Leuke discussie!
De scenario's waar op getraind wordt zijn uiteraard vanuit een multidisciplinaire aanpak, maar tevens zal een reddingseenheid het enige tijd zelf moeten uitzingen tot afvoer naar een gewondennest (uitgangsstelling) mogelijk is waar adequate medische opvang mogelijk is.
Ik wil mij hierbij aansluiten. Zelfs als je niet uit gaat van een worst-case scenario kan je als reddingsbrigade te maken krijgen met een ongeval met meerder slachtoffers. Hierbij kan je, als strandbrigade, denken aan meerdere mensen die tegelijk in de problemen komen in zee, een bootje dat omslaat e.d. Al snel zal je dan een keuze moeten gaan maken wie je het eerst meeneemt of behandeld. Voor binnenwater geldt bij evenementen hetzelfde.
Bij een melding is het inderdaad waar dat vaak tegelijk ambulance e.a. worden gealarmeerd. Echter kunnen zij helaas ook niet altijd even snel tp zijn. Ook de brandweer heeft in het team altijd een gewondenverzorger die de eerste triage doet. Dit is ook geen medisch deskundige, maar is er wel op getraind en kan zo als de eerste schifting maken voordat de ambulancedienst aanwezig is.
Zoals Golly zegt moet je als je triageert, er wel bekwaam voor zijn. Daarom zou ik er best voor willen pleiten dat er meer aandacht aan dingen als triage wordt besteed bij reddingsbrigades. Helemaal wanneer de betreffende reddingsbrigade onderdeel uitmaakt van de rampenvloot.
Uit ervaring weet ik dat andere hulpdiensten zoals de ambulancedienst en brandweer vaak wel bereid zijn eens een workshop te geven in het één of ander. In plaats van bij EHBO-herhaling tot in de treuren te herhalen hoe je een verbandje aanlegt of wat je moet doen met een kind met een tand uit de mond, zouden er vaker verdiepende workshops gegeven kunnen worden. Zodat ook binnen de reddingsbrigade meer medische kennis komt dan de standaard EHBO-kennis en op momenten dat het nodig mocht zijn, vrijwilligers inderdaad dingen zoals triage gestructureerd kunnen uitvoeren.
Het Sieve-protocol lijkt mij hierbij een duidelijke en niet te ingewikkelde protocol. Aangezien het GHOR deze ook vaak gebruikt is het handig dezelfde lijn hierin aan te houden. In eerste instantie mag je denk ik blij zijn als mensen adequaat mensen indelen in T1/T3/T4. Zodra er meer kennis en routine in zulke dingen komt door oefening, zullen de T2'tjes er vanzelf ook wel bijkomen.
Op de vraag of triage nog steeds noodzakelijk is als er op 10minuten varen een GNK aanwezig is. Ik denk dat in dat geval er best kan begonnen worden met triageren, zodra de GNK aanwezig is kan deze het eventueel overnemen of (wat naar mijn mening mooier zou zijn) als de triage soepel verloopt, instabiele so's kunnen stabiliseren en gereed maken voor vervoer.
Ten slotte ben ik van mening dat mensen altijd hun gezonde verstand moeten blijven gebruiken, zich goed moeten realiseren waar ze wel of niet bekwaam in zijn en welke handelingen ze dus wel en niet uitvoeren.