig kan dus niet over de tegengestelde rijbaan langs de wachtrij. In dat geval zul je een keuze moeten maken "in de geest van de OGS-chauffeur". Geeft hij van verre al richting aan naar links? Maak dan niet de linksafstrook leeg, maar de rechtdoorstrook. Zo geef je het OGS-voertuig NA het kruispunt extra vrije ruimte. Geeft hij geen richting aan? Maak dan een linksaf- of rechtsafstrook leeg, waar de minste voertuigen staan. Is de strook leeg, dan zet je alles weer stil, maakt het SOK-teken en laat het OGS-voertuig zijn gang gaan :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #9 Gepost op: 5 maart 2015, 11:30:22
Goede uitleg, LT.Col.Me, maar ik (en mogelijk velen met mij?) heb even geen duidelijk beeld bij de afkorting SOK (iets met ontruimen kruising??)

Even gezocht naar SOK  ;D:
Acroniem    Definitie
SOK    Saviours of Kamigawa (gaming, Magic the Gathering Set)
SOK    It's OK (Het is OK)
Sok    Sovaernets operationele Kommando (Deense marine)
SOK    Sleep on keyboard (Slapen op toetsenbord)
SOK    Sterling order of Knights (gaming clan)
SOK    Stra Ochrony Kolei (Poolse spoorwegsysteem)
SOK    Systeem van kennis (system of knowledge)
SOK    Ondersteuning van onze kinderen (verschillende organisaties)
...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")