Aangezien elke ietwat grotere oefening bij de reddingsbrigade een evacuatieonderdeel heeft met enkele slachtoffers vroeg ik me af hoe anderen omgaan met de het uitvoeren van de triage.
Tot mijn spijt gaat de reader 'verlenen van hulp bij een incident' van de reddingsbrigade niet verder dan:
Triage is een gestructureerde methode om slachtoffers snel te kunnen classificeren. Het is belangrijk dat wij weten wat deze manier van werken betekend, zodat wij onze bevindingen mee kunnen nemen in de werkwijze.
Ofwel, het is wel belangrijk voor ons om te kennen, maar een wijze (lees: flowchart) waarop slachtoffers in een bepaalde categorie worden geplaatst wordt niet besproken.
Bij de laatste oefening die ik heb aangestuurd werd er door de eenheden wel getriageerd, maar bleef het hangen op T0/T1/T3. Hierdoor kwamen alle T2 slachtoffers in de cat. T1, wat de afvoer van de echte T1 belemmerde wegens een grote aanstroom van dit type slachtoffers.
Graag hoor ik jullie mening over onderstaande punten:
* Hoe moet de reddingsbrigade kunnen triageren (bv volgens het Sieve protocol of via niet gewond/gewond/ademstilstand)
* Is triage nog steeds noodzakelijk als er op 10 minuten varen een GNK aanwezig is?
* Hoe maken we de code fysiek? Middels iets soortsgelijks als de gewondenkaart of met een stift T-code op de hand schrijven. (+evt. een letter voor registratie)

Sieve protocol. Dit protocol staat ook op de Nederlandse Gewondenkaart waarmee de GHOR bij een ramp triageert.